برگزیده ها
اختلاف نظر مجمع نمایندگان از اقتدار آنها می‌کاهد/ نمایندگان زیر بار درخواست فراوان اشتغال کلافه شدند

اختصاصی مازندمجلس: این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه کلی‌نگری و مصلحت کلان استان مد‌نظر نماینده‌های استان مازندران نیست، تصریح کرد: اختلاف نظرها باعث می‌شود نمایندگان اقتدار خود را از دست بدهند و در نهایت دولت و حاکمیت برای آنها ارج نمی‌نهند.

اختصاصی مازندمجلس: عباسعلی بهاری اردشیری سومین فعال سیاسی استان مازندران است که در طی گفت‌وگو با وی به بررسی عملکرد نماینده‌های مازندران در مجلس شورای اسلامی پرداخته‌ایم. بهاری نماینده دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ساری بود.

گپ و گفت مازند مجلس با این فعال سیاسی اصلاح طلب را بخوانید:

نماینده ادوار مازندران در مجلس با اشاره به اینکه مردم باید به وظیفه اصلی یک نماینده که قانون‌گذاری، نظارت، بررسی و دفاع از طرح و لایحه است آگاه باشند، افزود: نمایندگان استان احتمالا در این زمینه وظایف خود را انجام می‌دهند. ولی توده‌ی مردم عملکرد نماینده را در این زمینه بررسی نمی‌کنند؛ به همین علت مردم انتظارهایی از نمایندگان دارند که پیگیری آن در حیطه وظایف نمایندگان نیست.

عباسعلی بهاری‌اردشیری گفت: امروزه نمایندگان زیر بار درخواست فراوان اشتغال کلافه شدند. اکثر درخواست‌های مردم در زمینه اشتغال خود و اعضای خانواده و ... است. در نتیجه نمایندگان از لحاظ روحی خسته می شوند، به گونه‌ای که پاسخ تماس تلفنی‌ را هم نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مازندران در مباحث کلان کشور عملکرد موفقی نداشتند، اضافه کرد: بطور‌ کلی مجلس ما واقع گرا نیست. بسیاری از طرح و لوایح بیان می شود که با خواست مردم یا دولت مطابقت ندارد. به این جهت است که نمایندگان با مسئولیت شرعی فعالیت نمی‌کنند. اگر مسئولیت شرعی مد نظر نمایندگان باشد، مصلحت کلی و کلان کشور مورد عنایت و توجه آنها قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: نمایندگی یک امانت است و خداوند متعال می‌فرمایند "امانت را باید به اهلش سپرد". مردم شهر یا استان ما احساس کردند که این نمایندگان شایستگی این مقام را دارند، بنابراین اگر کم کاری کنند در امانت خیانت کرده‌اند و در بعضی مواقع نمایندگان به خاطر اینکه نگاه امینانه ندارند، شعارها و وعده‌های نشدنی می‌دهند؛ بنابراین اگر نمایندگان واقع‌گرا باشند، شعاری نمی‌دهند که در توانشان نباشد.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه کلی‌نگری و مصلحت کلان استان مد‌نظر نماینده‌های استان مازندران نیست، تصریح کرد: اختلاف نظرها باعث می‌شود نمایندگان اقتدار خود را از دست بدهند و در نهایت دولت و حاکمیت برای آنها ارج نمی‌نهند.

بهاری گفت: با وجود اینکه کارهای کلان در استان فراوان است اما متاسفانه به این مسائل پرداخته نمی شود یا نمایندگان به علت گرایشات سیاسی و منطقه‌ای به اتفاق‌نظر نمی رسند. موضوع منطقه آزاد نیز جزو مواردی است که نمایندگان به دلایل مذکور، نتوانستند به نتیجه‌‌ی واحدی برسند.

وی با اشاره به اینکه نماینده‌ها روی گزینه‌ی بومی برای استانداری به اتفاق نظر نرسیدند اظهار کرد: از این پس باید نمایندگان متحد و متفق بشوند، استاندار را حمایت کنند و برنامه بدهند تا در خصوص مسائل کلان استان کارهای مثبتی انجام گیرد.

بهاری با اشاره به اینکه عزل و نصب مدیران کل استان از اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس نیست اظهار کرد: مداخله‌ی آن‌ها در عزل و نصب مدیران اصولی نیست اما مجمع نمایندگان، می‌توانند نظرات اصلاحی خود را با  دلایل قانع کننده به وزارتخانه ارسال کنند و اگر همه نمایندگان در خصوص یک گزینه اتفاق نظر داشته‌باشند، یقینا پیشنهاد آنها پذیرفته می شود.

نماینده‌ی دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: یکی از علل صدمه خوردن مُلک و مملکت این است که افراد شایسته به علت گرایشات سیاسی مغفول بمانند؛ کسانی که اهل تجربه‌اند و این تجربه با سرمایه این کشور اندوخته شده‌است.

 مصاحبه از: علی نوری
تنظیم شبنم لشگری

مازندمجلس بررسی عملکرد بهاری مجمع نمایندگان استان مازندران مجلس شورای اسلامی