برگزیده ها
معافیت مالیاتی حقوق‌های کمتر از ۲ میلیون و۳۰۰ هزارتومان/مالیات پلکانی برای حقوق‌های بالاتر

مازندمجلس: نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای حقوق های ماهانه زیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را از مالیات معاف کردند و برای حقوق‌های بالاتر از این رقم نیز مالیات پلکانی پیش بینی کردند.

مازندمجلس: نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی بند الف تبصره 6 این لایحه را تصویب رساندند که براساس آن سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده(۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴/ ۱۲ /۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۷ سالانه مبلغ دویست و هفتاد و شش میلیون ( ۲۷۶.۰۰۰.۰۰۰)ریال تعیین می‌شود. نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه و غیره به استثنای تبصره یک و دوی قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به امور پژوهشی و دانشگاهی مازاد بر مبلغ مذکور تا سه برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد(۱۰%) و نسبت به مازاد سه برابر، تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد(۱۵%) و نسبت به مازاد چهاربرابر، تا شش برابر بیست و پنج درصد(۲۵%) و نسبت به مازاد شش برابر سی و پنج درصد(۳۵%) تعیین می‌شود. میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد(۵۷) و (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ دویست و شانزده میلیون (۲۱۶.۰۰۰.۰۰۰)ریال تعیین می‌شود.

این بند با ۱۵۲ رای موافق، ۸۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر به تصویب رسید.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در جریان بررسی این بند گفت: متاسفانه در کشور ما هر وقت می خواهیم از درآمدهای پایین دفاع کنیم، محکوم به پوپولیسم می شویم. شایسته نیست وقتی به حق حرف می‌زنیم اینگونه علیه ما موضع گیری شود.

وی با بیان اینکه این بند به نفع اقشار کم درآمد جامعه است، خاطرنشان کرد: ما در حالی این بند را در کمیسیون تلفیق به تصویب رساندیم که خط فقر در کشور ما سه میلیون تومان تعیین شده لذا مقرر کردیم از حقوق‌های بالاتر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مالیات دریافت شود.

وی یادآور شد: عده‌ای می گویند این مصوبه به نفع اعضای هئیت علمی نیست در حالیکه این به نام هیئت علمی و به کام دیگران است. طبق آمار اعضای هیئت علمی زیر هشت میلیون حقوق می‌گیرند و به موجب این مصوبه این فرمول محاسباتی برای آنها بهتر از فرمول محاسباتی دولت است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ همچنین گفت: ما شاهدیم که امروز مدیران زیادی از مالیات فرار می کنند. برای مثال شاهد هستیم مدیری که ۲۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد برای خود نرخ مالیاتی صد در صد محاسبه می کند که این خلاف اخلاق و دین است.

مجلس مجلس شورای اسلامی مالیات کارکنان دولت دولت دوازدهم بودجه مازندمجلس