برگزیده ها
بوی توطئه به مشام می رسد

مازندمجلس: امروز بازار ارز وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و ظرف چند ماه گذشته عدم مدیریت صحیح بازار ارز ارزش پول ملی را حدود ۲۵ درصد کاهش داده است‌. این وضعیت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رابطه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری اثر منفی داشته و آثار تورمی به دنبال دارد‌.

مازندمجلس:بازار ارز این روزها شرایط متلاطمی را تجربه می‌کند و با یک بی‌ثباتی کم‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است‌. افزایش ارزهای مهم بازار یعنی دلار و یورو که عمده معاملات ایران با آنها انجام می‌شود با افزایش قیمت زیادی روبه‌رو شده‌اند‌. این موضوع سبب شد بهارستان‌نشین‌ها در حین رسیدگی به لایحه بودجه‌، پای افزایش نرخ دلار را هم به میان بکشانند و گلایه‌های‌شان را بابت این بحران اقتصادی مطرح کنند‌. دیروز در صحن علنی مجلس، 90 نفر از وکلای ملت به رییس‌جمهور درباره وضعیت بازار ارز تذکر دادند و عدم مدیریت صحیح بازار ارز را به دولت گوشزد کردند چراکه یکی از شاخص‌های موفقیت دولت‌ها در عرصه اقتصاد ایجاد ثبات در قیمت دلار است و نوسانات ایجاد شده می‌تواند تبعات نامناسب اقتصادی و البته نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد‌. برخی از نمایندگان نیز در تذکراتی ضمن انتقاد از نابسامانی در بازار ارز و افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر از وجود توطئه‌ای در این بازار خبر دادند که می‌تواند حتی پول ملی ایران را نابود می‌کند‌. در این راستا رییس مجلس از کمیسیون اقتصادی خواست نوسانات فعلی بازار ارز را پیگیری کرده و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کند‌. همچنین قرار است هفته آینده بهارستان‌نشین‌ها جلسه‌ای برای بررسی بازار ارز و نحوه مدیریت سیف در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کنند تا علاوه بر بررسی عملکرد رییس بانک مرکزی‌، تدبیر ویژه‌ای برای افزایش افسارگسیخته نرخ دلار و سکه اندیشیده شود‌. اما دولتی‌ها نیز در مقابله با افزایش نرخ ارز بیکار ننشستند و در جلسه‌ای اعضای دولت به بررسی مجموعه اقدامات پیشنهادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت کنترل بازار ارز پرداختند‌.
دستور لاریجانی برای پیگیری وضعیت بازار ارز
محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکری در جلسه علنی مجلس با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: امروز بازار ارز وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و ظرف چند ماه گذشته عدم مدیریت صحیح بازار ارز ارزش پول ملی را حدود ۲۵ درصد کاهش داده است‌. این وضعیت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رابطه افزایش ریسک سرمایه‌گذاری اثر منفی داشته و آثار تورمی به دنبال دارد‌. ضمن اینکه یکی از دستاوردهای دولت که تک‌رقمی کردن نرخ تورم بوده نیز با مشکل مواجه شده است‌. وی با بیان اینکه بانک مرکزی توان لازم را برای مدیریت بازار ارز ندارد؛ ادامه داد: لازم است مجلس ورود کند و به رییس‌جمهور تذکر دهد‌. وی با تاکید بر اینکه بازار ارز قابل مدیریت است، گفت: معتقدیم اعدادی که در بازار ارز معامله می‌شود عدد واقعی نیست‌. امروز حبابی ایجاد شده و تقاضای روانی در کشور را به دنبال داشته است لذا از رییس مجلس می‌خواهیم به این موضوع ورود کند‌. اگر صلاح می‌دانید راهکارهای عملیاتی وجود دارد که در جلسه کمیسیون اقتصادی آن را بررسی کردیم‌.
علی لاریجانی نیز با تاکید بر اهمیت موضوع پاسخ داد: در بحث نرخ ارز بانک مرکزی باید توضیحات کافی داشته باشد و راهکاری برای آن ارائه کند‌. کمیسیون اقتصادی هم موضوع را پیگیری کند و جلساتی بگذارد و پیشنهاداتی ارائه کند‌. من هم پیگیر این موضوع خواهم بود‌.
جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی از دیگر نمایندگانی بود که در خصوص افزایش نرخ ارز تذکر و از وجود توطئه‌ای در بازار ارز خبر داد‌. وی اظهار داشت: بنده به آقای رییس‌جمهور، رییس مجلس، رییس قوه قضاییه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار می‌دهم که ارز توسط بانک مرکزی که فروشنده عمده در این کشور است با نرخ 4 هزار و 940 تومان عرضه شد‌.
این نماینده مجلس افزود: اگر صراف‌ها 5 تا 10 درصد بر این نرخ اضافه کنند شما باید 500 تومان بیشتر از مبلغ ذکر شده در نظر بگیرید‌. نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: افزایش نرخ ارز پول ملی ایران را نابود و ارزش ملی ارز را از بین برده و استقلالی برای پول ما باقی نمی‌گذارد‌. وی بر همین اساس اضافه کرد: 40 سال است که کشورهایی مثل کویت و امارات نرخ ارز را ثابت نگه داشته‌اند پس چگونه است که ما تا اینجا پیش رفته‌ایم‌. این محافظه‌کاری‌ها ما را کشت‌. مسوولان توضیح دهند علت این نابسامانی در بازار ارز چیست؟ این برخوردهای امنیتی برای چه است؟ محبی‌نیا با بیان اینکه ارز را دارند زیرزمینی می‌کنند، گفت: شما نمایندگان ملت براساس قانون اساسی در راس ملت و مسایل هستید پس چرا این فریادهایتان شنیده نمی‌شود؟ نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود ضمن انتقاد از نابسامانی در بازار ارز و افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر عنوان کرد که این نرخ ارز توطئه است و خبری در راه است‌. باید شما نمایندگان هم از خواب بیدار شوید چراکه ما می‌بینیم به عنوان مثال یک داماد زمانی که هنوز عروسی او به پایان نرسیده است پای او از این گرانی‌ها چلاق می‌شود‌.
مصطفی کواکبیان از دیگر نمایندگانی بود که در تذکری به افزایش نرخ دلار اعتراض کرد و گفت: مساله‌ای که به کل کشور مربوط می‌شود این است که قیمت دلار از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از 7000 برابر افزایش یافته است و این در حالی است که قیمت دلار در کشورهای همسایه از جمله امارات، عربستان و کویت ثابت است‌.
نماینده مردم تهران در مجلس از تزریق پنج میلیون دلار به‌طور روزانه در بازار ارز توسط دولت خبر داد و در عین حال این اقدام را در افزایش نرخ دلار بی‌اثر دانست‌. وی از رییس‌جمهور خواست تدبیر ویژه‌ای برای افزایش افسارگسیخته نرخ دلار و سکه بیندیشد‌. کواکبیان متذکر شد: از ابتدای انقلاب نرخ دلار از هفت تومان به بیش از 4900 تومان رسیده که این مساله نشان می‌دهد که ارزش پول ملی بیش از 20 درصد کاهش یافته است‌.
جزییات بررسی لایحه بودجه
اما نشست علنی مجلس به‌منظور ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۷ دیروز برگزار شد‌. افزایش بهای آب، برق و گاز مشروط به تصویب هیات وزیران، تامین اعتبار طرح‌های نیمه‌تمام از محل بودجه عمومی، تصویب شرط معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز، محاسبه مالیات بر درآمد کارکنان تامین اجتماعی به نرخ ۱۰ درصد و‌.‌.‌. مهم‌ترین مصوبات نمایندگان در جریان بررسی جزییات بودجه بوده است‌.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی در مصوبه‌ای مقرر کردند اعتبار پیش‌بینی شده برای طرح‌های نیمه‌تمام یا جدید که انتفاعی بوده از محل بودجه عمومی پرداخت شود‌. همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش درآمدی بند «ج» تبصره ۲۰ در مصوبه‌ای دیگر مقرر کردند: دستگاه‌های اجرایی می‌توانند مازاد درآمدهای خود را هزینه کنند و آن مازاد درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرایی در سقف رقم پیش‌بینی‌ شده در ردیف ۱۰۲۵۰۰-۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ توسط همان دستگاه قابل هزینه است‌. در هشتمین روز بررسی لایحه بودجه در مجلس نمایندگان در مصوبه‌ای مقرر کردند مالیات بر درآمد کارکنان تامین اجتماعی همانند مستخدمین رسمی دولت به نرخ ۱۰ درصد محاسبه و دریافت شود‌. مجلس شورای اسلامی شرط معافیت مدارس دولتی از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز را مشخص و مصوب کرد: در سال ۱۳۹۷ کلیه مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش که سقف الگوی مصرف را رعایت کنند، از پرداخت هزینه مصرفی آب، برق و گاز معاف هستند‌. همچنین در ادامه این جلسه نمایندگان افزایش قیمت آب، برق و گاز را از اختیار شرکت‌های مذکور خارج و تصمیم‌گیری درباره آن را منوط به تصویب هیات وزیران کردند‌.
نمایندگان در جلسه علنی نوبت بعدازظهر مجلس در مصوبه‌ای عوارض هشت درصدی مبلغ برق مصرفی را در بودجه ۹۷ تعیین و مصوب کردند عوارض موضوع ماده پنج قانون حمایت از صنعت برق کشور به میزان هشت درصد مبلغ برق مصرفی در سقف ۱۲۸۰ میلیارد تومان تعیین می‌شود‌. در ادامه مجلس در مصوبه‌ای مالیات نیم درصدی برای فروش کالاهایی که مصرف‌شان پسماند مخرب تولید می‌کند را به تصویب رساند که براساس آن، در راستای بهبود محیط‌زیست و کاهش اثرات مخرب مدیریت غیراصولی پسماندهای عادی، سازمان امور مالیاتی موظف است تا سقف نیم درصد از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماندهای مخرب محیط‌‌زیست می‌شود را دریافت و تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال به خزانه واریز کند‌.

توطئه ارز پورابراهیم نماینده