برگزیده ها
آمار بالای مهاجرت دانشجویان به معنای ضعف سیستم آموزشی نیست/ غول کنکور عامل مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور است

مازندمجلس: یکی از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها وجود پدیده‌ غول کنکور بوده که ورود به دانشگاه را برای متقاضیان بسیار دشوار کرده است به طوریکه برخی به همین دلیل و عدم حضور در دانشگاه مطلوب روی به مهاجرت می‌آورند.

مازندمجلس:سید حمایت میرزاده با اشاره به آمار بالای مهاجرت دانشجویان ایرانی به خارج از کشور و رتبه 11 ایران در ارسال دانشجوی مهاجر به آمریکا، گفت: قطعا نمی‌توان آمار بالای مهاجرت دانشجویان ایرانی را رد کرد البته این مهاجرات به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که بخش عمده‌ای از آن به سیستم آموزشی ایران مربوط نمی‌شود.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار بالای مهاجرات دانشجویان، فقط به معنای کیفیت پایین آموزش در ایران نیست بلکه دلایل گوناگونی دارد، افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها وجود پدیده‌ غول کنکور بوده که ورود به دانشگاه را برای متقاضیان بسیار دشوار کرده است به طوریکه برخی به همین دلیل و عدم حضور در دانشگاه مطلوب روی به مهاجرت می‌آورند.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته به عکس ایران، ورود به دانشگاه آسان و خروج از آن دشوار است، ادامه داد: این خروجی دانشگاه‌ها است که در همه جای دنیا مورد توجه است به طوری که اگر فردی از دانشگاه خارج شود، بتواند گره‌ای از مشکلات کشور باز کند.

میرزاده اضافه کرد: از سوی دیگر آمار بالای مهاجرت دانشجویان ایرانی به سایر کشورها به ویژه آمریکا نیز بیانگر کیفیت بالای آموزشی آن‌ها نیست بلکه رفتن به دانشگاه در سایر کشورها بسیار راحت‌تر از ایران است و یکی از اصلی‌ترین دلایل همین مسئله است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی تبلیغات گسترده و تأمین شغل نیز از علل دیگر افزایش مهاجرت است که این مهم باید از سوی مجموعه دولت نه فقط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأمین شود.