برگزیده ها
چرا تشکیل بنیاد غیردولتی توسعه برای استان مازندران ضروری است؟

مازندمجلس: یکی از خبرگزاری‌های مازندران به نقل از استاندار و مسؤولان استان‌کرمان گزارش داد در جریان سفر ۱۲ بهمن رئیس جمهور به کرمان 15 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود، این در حالی است که مسؤولان استان‌مازندران، میزان افتتاح پروژه‌های دهه‌فجر را ۸۸۰ میلیارد تومان اعلام کردند؛ یعنی ۱۶برابر اختلاف!

مازندمجلس: یکی از خبرگزاری‌های مازندران به نقل از استاندار و مسؤولان استان‌کرمان گزارش داد در جریان سفر ۱۲ بهمن رئیس جمهور به کرمان 15 هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود، این در حالی است که مسؤولان استان‌مازندران، میزان افتتاح پروژه‌های دهه‌فجر را ۸۸۰ میلیارد تومان اعلام کردند؛ یعنی  ۱۶برابر اختلاف!

این مقدمه را با حرص و غبطه برای استاندار و نمایندگان استان و چند فعال رسانه‌ای پیامک زدم اما وظیفه دانستم به نقش  مدنی و رسانه‌ای خود درباره اهمیت  نهادسازی برای توسعه استان به دلای تجربه‌موفق استان کرمان بپردازم و بنویسم.

هفته گذشته اعضای شورای مرکزی انجمن مازندرانی‌های مقیم پایتخت با حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری ملاقات داشتند و وی هم طبق روال اینگونه نشست‌ها، با جملات تکراری و کلیشه‌ای از اهمیت همگرایی و وحدت‌بزرگان‌ استان سخن گفت اما اشاره نکرد به عنوان یک مازندرانی ذی‌نفوذ چرا گام عملی برای تحقق کلامش بر نمی‌دارد!

به اذعان همه ناظران مطلع، علت اصلی پیشرفت استان کرمان ایجاد  نهادی‌مدنی‌و‌ اقتصادی برای توسعه این استان بوده و کنشگران توسعه پذیرفتند در کنار رقابت‌های شهری و سیاسی، برای پیشرفت زادبوم باید در کنار هم و زیر یک‌سقف باشند.

اما براستی علت این حجم سرمایه‌گذاری در استان کرمان چیست؟ و نقش  سازمان‌عمران‌و‌توسعه‌کرمان در پیشرفت این استان به عنوان تجربه موفقی از نهادسازی برای توسعه چگونه طراحی و ایجاد شد؟

جالب است بدانیم این دسته از سرمایه‌گذاری‌های پرشمار و بالادستی، محصول نهادسازی در ۳۰ سال پیش و  آینده‌نگری‌بزرگان استان کرمان در دهه هفتاد است. اما ما در استان مازندران برای جذب سرمایه‌گذاری و پیشرفت اقتصادی باید چه تدابیری اتخاذ کنیم؟ اینکه دائم غبطه پیشرفت دیگران و غصه پسرفت خودمان را بخوریم و همواره از عده‌ای انتقاد کنیم مشکلی از استان ما حل نخواهد شد.

اینکه زود به زود به دنبال تخریب و تعویض مدیران باشیم چیزی جز دور تسلسل نیست. البته می‌توان از بزرگان‌ پایتخت‌نشین استان انتظار داشت که از تجربه امنای کرمان درس بگیرند و  آستین‌همت بالا بزنند و  برای‌همگرایی در استان مازندران آبرو خرج کنند و از لاک محافظه‌کاری خارج شوند.

مهندس‌اسلامی استاندار مازندران پس از ابلاغ اتاق‌ فکر مازندران، اکنون در گامی دیگر درصدد تشکیل بنیادی اقتصادی برای  توسعه‌سرمایه‌گذاری استان مازندران است. در حقیقت « بنیاد‌ توسعه‌ مازندران» همان نهاد آینده‌نگر برای پیشرفت استان است که نیاز به حمایت همه کنشگران توسعه دارد.

متاسفانه  اتاق‌فرمان‌های‌متعدد، شهرگرایی و تکروی‌های‌ فردی‌ و جریانی موجب هدررفت منابع و فرصت‌های توسعه در استان مازندران شده است و این شد وضع استانی که با وجود همه مواهب خدادادی و فرصت‌ها و مزیت‌ها، از کاروان پیشرفت جا ماند و مشکلات استان یکی پس از دیگری خودنمایی می‌کند.

بدون تردید هیچ شهرستانی به تنهایی پیشرفت نخواهد کرد مگر اینکه کل استان به عنوان کلان‌شهر، توسعه یابد چرا که شهرهای مازندران چنان پیوستگی بهم دارند که و فق‌آمایش‌سرزمین اجرای طرح‌های توسعه فراتر از تقسیمات مرسوم کشوری صورت گیرد.

همه می‌دانیم که منابع دولتی محدود است و باید از منابع‌بخش‌خصوصی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنیم و برای تسهیل در روند کسب‌وکار در استان احتیاج مبرم به ساختار غیردولتی توانمند داریم. همه ما کمک کنیم  بنیاد توسعه‌مازندران که توسط مهندس اسلامی، استاندار آینده‌نگر در دست ایجاد است نهادی همگرایانه و هم‌افزا برای توسعه پایدار و تعالی مازندران شود.

به اعتقاد نگارنده، فعالان نهادهای مدنی و شبکه های اجتماعی و کنشگران توسعه باید بازیگران قدرت و نهادهای مرجع را وادار به ‌همگرایی و پرهیز از تکروی نمایند و از مسؤولان بخواهند مانع از فرصت‌سوزی برای توسعه استان شوند.

 همراه‌شو عزیز، تنها نمان بدرد، کین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی‌شود.
 
 ایرج نیازآذری
رئیس دبیرخانه اتاق‌فکر توسعه‌و‌تعالی استان‌ مازندران

 

مازندمجلس دولت دوازدهم بودجه مجلس مجمع نمایندگان نهادسازی استاندار