برگزیده ها

مازندمجلس: آنفولانزای پرندگان و اقدامات انجام شده برای مقابله با آن با حضور مسئولان ذیربط در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

مازندمجلس: علائم ویروس جدید پرندگان در انسان عمدتا به شکل سرماخوردگی عادی است/محبی: آنفولانزای پرندگان در سطح ملی جدی گرفته نشده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  صفرعلی ماکنعلی معاون سازمان دامپزشکی کشور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه (26 بهمن ماه) درباره آنفولانزای پرندگان اظهار کرد: آنفولانزای فوق حاد و تحت حاد از جمله ویروس های خطرناک پرندگان است.
به گزارش نامه نیوز وی افزود: ویروس آنفولانزای فوق حاد در پرندگان نسبت به نوع تحت حاد تلفات بیشتری ایجاد می‌کند.
ماکنعلی با بیان اینکه در حوزه حیات وحش پرندگان به دو دسته قابل تقسیم هستند، ادامه داد: پرندگان وحش مقیم و پرندگان وحش مهاجر در قالب این دو دسته در حوزه حیات وحش تقسیم بندی می‌شوند.
معاون سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: طبق گزارشهای ارائه شده در یک ماه گذشته تعدادی از پرندگان وحش در تهران از بین رفتند از این رو پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این نوع ویروس قابل انتقال به انسان نیست.
وی خاطرنشان کرد:سازمان دامپزشکی کشور با همکاری سازمان محیط زیست اقدامات مورد نظر را برای دفن بهداشتی لاشه پرندگان تلف شده، قرنطینه و عدم تردد و فراهم سازی امکانات لازم برای جلوگیری از پخش این ویروس انجام داد به همین دلیل خوشبختانه مورد ثانویه ای از این بیماری در نوع دیگر پرندگان وحش مشاهده نشد.
ماکنعلی با بیان اینکه در منطقه بوجاق گیلان برای اولین بار یک نوع جدید از آنفولانزای پرندگان مشاهده شد، گفت: پس از اطلاع از وجود این ویروس، تمام اقدامات لازم از قبیل مدیریت واکنش سریع استان، بسیج استانهای معین گیلان، اعزام کاروانهای بهداشتی، دیده بانی یگان های حفاظت محیط زیست، ضدعفونی در شعاع های خاص، نمونه برداری از اطراف تالابها و... صورت گرفت لذا با توجه به معیارهای کنترلی انجام شده موردی از این نوع ویروس جدید در پرندگان بومی مشاهده نکردیم.
معاون سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: اخیرا با همکاری متخصصان محیط زیست روزانه 2 تن دانه برای پرندگان وحش منطقه بوجاق پاشیده می‌شود تا به این شکل از پروازهای کوتاه این پرندگان در مناطق مورد نظر جلوگیری کنیم.
در ادامه برنامه، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره احتمال انتقال ویروس آنفولانزای پرندگان به انسان، اظهار کرد: ویروس آنفولانزای نوع H5 و H6 عمدتا پرندگان را مبتلا می‌کند و امکان سرایت آن به انسان وجود دارد اما احتمال آن ضعیف است.
وی افزود: ممکن است این ویروس قویتر شود و قدرت سرایت بیشتری به انسان داشته باشد اکنون نیز این نوع ویروس با قابلیت انتقال به انسان در کشور چین مشاهده شده است.
گویا اضافه کرد: این نوع ویروس در کشور چین توانسته انسان را مبتلا به آنفولانزا کند و طبق گزارشهای ارائه شده یک سوم مبتلایان به این عفونت علی رغم اقدامات درمانی جان خود را از دست دادند.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت متذکر شد: این نوع از ویروس آنفولانزای پرندگان قابل درمان است اما بستگی دارد عفونت چه زمانی تشخیص داده شود همچنین علی رغم درمان هم احتمال از دست دادن جان مبتلایان وجود دارد.
در ادامه مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست درباره مهاجرت و شیوع آنفولانزای پرندگان اظهار کرد: در اواخر تابستان و اوایل پاییز فصل مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود 1 میلیون و 700 هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر آبزی سرشماری شده است، افزود: موضوع انتقال ویروس آنفولانزا و سایر بیماری‌های پرندگان تنها مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای دیگر چنین بحثی وجود دارد.
مقدم تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت تایید بیماری آنفولانزای پرندگان را برعهده دارد براین اساس این سازمان یک مورد ویروس نوع قدیم از آنفولانزای پرندگان را در دریاچه چیتگر و تالاب میقان استان مرکزی تایید کرده است.

پرندگان ویروس آنفولانزای انسان دامپزشکی انتقال مشاهده محیط زیست اینکه مدیریت ادامه احتمال می‌کند بیماری‌های مهاجر افزود اظهار اقدامات معاون درباره ماکنعلی واگیردار استان وزارت بهداشت مبتلایان مهاجرت تایید درمان عفونت سرایت آنفولانزا مبتلا همکاری برنامه بیشتری گزارش عمدتا ایجاد گرفته تقسیم گزارشهای منطقه بوجاق بیماری جلوگیری ارائه بهداشتی گیلان