برگزیده ها

مازندمجلس: رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان این‌که رای مجلس به بودجه ۹۷ فراکسیونی نبود، به تشریح نقاط مثبت و منفی در روند اصلاحات بودجه در کمیسیون تلفیق بودجه پرداخت و در واکنش به مشارکت برخی اعضای غیرعضو این کمیسیون در رای‌گیری‌ها، گفت: شرکت در رای‌گیری‌های کمیسیون تلفیق برای نمایندگان غیرعضو خلاف است.

مازندمجلس: حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به مراحل بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور اعلام کرد: همان‌طور که رای نمایندگان به رد کلیات لایحه بودجه فراکسیونی نبود، رای به تصویب نیز فارغ از گرایش سیاسی نمایندگان محقق شد.
رای مجلس به بودجه ۹۷ فراکسیونی نبود
وی افزود: در جریان رای‌گیری اولیه برای تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ نمایندگان فارغ از گرایش سیاسی خود نسبت به رد کلیات لایحه تصمیم گرفتند.
استفاده از تمام ۷۲ ساعت برای اصلاح بودجه عاقلانه‌تر بود
نماینده اصولگرای همدان در مجلس در پاسخ به سوالی درباره انتقاد برخی نمایندگان نسبت به تصویب فوری لایحه بودجه در جلسات کمیسیون تلفیق و عدم بررسی کارشناسی این لایحه پس از رد در صحن علنی مجلس گفت: عاقلانه‌تر بود که اعضای کمیسیون تلفیق با استفاده از تمام ۷۲ ساعتی که دراختیار داشتند، اصلاحات لازم را بررسی و سپس نسبت به تصویب و ارائه مجدد این لایحه به صحن اقدام می‌کردند.
رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اضافه کرد: شخصاً آن‌چنان نسبت به این‌که در یک نصف روز درباره اصلاحات جمع‌بندی کنند، رضایت ندارم اما به هر حال تصمیم‌گیری با کمیسیون تلفیق بوده و بنابر آیین‌نامه نیز اشکالی به عملکردشان وارد نیست؛ چراکه در آیین‌نامه قیدشده تا ۷۲ ساعت وقت دارند و طبیعتاً می‌توانند کل کار را در ۲ ساعت، ۱۰ ساعت، ۶۰ ساعت یا نهایتاً ۷۲ ساعت به انجام برسانند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در عین حال یادآور شد: معتقدم اگر بیشتر کار می‌کردند و با دقت بیشتری اصلاحات را انجام می‌دادند، بهتر بود.
نقاط مثبت و منفی در روند اصلاحات بودجه در کمیسیون تلفیق
وی در واکنش به این انتقاد برخی ناظران مبنی بر روند فرمایشی اعمال اصلاحات کمیسیون تلفیق پس از رد لایحه در صحن و ادعای بعضی نمایندگان مبنی بر این‌که آن‌چه به‌عنوان اصلاحات انجام شد، صرفاً یک رفت و برگشت لایحه میان کمیسیون و صحن بوده، گفت: به هر حال بعضی از اصلاحات لازم در این لایحه انجام شد و در برخی موارد نیز اصلاحات اعمال نشد. متاسفانه هنوز منابع و مصارف در بودجه شفاف نیست. در بحث هدفمندی اقدامات خوبی انجام شد و مشکلات حل شد یا در بحث آموزش و پرورش اصلاحات قابل‌قبول بود اما در مورد برخی مسائل همچون اوراق مشارکت یا اشتغال مشکلاتی دیده می‌شود.
شرکت در رای‌گیری‌های کمیسیون تلفیق برای نمایندگان غیرعضو خلاف است
رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی حضور برخی نمایندگان به‌جای یکی از اعضای کمیسیون تلفیق و شرکت در رای‌گیری‌ها اعلام کرد: بنابر آیین‌نامه این اقدام خلاف قانون است و نمایندگان باوجود آن‌که حق شرکت در جلسات تلفیق را دارند اما حق مشارکت در رای‌گیری ندارند.
وی افزود: به بیان دیگر نمایندگان صرفاً یک‌بار می‌توانند در کمیسیون تلفیق جابه‌جا شوند. بر این اساس مثلاً یک نماینده عضو کمیسیون تلفیق می‌توانند یک‌بار جای خود را به نماینده‌ای دیگر بدهد اما تکرار این رویه خلاف است.
حاجی‌بابایی که ریاست کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه را برعهده داشت، با تاکید بر عدم حضور در جلسات کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ گفت: در جلسات کمیسیون تلفیق برنامه ششم یک مورد جابه‌جایی داشتیم که آقای محجوب با نظر رییس کمیسیون اجتماعی به‌جای یکی دیگر از نمایندگان عضو این کمیسیون، به جمع اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم اضافه شد و روند قانونی در این مورد طی شد.
کمیسیون تلفیق نمایندگان بودجه لایحه اصلاحات برنامه جلسات کلیات تصویب می‌توانند بررسی آیین‌نامه حاجی‌بابایی فراکسیونی اعضای اضافه این‌که یک‌بار به‌جای دارند مشارکت ولایی صرفاً اعمال بنابر درباره گرایش سیاسی اعلام غیرعضو رای‌گیری‌های افزود رای‌گیری اقدام می‌کردند انتقاد عاقلانه‌تر استفاده فراکسیون