برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با شبکه الجزیره ضمن انتقاد از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این کشورها را به تلاش برای تخریب چهره آنکارا در جریان بحران قطر متهم کرد.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از الجزیره، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از تلاش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای تخریب چهره آنکارا در جریان بحران قطر انتقاد کرد.
وی در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت تلاش کشورهای محاصره کننده قطر برای تخریب چهره ترکیه مشمئز کننده است و هر مسلمانی باید صادق باشد. وی تأکید کرد این اقدامات به این دلیل صورت گرفته که کشورهای محاصره کننده قطر تاب دیدن محبوبیت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در این کشور را ندارند.
اوغلو گفت کشورهای محاصره کننده قطر برخی کشورها به ویژه کشورهای اسلامی را تحت فشار قرار می دهند تا از آنها حمایت کنند و سومالی به عنوان مثال یکی از کشورهایی است که این فشارها و تهدید ها علیه آن اعمال شده اما با توجه به اینکه مردم سومالی با عزت هستند هنوز زیر بار چنین تهدیدهایی نرفته اند.
وی این پرسش را مطرح کرده که چرا کشورهای عربی محاصره کننده قطر به دنبال ایجاد تفرقه در امت اسلامی هستند؟ و گفت: وقتی از آنها انتقاد می کنید مورد حمله و هجوم قرار می گیرید.
وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که کشورش از ابتدای بحران قطر تلاش کرده نقش میانجی را بازی کند اما رسانه های کشورهای محاصره کننده قطر، آنکارا را نیز مورد هجوم قرار داده اند.
وی به مثالی در این زمینه اشاره کرد و گفت که یکی از دوستان نزدیک «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان که مسئولیت لابی عربستان در آمریکا را به عهده دارد، تصویری غیرواقعی منتشر کرده بود و مدعی شده بود که شهروندی قطری به وسیله نظامیان ترکیه به قتل رسیده است. به گفته اوغلو دوست نزدیک محمد بن سلمان با این اقدام تلاش کرده بود که میان دوحه و آنکارا فتنه ایجاد کند.
شبکه الجزیره اعلام کرد که مشروح این گفتگو به زودی در برنامه «لقاء الیوم» منتشر خواهد شد.
کشورهای کننده ترکیه محاصره آنکارا الجزیره اوغلو خارجه ایجاد گفتگو عربستان منتشر سومالی نزدیک سلمان اسلامی تخریب ولیعهد بحران انتقاد تأکید