برگزیده ها
آذری‌جهرمی: بحث اعزام فضانورد ایرانی مطرح نیست / به جز ما، کشورهای دیگر هم در حال مذاکره برای توقف خشونت در تلگرام هستند

مازندمجلس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاربرد بالن‌های مخابراتی در مواقع بحرانی، گفت: با استفاده از چت‌های وای فای این بالن‌ها، خدمات ارتباطی برای مردم فراهم می‌شود که در این راستا پژوهشگاه فضایی،‌ پروژه‌های تحقیقاتی را در دستور کار دارد.

مازندمجلس: محمدجواد آذری‌جهرمی امروز، شنبه، 14 بهمن ماه در حاشیه مراسم روز فناوری فضایی در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه بالن‌های مخابراتی در کشور،‌ افزود: بالن‌های مخابراتی،‌ بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند تا ارتفاع 500 متر قرار گیرند و ارتباطات زمینی را ایجاد کنند.
به گزارش نامه نیوز وی کاربرد این بالن‌ها را استفاده در مواقع بحرانی دانست و ادامه داد: با استفاده از چت‌های وای فای این بالن‌ها، خدمات ارتباطی برای مردم فراهم می‌شود که در این راستا پژوهشگاه فضایی،‌ پروژه‌های تحقیقاتی را در دستور کار دارد.
آذری‌جهرمی با اشاره به استفاده از این بالن‌ها در مراسم اربعین و در منطقه زلزله‌زده سر پل ذهاب، خاطر نشان کرد: استفاده از این بالن‌ها بسیار موفقیت‌آمیز بوده و ظرفیت‌های شبکه‌ای خوبی را ایجاد کرده است، چرا که ما توانسته‌ایم در حوزه پوشش مشترکان و ایجاد شبکه بهبودهای قابل توجهی داشته باشیم.
وی از طراحی و ساخت 31 بالن خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در تلاش هستیم تا هر استان دارای یک بالن مخابراتی باشد که مراحل ساخت آن در حال پیگیری است و امیدواریم در زمان مقرر خدمات آن در اختیار مردم از طریق مراکز بحران استان‌ها قرار گیرد.
وزیر ارتباطات اضافه کرد: در تلاش هستیم که هر بالن 10 هزار کاربر را با 10 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند پوشش دهد و این طرح از طریق ستاد بحران وزارت ارتباطات به پژوهشگاه فضایی ارجاع شده است.
اعزام فضانورد
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در زمینه اعزام فضانورد بحث اعزام فضانورد ایرانی مطرح نیست، توضیح داد: در سند چشم‌انداز فضایی موضوع اعزام موجود زنده به فضا مطرح شده است که تلاش‌هایی در این زمینه در حال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه این طرح در مراحل آزمایشگاهی قرار دارد،‌ اضافه کرد: ولی مهم‌تر از اعزام موجود زنده، ماموریت‌های بسیار با اهمیت‌تری نسبت به اعزام موجود زنده در دستور کار ما قرار دارد که باید گام به گام اهداف این ماموریت‌ها را محقق کنیم.
وی با اشاره به برخی قابلیت‌های فضایی کشور،‌ گفت: این قابلیت‌ها باید در مدیریت‌های جاری و امورات کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی به طور کامل پیاده‌سازی شود، ولی در حاضر از این قابلیت‌ها استفاده کامل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه هدف جدی ما رسیدن به لایه کاربرد در حوزه فناوری فضایی است، اظهار کرد: کاربردی کردن فناوری‌های فضایی در سند چشم انداز آمده است که تحقق این هدف پیگیری می‌شود.
ثبت گوشی‌های موبایل
وی از برگزاری جلسه‌ای در ساعت 14:30 دقیقه در زمینه ثبت گوشی‌های موبایل خبر داد و افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور ایجاد هم‌افزایی و رفع اشکالات از ما یک مهلت یک هفته‌ای درخواست کرده بود و امروز بعد از ظهر در وزارت ارتباطات جلسه‌ای با این ستاد برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه در این جلسه مشکلات موجود در زمینه ثبت گوشی‌های موبایل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد،‌ اظهار کرد: احتمالا در بعد از جلسه امروز، مدل گوشی‌ها اعلام خواهد شد؛ ولی اجرای آن یک هفته بعد خواهد بود.
شرط ایران برای مدیران تلگرام
آذری‌جهرمی با اشاره به رویکرد کشور در زمینه استفاده از خدمات تلگرام، گفت: صحبت ما با مدیریت تلگرام این بود که باید خشونت و ضربه زدن به اموال عمومی متوقف شود. این امر تنها نگرانی ما نیست، بلکه کشورهای دیگر نیز در حال مذاکره برای توقف این مساله در تلگرام هستند.
وی با بیان اینکه در این زمینه پیگیری‌ها در حال انجام است، ادامه داد: اگر این پلتفرم بخواهد یک پلتفرم مورد استفاده دائمی مردم باشد و به عنوان زیرساخت از آن بهره‌برداری کنیم‌، باید به مقررات حاکمیتی ما احترام بگذارند و این در حالی است که چارچوبی که آن‌ها پیگیری می‌کنند، بر اساس مدلی است که با عنوان «کاربردهای نامناسب» تعریف می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: پیغام‌هایی که در خصوص انتشار خشونت در شبکه‌های اجتماعی به مدیران کانال‌ها ارسال می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود پست‌ها را حذف کنند،‌ از دید مدیران تلگرام در راستای کنترل خشونت است؛ ولی از دید ما مطلوب نیست.
لزوم جلوگیری از موازی‌کاری در حوزه فضا
وی با اشاره به اقدامات سازمان صدا و سیما برای خرید ماهواره، گفت: بسیاری از موازی‌کاری‌هایی که در کشور صورت می‌گیرد، بنابر قانون است و ما باید به هم‌افزایی و همدلی برسیم که تحقق آن در گرو تبدیل آن به لایحه و تصویب آن در مجلس است.
وی با تاکید بر اینکه رفع برخی از این اختلافات با استفاده از ظرفیت‌های شورای عالی فضایی محقق می‌شود،‌ ادامه داد: اگر بخواهیم در عرصه صنعت فضایی رشد کنیم، باید در ماموریت‌ها هم‌افزایی داشته باشیم که این امر نیازمند ایجاد بسترهای قانونی است.
جهرمی تاکید کرد: ما در این زمینه باید ابتدا به جمع‌بندی‌های لازم در مجموعه‌های مرتبط با فضا برسیم.

فضایی استفاده اعزام زمینه اینکه ارتباطات اشاره ایجاد تلگرام بالن‌ها موجود خشونت تاکید هم‌افزایی آذری‌جهرمی خدمات اضافه فضانورد امروز پیگیری گوشی‌های ادامه مدیران مخابراتی بالن‌های فناوری پلتفرم ماموریت‌ها قابلیت‌ها اظهار موبایل می‌گیرد آن‌ها جلسه‌ای عنوان برسیم بسیار افزود کاربرد مراسم مذاکره ایرانی کشورهای پژوهشگاه دستور مراحل بحران هستیم باشیم ظرفیت‌های وزارت