برگزیده ها
جشنواره فیلم فجر همواره مصلحت هایی را بر عدالت ترجیح می دهد
مازندمجلس: منوچهر اکبرلو گفت: تناقض در جشنواره ازسویی فراخوان و سخنان دبیران آن سمت و سوی خاصی را اعلام می‌کند . اما از سوی دیگر در همه دوره‌ها ادعا شده که داوران مستقل عمل می‌کنند متاسفانه همواره مصلحت‌هایی را بر عدالت ترجیح می‌دهند.

به گزارش هنرنیوز، منوچهر اکبرلو منتقد درباره داوری ها در جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر از آنجایی که توسط وزارت ارشاد برگزار می‌شود آن هم در دهه فجر و مورد توجه تمامی رسانه هاست همواره مجبور بوده است تحت فشارها عمل کند در نتیجه همواره کوشیده مصلحت هایی را بر عدالت ترجیح دهد. تناقض موجود دراین جشنواره آن است که از سویی در فراخوان و سخنان دبیران آن سمت و سوی خاصی را اعلام می‌کند. اما از سوی دیگر در همه دوره‌ها ادعا شده که داوران مستقل عمل می کنند . اگر داوران فقط به فیلم ها و وجوه سینمایی آن توجه می کنند چگونه جشنواره می تواند به اهداف مورد نظر خود برسد؟

وی ادامه داد : این تناقض در همه دوره ها وجود داشته و همواره تکرار شده و در نتیجه همواره شک و شائبه هایی ایجاد کرده که انتخاب ها نه بر اساس شایستگی فیلم ها بلکه براساس نفوذ مدیران بر نظرات داوران و لابی های تهیه کنندگان بوده است. یا مدیران جشنواره خواسته اند تبلیغی بر عملکرد درست خود در سال گذشته مدیریت‌شان داشته باشند. بنابراین همواره داوری ها و انتخاب ها مورد شک قرار می گیرد. حتی از سوی کارگردان‌ها و تهیه ‌کنندگان و بازیگران. و همه فرض را بر این می گذارند که مصلحت هایی نتایج را انتخاب کرده است. یا بسیاری می‌اندیشند که فقط فیلم‌های جنگی انتخاب می شوند. جشنواره فیلم فجر تا زمانی که این تناقض خود را حل نکند با این حواشی همراه خواهد بود و هزینه کرد صدها میلیون تومان جز کدورت سرانجامی نخواهد داشت.

اکبرلو درباره فشار بر روی مدیران و هیات داوران جشنواره گفت: همانطور که گفتم مدیران غیرهنری یعنی اهل سیاست به شکلی غیرمنطقی و زیاده از حد روی این جشنواره حساس هستند از نوع نمایش فیلم ها، نحوه حضور هنرمندان و در نهایت انتخاب های جشنواره. این توجه غیرعادی ناخودآگاه روی مدیران جشنواره فشارهایی را خواهد آورد که همزمان بخواهند توقعات نگاه های مختلف را پاسخگو باشند و خب این امر کار چینش داوران و احتمال نفوذ در رای داوران را ایجاد می کند اما در نهایت سمت و سو و سلیقه و جو حاکم بر جلسه داوری و فشارهای خارج از فیلم همواره روی انتخاب ها تاثیر خود را گذاشته است مجموعه این عوامل همه بوده است.

کارشناس سینما درپاسخ به این سوال که چه راهکاری برای بهبود این وضعیت پیشنهاد می دهید گفت: پیشنهاد شخصی من این است که این جشنواره به مناسبت دهه فجر در حجمی کوچک و فقط با حضور فیلم های مربوط به وقایع انقلاب برگزار شود و نهادهای دولتی کمک کنند تا جشنواره های دیگر به صورت غیردولتی برگزار شوند طبیعی است که هر نهاد غیردولتی و بدون استفاده از بودجه عمومی می تواند جشنواره خود را داشته باشد اهداف خود را به صراحت اعلام کند و انتخاب های خود را داشته باشد. طبیعتا حساسیتی نیز وجود نخواهد داشت آنگونه که هم اکنون در جشنواره فیلم فجر وجود دارد.

طبیعی است که اگر فضای عمومی جامعه و مخاطبان حرفه ای جشنواره مانند هنرمندان و منتقدان شاهد این باشند که در جشنواره ای انتخاب ها خلاف نظر اکثریت دیدگاه هاست بدیهی است که آن جشنواره اعتبار خود را از دست خواهد داد. بنابراین بیان شفاف دیدگاه ها، اهداف و سمت و سوی یک جشنواره و چینش داوران براساس همان اهداف طبیعتاً به انتخاب هایی منجر می شود که از آن انتظار می رود. مهم آن است که بخش های غیردولتی برای توجه دادن دیگران به انتخاب های خود باید پیش از هر چیز برای خود اعتبار کسب کنند. و اعتبار به دست نمی آید مگر با اعلام صریح اهداف و همسویی انتخاب ها با آن اهداف تعیین شده و نیز در هدایت جشنواره ها به برگزاری توسط بخش های غیردولتی مسئله رقابت هم مطرح می شود بنابراین هر جشنواره ای می کوشد تا اعتبار بیشتری برای خود ایجاد کند و بخش مهمی از اعتبار با ایجاد اعتماد در هنرمندان و کارشناسان ایجاد می شود.

اکبرلو در خاتمه تاکید کرد: طبیعی است که اگر جشنواره ای نوعی دورهمی به نظر بیاید که گروهی همفکر دور هم جمع شده اند و به آثار یکدیگر جایزه می دهند قطعاً چنین جشنواره ای مورد اعتنای اهالی هنر قرار نخواهد گرفت. تجربه این کار را در برگزاری مسابقات هنری و ادبی مثلا در تئاتر یا ادبیات داستانی شاهد بوده ایم.
جشنواره همواره داوران اهداف ایجاد اعتبار مدیران تناقض اکبرلو اعلام غیردولتی هنرمندان نخواهد برگزار باشند بنابراین داوری طبیعی مصلحت ترجیح عدالت برگزاری دیدگاه پیشنهاد عمومی نهایت درباره فراخوان سخنان منوچهر سینما کارشناس دبیران می‌کند نتیجه تواند منتقد مستقل دوره‌ها براساس