برگزیده ها

مازندمجلس: رسانه‌ آمریکایی از 80 برابر شدن حملات پهپادی ارتش این کشور در دولت ترامپ علیه غیرنظامیان در نقاط مختلف جهان چون سوریه، افغانستان، لیبی و یمن خبر داد.

مازندمجلس: وبگاه آمریکایی «مینت پرس» به افزایش هشتاد برابری حملات کشنده پهپادهای آمریکا علیه غیرنظامیان در نقاط مختلف جهان از جمله خاورمیانه و آفریقا در دولت کنونی این کشور اشاره کرد.
این وبگاه در گزارش خود با اشاره به وعده‌های انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در زمینه کاهش حملات پهپادی نوشت: تنها در هفت ماه نخست ریاست جمهوری ترامپ، رقم کشته شدگان غیرنظامی به نسبت هشت سال فعالیت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا افزایش یافته است.
مینت پرس با اشاره به سوابق عملیات خطرناک پهپادهای ارتش آمریکا در جهان نوشت: حملات پنهانی پهپادها در ابتدا در دوره ریاست جمهوری «جورج دابلیو بوش» به عنوان بخشی مهم از «نبرد علیه تروریسم» شکل گرفت و تنها 57 حمله در پاکستان، سومالی، یمن صورت گرفت و بین 384 تا 807 غیرنظامی کشته شدند.
این برنامه در دوره اوباما نیز توسعه یافت و 563 حمله در کشورهای یاد شده انجام شد. اینک، در زمان ترامپ حملات کشنده پهپادها اوج بیشتری گرفته است.
بر اساس این گزارش، آمریکا در سال 2017 ، تنها 127 بار یمن را بمباران کرد در حالی‌که در سال 2016 این رقم 32 مورد بود. از سویی دیگر ، این حملات در پاکستان و سومالی نیز افزایش یافت و در سومالی به عنوان مثال، سال گذشته 34 حمله پهپادی رخ داد. این رقم برابر با تمام حملات پهپادی آمریکا به این کشور از سال 2001 تا 2016 است.
این وبگاه نوشت: حمله پهپادهای ارتش آمریکا در برهه کنونی  هشت بار بیشتر از دوره اوباما است. درحالی‌که این حملات در زمان ریاست جمهوری اوباما نسبت به  دوره جورج دابلیو بوش افزایش 10 برابری یافت اینک میزان کشتار غیرنظامیان در دوره ترامپ هشتاد بار بیش از دوره بوش است و به عبارت دیگر، دونالد ترامپ در مسیر شکستن حد نصاب جنایت جنگی است.
بر این اساس، افزایش کشتار غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی آمریکا در عراق، لیبی و سوریه در سال گذشته بین  3923 تا 6102 نفر رسید. این رقم افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان را به نسبت دولت اوباما نشان می‌دهد. در هشت سال ریاست جمهوری اوباما بین 2998 تا 3939 مورد کشتار غیر نظامیان گزارش شد.
مینت پرس در خاتمه این گزارش نوشت: افزایش آمار حملات پهپادهای آمریکا و مرگ غیرنظامیان بیشتر به دلیل تصمیم ترامپ مارس گذشته و اجازه دادن به سازمان سیا برای این‌گونه حمله‌ها بود.
روزنامه «وال استریت ژورنال» پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود دونالد ترامپ به سازمان سیا اجازه استفاده از پهپاد در حملاتی را داده که ادعا می‌شود برای سرکوب گروه‌های تروریستی فعال در دیگر کشورها انجام می‌شوند. این اقدام برخلاف رویکردهای اوباما است که نقش شبه نظامی سازمان سیا را تا حدی محدود کرده بود.
در همین زمینه شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» مستقر در افغانستان اعلام کرد که براساس راهبرد تازه ترامپ، امکانات لازم در اختیار فرماندهان آمریکایی در افغانستان و پاکستان قرار گرفته تا به بهانه حمله به مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان و پاکستان، این کشورها هدف حملات پهپادهای آمریکایی قرار گیرند.
کاخ سفید پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد، رییس جمهور آمریکا امکانات لازم را برای افزایش حملات پهپادهای در افغانستان و پاکستان در اختیار فرماندهان آمریکایی قرار داده است. این نخستین بار است که دولت آمریکا به طور رسمی به فرماندهان خود در افغانستان و پاکستان اجازه داد تا بیرون از مرزهای این کشور عملیات نظامی انجام بدهند.
حملات پهپادها از بزرگترین عوامل تلفات غیرنظامیان در پاکستان و افغانستان محسوب شده و خشم و تنفر مردم و مقام‌های دو کشور را برانگیخته است.
حملات آمریکا افزایش ترامپ غیرنظامیان پاکستان اوباما افغانستان پهپادهای گزارش آمریکایی ریاست پهپادی گذشته جمهوری سومالی وبگاه فرماندهان اعلام کشتار برابری پهپادها اشاره اجازه دونالد جمهور گروه‌های نظامی امکانات اختیار تروریستی کشورها دابلیو زمینه کشنده هشتاد مختلف غیرنظامی عملیات بیشتر گرفته عنوان تلفات