برگزیده ها

مازندمجلس: وزیران دفاع ترکیه و آمریکا دیداری 50 دقیقه‌ای،‌ پشت درب‌های بسته و در حاشیه نشست ناتو در بروکسل انجام دادند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز «نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ترکیه با «جیمز متیس» همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
به نوشته خبرگزاری «آناتولی» این دیدار شامگاه چهارشنبه در حاشیه نشست وزیران دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل انجام شد.
دیدار جانیکلی و متیس به مدت 50 دقیقه و در مقر ناتو پشت درب‌های بسته انجام گرفت اما هیچ جزئیاتی از آن منتشر نشده است.
در بیانیه‌ای که چند ساعت بعد توسط پنتاگون منتشر شد، آمده است که وزیر دفاع آمریکا از همتای ترکیه‌ای خود خواست به جای عملیات علیه کُردها، به نبرد با گروه تروریستی داعش تمرکز کنند.
این دیدار در حالی انجام می‌شود که طی یک سال اخیر آمریکا و ترکیه بر سر مسائل مختلف از جمله استرداد فتح‌الله گولن (واعظ و اپوزسیون دولت آنکارا)، کودتای نافرجام، خدمات صدور روادید، عملیات نظامی شاخه زیتون و حمایت واشنگتن از کردهای سوریه به اختلافات جدی خورده‌اند.

 
چند روز قبل نیز «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا در استانبول با «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه دیدار کرد. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور نیز قرار است امروز (پنجشنبه) برای دیدار با مقامات ترکیه و تلاش برای بهبود روابط، وارد آنکارا شود.
ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.
ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.
آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.
ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت. 
ترکیه دیدار آمریکا سوریه شبه‌نظامیان تروریستی آنکارا عملیات چندین نظامی حمایت منتشر وزیران جانیکلی همتای شمالی