برگزیده ها

مازندمجلس: نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد مردم ایران مخالف توقف توسعه برنامه موشکی این کشور هستند و بر این باورند که موشک‌های ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مازندمجلس: مرکز نظرسنجی ایران‌پل با همکاری مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی دانشگاه مریلند، از تاریخ 16 تا 24 ژانویه با بیش از هزار ایرانی گفت‌وگو و سوالاتی را درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، میزان پایبندی امریکا به تعهداتش در این توافق، برنامه موشکی ایران و سطح رضایتمندی مردم از وضعیت اقتصادی ایران مطرح کرده است.
به گزارش نامه نیوز نتایج این نظرسنجی که بامداد روز شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که اغلب مردم ایران با درخواست رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مجدد برجام مخالفند. 64 درصد از آنها گفته‌اند که ایران نباید با مذاکره مجدد درباره محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش تحت هیچ شرایطی موافقت کند.
این در حالی است که 74.8 درصد از ایرانی‌ها گفته‌اند که توافق هسته‌ای وضعیت زندگی آنها را بهبود نبخشیده است. 90.7 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی همچنین براین باورند که آمریکا به تعهداتش عمل نکرده و تحریم‌های ایران را برنداشته یا به طور غیرمستقیم از حصول منافع لغو تحریم‌ها جلوگیری می کند.
86.4 درصد نیز اعتماد ندارند یا اعتماد کمی دارند که آمریکا به تعهداتش برای رفع تحریم‌ها طبق توافق هسته‌ای پایبند بماند.
براساس این نظرسنجی بیش از 64 درصد از ایرانی‌ها تاکید دارند که برنامه موشکی کشورشان قابل مذاکره نیست و بیش از 70 درصد هم گفته‌اند که ایران نباید با توقف توسعه موشک‌هایش حتی با تهدید تحریم‌های آمریکا موافقت کند. 73.8 درصد نیز گفته‌اند که برنامه موشکی ایران بسیار مهم است.
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 64.7 درصد از مردم ایران دیدگاه کاملا مساعدی نسبت به حزب‌الله لبنان دارند و نزدیک به نیمی از آنها از ادامه کمک به دولت بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه حمایت می کنند.
این پیمایش علاوه بر این نشان می‌دهد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس ایران کماکان محبوب‌ترین فرد در میان چهره‌های نظام است. براساس این نظرسنجی وی از حمایت 83 درصد از مردم ایران برخوردار است که در مقایسه با دو سال پیش 10 درصد افزایش داشته است.
نظرسنجی برنامه گفته‌اند آمریکا موشکی دارند مذاکره می‌دهد توافق تعهداتش هسته‌ای تحریم‌های همچنین اعتماد حمایت براساس ایرانی‌ها تحریم‌ها ایرانی وضعیت برجام درباره نتایج رئیس‌جمهور نباید سلیمانی موافقت