برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی سرانجام تسلیم خواست حزب حاکم کنگره ملی آفریقا شد و استعفا کرد تا دوران حاکمیت نه ساله او که با رسوایی‌های مالی متعددی همراه بود به پایان برسد.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز به نقل از رویترز، «جاکوب زوما» رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، عصر چهارشنبه در نطقی تلویزیونی، عنوان کرد که او مخالف فشارهای کنگره ملی آفریقا بوده، اما دستور آنها را پذیرفته و از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
زوما گفت: «آمده‌ام که تصمیم خود را برای استعفا از سمت رئیس جمهوری اعلام کنم و این استعفا از همین لحظه معتبر است.»
جاکوب زوما افزود: «اگرچه مخالف تصمیم رهبری حزب خود بوده‌ام اما من به عنوان عضو کنگره ملی آفریقا همواره تابع مقررات آن بوده‌ام.»
زوما پیش از این با بیان این که هیچ کار خلافی انجام نداده است در برابر خواست حزب حاکم برای استعفا مقاومت می‌کرد. اما این مقاومت راه را برای استیضاح وی باز کرده بود به طوری که قرار بود امروز- پنج‌شنبه- استیضاح وی به رای گذاشته شود.
طبق این گزارش، پلیس آفریقای جنوبی روز چهارشنبه پلیس به خانه چند شریک اقتصادی زوما حمله کرد که گفته می شود در پرونده‌های فساد مالی نقش دارند.
فسادهای مالی در دولت آفریقای جنوبی موجب خشم افکار عمومی شده، اقتصاد کشور را تضعیف کرده و از محبوبیت کنگره ملی آفریقا کاسته است.
 
آفریقای کنگره جنوبی آفریقا استعفا تصمیم مقاومت استیضاح اقتصاد بوده‌ام عنوان فشارهای کناره‌گیری گزارش جاکوب چهارشنبه مخالف