برگزیده ها

مازندمجلس: در جریان سفر اخیر محمد سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به چین توافقی میان این بنیاد با یک شرکت چینی به منظور ساخت قطعه سوم آزادراه تهران – شمال و ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام خمینی (ره) به امضاء رسید.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز در جریان این قرارداد طرف چینی تعهد می‌کند که این دو پروژه مهم عمرانی ایران را در مدت زمان مشخص به بهره‌برداری نهایی برساند.
سعید ابوالخیریان نماینده این شرکت چینی در ایران، درباره چگونگی نهایی شدن این توافق اظهار کرد: از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی و همزمان با ورود رییس‌جمهوری چین به ایران توافقنامه‌ای امضاء شد که در راستای آن دو طرف همکاری‌های اقتصادی‌شان را گسترش دهند.
به گفته وی، در راستای اجرای این توافق‌ها یک شرکت دولتی چینی به نام «چنگ دا» معرفی شد و در طول ماه‌های گذشته مذاکراتی را با بنیاد مستضعفان ایران پیگیری کرد.
نماینده شرکت چینی طرف قرارداد با بنیاد مستضعفان ادامه داد: این شرکت که ۱۰۰ درصد دولتی است حدود ۷۰ سال قدمت دارد و جزو بزرگترین شرکت‌های عمرانی چینی به حساب می‌آید.
این شرکت در طول ماه‌های گذشته مطالعات گسترده را در این پروژه‌های مهم در دستور کار قرار داده و در زمان سفر آقای سعیدی‌کیا به چین نمونه‌های کار خود را به طرف ایرانی معرفی کرده و پیش قرارداد را امضاء کردند.
ابوالخیریان درباره جزییات حضور این شرکت چینی در دو پروژه ایرانی نیز اظهار کرد: در قطعه سوم آزادراه تهران – شمال قرارداد به این صورت است که طراحی، مهندسی، اجرا و فاینانس کار باید از سوی شرکت چینی تامین شود.
در فرودگاه امام خمینی (ره) قرارداد ما به شکل BLT خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود اجرای این توافق‌ها به حدود ۵۰۰۰ نفر نیروی کار احتیاج داشته باشد که ۸۵ درصد آنها ایرانی خواهند بود و حدودا ۵۰ تا ۱۰۰ شرکت داخلی نیز با شرکت چینی همکاری می‌کنند و در کنار آن آموزش‌های لازم را می‌بینند.
وی درباره زمان احتمالی آغاز به کار رسمی چینی‌ها در این پروژه‌ها نیز گفت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته با توجه به این‌که بنیاد مستضعفان اعلام کرده که پیگیر جدی این پروژه خواهد بود ما امیدواریم کار ظرف چهارماه آینده به قرارداد نهایی منجر شود این درحالی است که طرف چینی آمادگی لازم را دارد اما مقام‌های ایرانی باید مقدمات مختلف قانونی خود را نهایی کنند.
ابوالخیریان افزود: اگر کار طبق برنامه‌ریزی پیگیری شود می‌توان انتظار داشت که پروژه ظرف چهار سال به بهره‌برداری نهایی برسد.
بازگشت دوباره چینی‌ها به آزادراه تهران – شمال درحالی صورت گرفته که پیش از این نیز پیمانکاری از چین اجرای قطعه اول این آزادراه را در اختیار داشت، پیمانکاری که نتوانست انتظارات موجود از خود را برآورده سازد و همین موضوع باعث شد با کنار رفتن از کار چند پیمانکار ایرانی مابقی قطعه نخست را در دستور کار قرار دهند.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان پس از پیگیری پروژه از سوی پیمانکاران ایرانی سرعت تکمیل این قطعه به طور قابل توجهی افزایش یافته و پس از سال‌ها سردرگمی بار دیگر به افتتاح نزدیک شده است.
طبق برآوردهای صورت گرفته احتمالا قطعه نخست آزادراه تهران – شمال در ماه‌های ابتدایی سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
منبع: ایسنا
قرارداد ایرانی نهایی پروژه آزادراه بنیاد تهران مستضعفان اجرای چینی‌ها پیگیری ماه‌های ابوالخیریان بهره‌برداری درباره گرفته پیمانکاری درحالی دستور آینده راستای نماینده عمرانی دوباره اظهار امضاء معرفی دولتی توافق‌ها گذشته