برگزیده ها

مازندمجلس: رییس‌جمهور با اشاره به روابط تاریخی و اقتصادی ایران و هندوستان گفت: روابط دو کشور در مسیر مثبت و درستی قرار گرفته است.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز حسن روحانی، رییس جمهور صبح پنجشنبه پیش از ترک تهران به منظور عزیمت به حیدرآباد هندوستان در جمع خبرنگاران، با اشاره به اهداف سه روزه خود به هندوستان اظهار کرد: این سفر رسمی به دعوت نخست وزیر محترم هندوستان و در پاسخ به سفر سال قبل ایشان به تهران انجام می‌شود.  در این سفر علاوه بر ملاقات با نخست وزیر و رییس‌جمهور و برخی از مقامات این کشور، تعدادی سند همکاری میان مقامات دولتی و همچنین کارآفرینان و تجاری که در این سفر حضور دارند با همتایان خود به امضا خواهد رسید.
وی با اشاره به اهمیت روابط دو جانبه دو کشور ایران و هند، خاطر نشان کرد: اساسا روابط ایران و هندوستان برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است. دو کشور روابط تاریخی و دیرینه‌ای با یکدیگر دارند. همواره روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و علمی میان‌شان برقرار بوده است.
وی افزود: دو کشور روابط بسیار خوبی در زمینه مسائل اقتصادی، فناوری اطلاعات و همچنین بهداشت ، درمان و صنعت و کشاورزی داشته و این روابط ادامه‌ خواهد یافت.
رییس‌جمهور تاکید کرد: موضوع ترانزیت و بندر چابهار و اتصال هند از طریق این بندر به افغانستان و آسیایی مرکزی یکی از مسائل بسیار مهم در روابط میان دو کشور است. پیش از این یک سند همکاری میان مقامات ایران، هندوستان و افغانستان در این زمینه  به امضا رسیده است. اخیرا نیز یک فاز بندر شهید بهشتی چابهار با حضور مقامات و نمایندگان 17 کشور به افتتاح رسیده است که  ظرفیت ترانزیتی چابهار را به 7.5 میلیون تن افزایش داده است. این ظرفیت پس از اجرای فازهای بعدی افزایش خواهد یافت.
وی ادامه‌ داد: همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری در راه آهن چابهار به زاهدان از دیگر مسائل حائز اهمیت برای دو کشور است.
به‌ گزارش ‌ایسنا، رییس‌جمهور همچنین با بیان این‌که «دو کشور نگرانی مشترکی راجع‌ به مسائل منطقه‌ای به ویژه‌ مربوط به تروریسم دارند»، خاطرنشان کرد: ایران و هند  دو عضو مهم جنبش عدم تعهد هستند؛ بنابراین در جریان این سفر و دیدارهای آن راجع‌ به مسائل بین‌المللی و جهان در حال توسعه گفت‌وگوهایی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به سفر خود به حیدرآباد هندوستان، اظهار کرد: سفر به هند در دو بخش فرهنگی و سیاسی صورت می‌گیرد. در جریان سفر به حیدرآباد عمدتا دیدارها و اقدامات فرهنگی انجام و در دهلی نو عمدتا مسائل سیاسی و اقتصادی مطرح خواهد شد.
وی در پایان با تاکید بر این‌که «مسیر روابط دو کشور مهم ایران و هند در میسر مثبت و درستی قرار گرفته است»، گفت‌: سفر نخست وزیر، مودی به تهران در توسعه روابط میان دو کشور بسیار مهم بود. در این‌ راستا امیدواریم که این سفر نیز مکمل سفر سال قبل نخست وزیر هند به تهران   باشد و بتوانیم آینده بهتری را در رابطه با کشورهای منطقه به ویژه‌ هند را پیش رو داشته باشیم.
روابط مسائل هندوستان مقامات چابهار بسیار اقتصادی همکاری همچنین دارند رییس‌جمهور فرهنگی تهران حیدرآباد اقتصاد اهمیت اشاره راجع‌ افزایش ظرفیت ویژه‌ این‌که توسعه عمدتا سیاسی رسیده جریان زمینه تجاری مشترکی اظهار تروریسم روحانی گزارش عزیمت تاکید ادامه‌ نگرانی افغانستان