برگزیده ها

مازندمجلس: سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مادام که همه طرفها به تعهدات خود در برجام پایبند بمانند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

مازندمجلس: در اولین دوره مدرسه آشکارسازی ذرات، دزیمتری و حفاظ سازی پرتوی که با حضور متخصصان و دانشمندان هسته ای،  مسئولان سازمان انرژی اتمی به همراه دانشمندانی از مراکز تحقیقات هسته ای اتحادیه اروپا در محل سازمان انرژی اتمی کشورمان برگزار شد، دو تن از دانشمندان مرکز تحقیقات مشترک اروپایی JRC طی کارگاه هایی در روزهای ٢٤ و ٢٥ بهمن  به تشریح آخرین یافته ها و تجربیات جهانی در حوزۀ آشکارسازی و دزیمتری و حفاظ سازی پرداختند.
به گزارش نامه نیوز این دوره در چارچوب همکاری های تحقیق و توسعه جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در راستای اجرای ضمیمه 3 برجام و بیاینه مشترک ایران و اتحادیه در سمینار اخیر اصفهان برگزار شد.   
در مراسم افتتاح این نشست رضایی مدیرکل امور بین الملل سازمان انرژی اتمی به بیان خلاصه ای از همکاری های هسته ای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا بویژه در حوزه های ایمنی و تحقیق و توسعه پرداخت.
وی با اشاره به بازدید دانشمندان کشورمان از برخی مراکز تحقیقاتی اروپایی، برگزاری چنین دوره هایی را برای کسب تجربیات بین المللی مهم توصیف کرد.
بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد روند تفاهم همکاری های قید شده در برجام ادامه یافته و تعهدات اتحادیه اروپایی و کمیسیون اروپا در ضمیمه مربوطه در برجام بطور کامل اجرایی شود.
سخنگوی سازمان همچنین یادآوری کرد که جمهوری اسلامی ایران مادام که همه طرفها به تعهدات خود در برجام پایبند بمانند به تعهدات خود عمل خواهد کرد. 
موافقی رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای نیز طی سخنانی ضمن تشریح اهداف و موضوعات مورد بررسی این مدرسه گفت: پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در راستای وظایف خود در جهت توسعه کمی و کیفی آموزش های تخصصی در علوم هسته ای نسبت به برگزاری مدرسه های زمستانه و تابستانه و نیز سایر دوره های تخصصی اقدام کرده و در آینده نیز برنامه های مهم دیگری را اجرا خواهد کرد.
موافقی افزود: هدف از برگزاری این رویداد جبران کمبود دروس و دوره های نظری و عملی برای رشته های دانشگاهی نظیر "فیزیک ذرات"، "مهندسی و فیزیک هسته ای"،  ارتقاء کیفی دروس آشکارسازی و آزمایشگاه‌های مربوطه در این رشته ها و همچنین ارتقاء دانش افرادی است که در مراکز و پروژه‌های درگیر با منابع پرتو فعالیت می‌کنند.
مایکل هالت، یکی از دانشمندان اروپایی حاضر در مراسم به نمایندگی از طرف مراکز مشترک تحقیقاتی اروپا در بخشی از سخنانش ضمن حمایت از اجرای تعهدات برجامی بر ادامه همکاری ها در زمینه های تکنولوژی هسته ای تاکید کرد.
وی تحقیق و توسعه و تبادل تجارب در زمینه های مختلف تکنولوژی هسته ای را از جمله موضوعات مهم در همکاری های بین المللی اتحادیه توصیف کرد.
در مراسم افتتاحیه بقایی دبیر ستاد برجام بعنوان نماینده وزارت امورخارجه و کریستو پولنداکوف سفیر بلغارستان در تهران که کشورش هم اکنون ریاست دوره ای اتحادیه را بر عهده دارد نیز بعنوان نماینده اتحادیه اروپا حضور داشتند.
دبیر ستاد برجام در سخنان خود بر اهمیت اجرای همکاریهای ایران و اتحادیه در چارچوب ضمیمه سه برجام اشاره کرد.
نخستین مدرسه آشکارسازی ، دزیمتری و حفاظ سازی پرتوی تاکنون در قالب 50 جلسه نظری و عملی در محل سازمان و برخی مراکز تحقیقاتی و بیمارستانی برگزار شده و تا 30 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

اتحادیه برجام تعهدات اروپا مراکز همکاری مراسم دانشمندان اروپایی توسعه انرژی آشکارسازی مدرسه اسلامی جمهوری اجرای ادامه تحقیق تحقیقاتی برگزاری ضمیمه مشترک برگزار دزیمتری پژوهشگاه موضوعات مربوطه توصیف همچنین تخصصی بعنوان نماینده تکنولوژی زمینه فیزیک ارتقاء المللی کشورمان سخنگوی تشریح یافته پایبند چارچوب بمانند راستای اشاره تجربیات الملل برجامی پرتوی تحقیقات