برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها و قوا برای حل مشکل ریزگردها، گفت: وزارت نیرو هرچه سریعتر نسبت به تخصیص حق آبه محیط زیستی در خوزستان و سایر نقاط کشور اقدام کند.

مازندمجلس: به گزارش نامه نیوز علی لاریجانی رئیس مجلس امروز در نشست ویژه رسیدگی به ریزگردهای خوزستان، اظهار داشت: اکنون مسئله ریزگردها در استان خوزستان پیچیده تر شده است. رئیس سازمان محیط زیست معتقد است اگر ما حدود 600 میلیون متر مکعب آب داشته باشیم می‌توانیم مرطوب سازی  برخی کانون های ریزگردها را انجام دهیم، مرطوب سازی باید با سرعت بیشتری انجام شود تا مشکل مردم حل شود.
وی افزود: وزارت نیرو حق آبه محیط زیستی را کامل اختصاص دهد تا مرطوب سازی کامل تری انجام شود.
لاریجانی تصریح کرد: منابع آبی در کشور کم است و جهاد کشاورزی هم باید مصرف بهینه را رعایت کند تا نتایج بهتری حاصل ‌شود.
وی با بیان اینکه مساله رسیدگی به ریزگردهای خوزستان باید سرعت یابد، افزود: سازمان محیط زیست باید فکری به حال خوزستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و سایر استان های درگیر بکند و برای هرکدام برنامه و مدلی خاص داشته باشد.
در این جلسه محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: بعد از بحثی که در بهمن ماه سال گذشته شد، دو منطقه شناسایی شد که منطقه بحرانی از منطقه جنوب شرق اهواز شروع می‌شد و در حد کمتری به هندیجان می‌رسید که منطقه ای با مساحت حدود 350 هزار هکتار است.
وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: منطقه فوق بحرانی مربوط به جنوب شرق اهواز بود که حدود 42 هزار هکتار است، کاری که شروع شد برای این بود که آب را به این منطقه برسانیم و نهال کاری کنیم و 5 هزار هکتار نهال کاری انجام شد ولی باید توجه داشت که نهال کاری پس از 3 سال جواب می دهد.
وی افزود: همزمان تلاش شد تا کانال 47 کیلومتری احداث شود و عملا این کانال آبگیری شد و آب از 2 هفته پیش به تالاب منصوری رسید که این تالاب 14 هزار هکتار است. اکنون بیش از 2 هزار و 700 هکتار در این 2 هفته مرطوب شده است.
حجتی ادامه داد: آبی که ما می گیریم برای این کانال، از کانالی است که برای آبزی پروری آزادگان آبرسانی می‌کند و در واقع حقابه آنها را مصرف می‌کنیم و آنها نیز هر روز مشکل دارند ولی به آن ها گفته‌ام که این آبگیری موقت است و در آینده آب را باید از کارون بگیریم.
وی گفت: در این راستا تاکنون 12 هزار هکتار مالچ پاشی هم صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تالاب منصوری اگر سرریز کند به شادگان می ریزد، افزود: مشکل ما حقابه آبی است که باید مشخص شود چقدر است و ما کانالی را طراحی کردیم باید به منتهی الیه جنوب شرق اهواز تا به سمت هندیجان برسد. در تالاب منصوری که 14 هزار هکتار است آب به صورت ثقلی می‌رود و تالاب شریفی نیز 12 هزار هکتار است.
براساس این گزارش رضا اردکانیان وزیر نیرو بیان کرد: آبی که تخصیص داده شده برای زیست محیطی است و برای رهاسازی مهیاست، در این 4 ماه اخیر به دنبال حل مسئله فاز دوم 550 هزار هکتار بودیم و همین آب موجود است. در همکاری با وزیر جهاد کشاوری مسئله حل شد و تامین آب فاز دوم مشکلی ندارد و سازمان برنامه بودجه نیز پشتیبانی مالی می‌کند.
وزیر نیرو بیان کرد: منابع مالی و آبی جدیدی نیامده ولی بنا را بر این گذاشته ایم که بین سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و وزارت نیرو موضوع آب را واحد بدانیم و تقسیمش نکنیم که همین امر سبب شده تا موضوع آب شکل خوبی را پیدا کند.
وی با بیان اینکه علت به نتیجه رسیدن در مورد فاز دوم 550 هزار هکتار همین مفاهمه بود و علت اینکه 14 طرح را این 4 دستگاه به نتیجه رسانده‌اند در نتیجه همین مفاهمه است و باید با کم آبی سازگار شویم.
اردکانیان با بیان اینکه 345 هزار هکتار منبع تولید ریزگرد داخلی در خوزستان داریم و پاییز و زمستان گریبان گیر می شوند، گفت: نیازمند حداقل امکانات برای پایش این موضوع هستیم، سازمان برنامه حمایت کند تا مرکز مختصری ایجاد شود و پایش مرتبی انجام شود.
در ادامه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان اظهار داشت: مشکل اکنون خوزستان نهر بهره نیست، زیرا کانال شیلات 35 متر مکعب بر ثانیه می تواند آب منتقل کند و به کارون نیز وصل است و 15 متر مکعب بر ثانیه نیاز فاز اول است که فعال است و فاز دوم که هنوز فعال نشده است، اکنون مشکل انتقال آب نداریم بلکه مشکل تخصیص آب داریم.
استاندار خوزستان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما خشکسالی است زیرا دِبی رودخانه کارون به 120 متر مکعب بر ثانیه رسیده و پایین آمده است، بیان کرد: وزارت نیرو نیز مشکلاتی دارد و امکان انتقال آب بیش از این را ندارند و باید این مشکل به نحوی حل شود.
وی با بیان اینکه آبی با 35 متر مکعب بر ثانیه که وزارت جهادکشاورزی 20 متر مکعب آن را می خواهد و 15 متر مکعب بر ثانیه نیز برای شیلات است، تامین نمی شود، افزود: در جاهایی که نهال کاری می‌کنیم نیاز به آب دائم نداریم ولی در جاهایی که مرطوب سازی می‌شود هر سال به آب دائم نیاز هست.
شریعتی با اشاره به اینکه کانون اصلی ریزگرد که در روزهای اخیر و سال گذشته بوده هنوز دست به آن نزده‌ایم که در مدینات در شرق و تالاب شریفیه به سمت مدینات است، ادامه داد: سال گذشته امکان این کار را نداشتند و کاری در آن حوزه نکردند و اکنون نیز این کانال کشیده شده باید به سمت آزادراه اهواز بندر امام برود و از زیر آزاد راه آب به سمت تالاب شریفیه پمپاژ شود که حداقل 6 ماه زمان می برد، درآن حوزه پیرامون 3 هزار هکتار معارضینی دارد.
در این جلسه که اکثر نمایندگان خورستان در مجلس شورای اسلامی و برخی از نمایندگان سایر استان های درگیر ریزگردها حضور داشتند نسبت به اهمیت موضوع و تعجیل در علاج واقعه اظهار نظر نمودند.
بر اساس این گزارش عیسی کلانتری با بیان اینکه ریزگردهای با منشا داخلی حداقل تا یکماه دیگر پایان می یابد و ریزگردهای خارجی شروع می شود و مسئولان مربوطه از هم اکنون 7 ماه وقت دارند، اظهار داشت: متولیان از حالا باید بدانند برای امسال اگر 600 میلیارد تومان نیز اختصاص دهند همین حالا نمی توانند کاری را انجام دهند و برای سال بعد 7 ماه وقت دارند و اکنون نیز نمی توان کاری کرد و منطقی این است که تحمل کنیم برای سال آینده به آسان ترین وجه ممکن یعنی مرطوب سازی کنیم.
رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه مساله مهمتر این است که بحران گسترده ای در 4 ماه آینده ای خواهیم شد و همه کشور گرفتار می‌شود و برنامه‌های نرمال خود را نمی توانیم دنبال کنیم، بیان کرد: وزارت کشاورزی حداقل باید یک میلیون هکتار کشت بهاره خود را در کل کشور را کاهش دهد تا بتوانیم بحران را در کل کشور حل کنیم.
وی افزود: باید به کشاورزان خسارت بدهیم و مابه التفاوت تولید را وارد کنیم و مسئله فقط ریزگرد نیست و در سال زراعی موجود نمی توان در خوزستان کشت نرمال را داشت (اگر به دنبال حل جدی بحران هستیم). این انتظار را باید داشته باشیم که کشت بهاره و تابستانه آن‌ها مختل می‌شود.
هکتار اینکه خوزستان وزارت تالاب اکنون کشاورزی مرطوب منطقه افزود محیط زیست اظهار ثانیه کانال ریزگردها اهواز حداقل موضوع ریزگردهای مسئله ادامه منصوری آینده لاریجانی گزارش دارند کارون اختصاص دنبال گذشته برنامه نتیجه بحران ریزگرد استان هستیم شریعتی استاندار داریم داخلی مدینات نمایندگان نرمال بهاره مجلس شریفیه جاهایی انتقال نداریم امکان شیلات کانالی مساله درگیر بحرانی هندیجان منابع کانون رسیدگی میلیون باشیم جهادکشاورزی آبگیری موجود تامین مفاهمه تخصیص اردکانیان می‌کند حقابه می‌کنیم تولید