برگزیده ها
اشرف بروجردی: دولت نباید در کار احزاب دخالت کند

مازندمجلس: در جریان گفت‎وگوی سیاسی کسی حق ندارد بگوید حرف من فصل‌الخطاب است

مازندمجلس: اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب می‌گوید: با شکل‌گیری شورایی که بتواند اجماعی را بین احزاب برقرار کند خیلی موافقم و نظرم در مورد تعامل آنها مثبت است. اما در مورد اینکه چه کسی احزاب را دور هم جمع بکند، معتقدم که متولی این کار نباید دولت باشد.

طرح موضوع تشکیل شورایی به نام «گفت‎وگوی سیاسی»، انگار آنقدرها هم به مذاق همه چهره‎های سیاسی و حزبی خوش نیامده است. موضوعی که با فروکش کردن آتش اعتراضات مردمی در برخی نقاط کشور از سوی وزارت کشور طرح شد و قرار بود که با تدوین آیین نامه‌ای در این خصوص، کلید بخورد. اما همچنان موافقان و مخالفان خود را دارد. اگرچه تعداد موافقان این تصمیم وزارت کشور بر تعداد مخالفان آن می‌چربد اما آنچه که قابل تامل است و مورد انتقاد قرار دارد، پیشقدم شدن دولت در این موضوع است. البته گفت‌وگوی بین احزاب مختلف سیاسی اتفاق خوشایندی در سپهر سیاسی ایران است اما با این وجود نمی توان آن را عاری از ایراد دانست.


اشرف بروجردی که خود سابقه حضور در وزارت کشور را دارد و از چهره های سیاسی اصلاح طلب محسوب می شود، ایراد عمده این تصمیم را محور قرار گرفتن دولت می داند.

بروجردی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: تجربه گذشته این را نشان می‌دهد که اگر احزاب بخواهند در برخی مسائل به راحتی اظهارنظر و تعامل کنند و از آن نتیجه‌ای بدست بیاورند، دولت نباید هیچ‌گونه مداخله‎ای در آن داشته باشد. او تاکید کرد: دولت باید اجازه دهد که خود احزاب با یکدیگر تعامل داشته باشند.

بروجردی البته با مخالفت با دخالت دولت در امور احزاب راهکار هم پیشنهاد داد و گفت: احزاب شورایی بنام هماهنگی دارند که می‌تواند امور را به خوبی مدیریت کند. دولت هم اگر قصد کمک دارد؛ می تواند از شورای هماهنگی بخواهد که موضوعی را به عنوان دستورکار جلسه به بحث بگذارند و در مورد آن به نتیجه برسند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دولت می‌تواند مسائل مختلف کشور را اعم از مسائل و مشکلات داخلی و بین‌المللی به احزاب اعلام کند و از آنها بخواهد که گفت‌وگو کرده و به تصمیماتی در مورد آنها دست پیدا کنند. اما یک شرط دارد و آن اینکه کاربست این نتایج در دولت مشهود باشد. یعنی اینگونه نباشد که احزاب بحث کنند و بعد بروند به سلامت.

بروجردی یادآور شد: ما تا الان دیدیم که خیلی از موضوعات در احزاب به بحث گذاشته شده و مناظره هم انجام گرفته اما دولت از آن بهره برداری لازم را نکرده است. مهم این است که دولت بتواند از میان مباحث فی مابین و تعاملی که ممکن است اتفاق بیفتد، استفاده ببرد. رویکردهای مرضی الطرفین می تواند به کارکرد بهتر دولت کمک کند.

او با بیان اینکه در اینگونه تصمیمات کسی حق ندارد که بگوید حرف من فصل الخطاب است، تاکید کرد: تصمیات احزاب باید براساس یک مبنای علمی و یک رویکرد اجماعی و نگاه فراملی به آن پرداخته شود و در معرض دیگران قرار داده شود. به دولت هم اعلام شود تا بهره برداری های لازم از آن صورت بگیرد.

بروجردی با بیان اینکه در اصل با شکل‎گیری چنین شورایی مخالف نیستم بلکه با دخالت دولت مخالفم، گفت: معتقدم که دولت باید تنها به طرح مساله بپردازد. من با شکل گیری شورایی که بتواند اجماعی را بین احزاب برقرار کند خیلی موافقم و نظرم در مورد تعامل آنها مثبت است. اما اینکه چه کسی احزاب را دور هم جمع بکند، کار دولت نیست. او تاکید کرد: شورای هماهنگی احزاب به راحتی می تواند این کار را بجای دولت انجام دهد.

بروجردی در بخش پایانی صحبت های خود به دلیل عدم ورود خانه احزاب به مبحث گفت و گوی سیاسی پرداخت و گفت: اینکه خانه احزاب تاکنون حضور فعالی نداشته شاید به این دلیل باشد که در خیلی از موارد همان رویکرد جناح بندی و خط کشی خود را نشان داده است. البته خانه احزاب امروزه و در حال حاضر گام های بهتری را برداشته است. الان آن رویکرد سابق در خانه احزاب کمتر دیده می شود. میزان وفاق و تعامل بیشتر است. فکر و اندیشه‌ آنها در مورد مسائل سیاسی به یکدیگر نزدیک تر است و این اتفاق می‌تواند رویداد خوبی برای آینده احزاب باشد.

احزاب مازندمجلس اشرف بروجردی دولت دوازدهم