برگزیده ها
چرا افزایش تعداد دانشجویان بر اقتصاد کشور تاثیری نداشته است؟/باید آموزش را با اقتصاد مرتبط کنیم

مازندمجلس: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این که در حال حاضر تعداد دانشجویان ما در داخل کشور به 4 میلیون و 700 هزار نفر می‌رسد، گفت: نکته مهمی که در خصوص افزایش تعداد دانشجویان در ایران وجود دارد، این است که چرا این افزایش در اقتصاد ما تاثیری نداشته و در زندگی مردم حس نمی‌شود، در تمام دنیا این افزایش در اقتصاد تاثیر دارد.

مازندمجلس: سورنا ستاری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان البرز که امروز دوشنبه (16 بهمن) در استانداری البرز برگزار شد، اظهار کرد: کشور ما پتانسیل بالایی در حوزه دانش‌بنیان دارد ولی مشکلات زیادی در فضای کسب و کار هست که بیشتر به خاطر نوع اقتصاد و نفوذ فرهنگ و پول نفت است.

ستاری ادامه داد: ابتدای انقلاب تعداد دانشجویان ما در داخل به 170 هزار نفر می‌رسید، همزمان در خارج از کشور نیز 100 هزار دانشجو ایرانی مشغول به تحصیل بودند که 57 هزار نفر از این دانشجویان در آمریکا تحصیل می‌کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد دانشجویان ما در داخل کشور به 4 میلیون و 700 هزار نفر می‌رسدو 48 هزار دانشجو نیز در خارج تحصیل می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: از 48 هزار دانشجوی ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند 10 هزار و 500 نفر در آمریکا حضور دارند که ایران از نظر تعداد دانشجویان در آمریکا سیزدهمین کشور دنیاست.

ستاری خاطرنشان کرد: نکته مهمی که در خصوص افزایش تعداد دانشجویان در ایران وجود دارد، این است که چرا این افزایش در اقتصاد ما تاثیری نداشته و در زندگی مردم حس نمی‌شود، در تمام دنیا این افزایش در اقتصاد تاثیر دارد.

وی ادامه داد: بنابراین ما در اقتصاد دانش‌بنیان به دنبال این هستیم که آموزش را با اقتصاد مرتبط کنیم، چون هیچ اقتصاد موفقی در دنیا با منابع زیرزمینی در ارتباط نیست.

ستاری در ادامه با بیان اینکه رابطه دولت با بخش خصوصی که خلاقیت به خرج می‌دهد، پدرسالانه است؛ گفت: ممکن است دولت محیط را برای بخش خصوصی خراب کند، محیط کسب و کار نیز بسیار مسموم است و استخدام به ارزش تبدیل شده است، در چنین شرایطی کارآفرینی از ارزش می‌افتد.

ستاری با طرح این سوال که چرا در حوزه دانش بنیان نمونه موفقی مانند سیلیکون‌ولی فقط در کالیفرنیا وجود دارد، گفت: مشکل ما در این حوزه نه پول نه مغز و نه دانش است، بلکه ما زیست بوم نداریم؛ زیست بومی که در آن فرد خود را به اقتصاد وصل کند.

وی با تاکید بر لزوم تغییر در نوع آموزش، تصریح کرد: محیط کسب و کار از نظر نوع مجوزهایی که اعطا می‌شود هم باید بهبود یابد.

ستاری با بیان اینکه اکثر کسب و کارهای جدید در طول مسیر خود هیچ وامی دریافت نکرده‌اند، گفت: در اقتصاد جدید به زیرساخت‌های فکری و فرهنگی نیاز داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از وجود 3400 شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد و افزود: این اقتصاد فیزیکی نیست، مثلا فیس بوک 3 سال پیش سهام واتس‌اپ را 21 میلیارد دلار خرید؛ واتس‌اپی که با 48 نفر و در یک ساختمان اداره می‌شد.

وی ادامه داد: پس این اقتصاد بر پایه فکر و دانش است.

ستاری با بیان اینکه خوشبختانه این اقتصاد در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است، گفت: ممکن است مقاومت بخش دولتی در برابر آن وجود داشته باشد اما اگر دولت در برابر این بخش مقاومت کند، این دولت است که می‌بازد.

وی در خصوص جایگاه استان البرز در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نیز گفت: استان البرز از یک نیروی انسانی مناسب و یک بازار 15 تا 16 میلیون نفری بهره می‌برد، هر استارتاپی در این منطقه به سرعت رشد می‌کند.

ستاری با بیان اینکه پارک علم و فناوری در این حوزه نقش بسیار مهمی بر عهده دارد، تصریح کرد: دولت باید محیط کسب و کار را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند و همه دستگاه‌های اجرایی استان برای این موضوع باید هم قسم شوند.

 

سورنا ستاری فناوری اشتغال اقتصاد مازندمجلس