برگزیده ها

مازندمجلس: گزارش محرمانه ناظران مستقل سازمان ملل با اعلام اینکه کره شمالی با نقض تحریم‌های این سازمان موفق شده تا از صادرات اقلام ممنوعه در سال 2017،‌ مبلغ 200 میلیون دلار به دست بیاورد، پیونگ‌یانگ را به تامین سلاح برای سوریه و میانمار متهم کرد.

مازندمجلس: در این گزارش که به کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد، آمده است که کره شمالی ذغال سنگ خود را به کشورهایی چون روسیه، چین، مالزی، کره جنوبی و ویتنام صادر کرده و اسناد جعلی درست کرده که در آنها آمده کشورهایی چون چین و روسیه صادر کننده اصلی هستند نه کره شمالی.
شورای امنیت سازمان ملل از 2006 تحریم‌های شدیدتری را علیه کره شمالی به دلیل تداوم برنامه‌های اتمی و موشکی اعمال کرده است.
در گزارش 213 صفحه‌ای ناظران مستقل سازمان ملل آمده است: کره شمالی با بهره‌برداری از شبکه‌های جهانی نفت، مشارکت شهروندان خارجی، ثبت کمپانی‌های خارجی و سیستم بانکداری بین‌المللی، تحریم‌ها را نقض کرده است.
این ناظران همچنین گفته‌اند که در حال بررسی همکاری‌های در حال انجام موشک بالستیک کره شمالی با سوریه و میانمار هستند که شامل بیش از 40 انتقال گزارش نشده در سال های 2012 تا 2017 به مرکز مطالعات و تحقیقات سوریه می‌شود که بر برنامه‌های تسلیحات شیمیایی این کشور نظارت دارد.
این ناظران در گزارش خود همچنین آورده‌اند:‌ این بررسی‌ها دال بر نقض تحریم‌ها و انتقال سلاح شامل نقل و انتقال قطعات مورد استفاده در موشک بالستیک و برنامه‌های تسلیحات شیمیایی است.
این ناظران همچنین رد دو محموله کره شمالی را از سوی دو کشور ناشناس به سمت سوریه گرفته‌اند. هر دوی محموله‌ها حامل کاشی‌های مقاوم به اسید بودند که برای پوشش‌دهی محموله‌ای در مقیاس بزرگتر به کار گرفته شدند.
یکی از این کشورها که نامش ذکر نشده، به ناظران اعلام کرد که این محموله‌های ضبط شده قرار بود برای استفاده در ساخت دیوار داخلی یک کارخانه محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار بگیرند.
ناظران سازمان ملل همچنین اعلام کردند که یک کشور دیگر که هویتش اعلام نشده، گزارش داد که شواهدی دارد مبنی بر اینکه میانمار سیستم‌های موشک بالستیک را به همراه تسلیحات متعارف دیگر شامل پرتابه‌های راکتی و موشک‌های سطح به هوا از کره شمالی دریافت کرده است.
اما سفیر میانمار در سازمان ملل گفت که هیچ محموله تسلیحاتی از کره شمالی دریافت نکرده و کشورش از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تبعیت می‌کند.
ناظران سازمان ملل همچنین 16 مورد محموله ذغال سنگ را که بین ژانویه و اوت در بنادر روسیه، چین، مالزی و ویتنام نقل و انتقال آنها صورت گرفته، مورد بررسی قرار دادند. آنها گفتند که مالزی انتقال یکی از این محموله‌ها را به کمیته شورای امنیت گزارش داده اما 15 مورد دیگر نقض تحریم‌ها هستند.
ناظران سازمان ملل همچنین اعلام کردند: کره شمالی الگوهای ناوبری دریایی، سیگنال‌ها و مسیرهای دریایی را دستکاری کرده و اسناد را جعل کرده تا مالکیت اصلی این محموله‌های ذغال سنگ را کشور دیگر اعلام کند.
این ناظران همچنین در گزارش خود آورده‌اند که انتقال کشتی به کشتی محصولات نفتی را که نقض کننده تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی هستند، مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که عامل دخیل در این مساله مستقر در تایوان است.
این ناظران همچنین گفتند که یک کشور که خواست هویتش فاش نشود، اعلام کرد که کره شمالی در بنادر "وونسان" و "نامپو" و در آب‌های بین‌المللی دریای زرد و دریای چین شرقی و در بازه زمانی اکتبر و ژانویه این نقل و انتقالات را داده است. همچنین چندین کمپانی چند ملیتی که نامشان در گزارش ذکر نشده، در ارتباط با این مساله و نقل و انتقال مواد نفتی به کره شمالی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

شمالی ناظران گزارش همچنین انتقال اعلام امنیت سوریه میانمار شورای شیمیایی استفاده بررسی محموله تحریم‌ها تسلیحات بالستیک تحریم‌های مالزی روسیه برنامه‌های دریافت ژانویه هویتش محصولات دریای دادند دریایی گفتند محموله‌های مساله بنادر محموله‌ها ویتنام اسناد کننده خارجی آورده‌اند کشورهایی گرفته بین‌المللی گرفته‌اند کمیته