برگزیده ها

مازندمجلس: نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه ها باید ایده را تبدیل به ثروت کنند.

مازندمجلس:  قاسم احمدی لاشکی عصر پنج‌شنبه در آیین اختتامیه کنفرانس ملی مدیریت دانش که به میزبانی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر برگزار شد با اشاره به نقش مهم پژوهش در ارتقا علمی کشور اظهار کرد: رویکرد جایگاه پژوهش در جامعه باید عوض شود و ارتقا یابد.
به گزارش نامه نیوز وی با بیان این که در سندی که مقام معظم رهبری در چشم انداز ۱۴۰۴ ترسیم فرمودند، سهم پژوهش باید به عدد سه برسد، افزود: در حال حاضر سهم پژوهش ۵۶ صدم درصد است و آن چه در برنامه ششم توسعه دیده شد و در نقشه جامع علمی کشور رصد شد، فاصله جدی وجود دارد. پژوهش تا به رتبه واقعی خود نرسد و آموزش تا مبتنی بر نیاز جامعه نباشد، پژوهش‌های ما مبتنی بر نیاز نیست.
احمدی لاشکی با ابراز تاسف از این که بسیاری از قفسه‌های کاری اساتید دانشگاه مملو از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارشد و دکتراست که خاک می‌خورد، عنوان کرد: از دانشگاه علوم دریایی انتظار می‌رود، پژوهش‌های خود را در حوزه آبی و دریایی به روز کند، زیرا ظرفیت های بزرگ آبی وجود دارد که هنوز بهره نبردیم.
او با اشاره به ظرفیت بالای دریا در حوزه گردشگری گفت: تاکنون تنها اندکی از این ظرفیت استفاده شده است که بخش اعظم آن به مجلسی ها برمی‌گردد.
نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز اگر در بحث پژوهش یک رویکرد جدید در پیش گرفته نشود و تنها به فروش نفت برای اداره دانشگاه اکتفا شود اصلا قابل قبول نیست و این کار اشتباه است.
احمدی با تاکید براینکه دانشگاه ها باید ایده را تبدیل به ثروت کنند خاطر نشان کرد: گره گشای اصلی این موضوع مراکز رشد هستند و با تقویت پارک علم و فناوری، کشور از مشکلاتی چون کمبود شغل نجات پیدا می کند.
وی با اشاره به رویکردهای جدید معاون فناوری رئیس جمهور در پرداختن به امر پژوهش و تاثیر آن در کاهش فرار مغزها از کشور ابراز کرد: در حال حاضر ظرفیتی در کشور ایجاد شده است که کسی که مغزش فعال است از آن استفاده شود.
این مسئول با بیان این که مجلس در برنامه ششم توسعه بحث مهارت را تاکید کرده است افزود: در بند ب ماده ۶۵ این قانون به اصل موضوع پرداخته شده است که دولت موظف است برای افزایش سهم أموزش نظام مهارتی با رویکرد به اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان به روز رسانی شود.
احمدی لاشکی با اشاره به آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاه ها در هر سال و اضافه شدن آنها به آمار بیکاران کشور گفت: سالی ۷۵۰ هزار نفراز دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند زیرا با پرداختن به پژوهش فارغ التحصیل نمی شوند.
وی با بیان این که در حال حاضر رقابت در دانشگاه‌ها در کمیت است نه کیفیت تصریح کرد: رشته های دانشگاهی باید کاربردی و مهارتی شود و فضای آموزشی نیز اصلاح شود.
پژوهش دانشگاه اشاره احمدی مجلس تاکید رویکرد ظرفیت لاشکی دریایی بالای استفاده موضوع فناوری مهارتی پرداختن التحصیل برنامه جامعه ارتقا نوشهر تبدیل افزود دانشگاه‌ها پژوهش‌های مبتنی توسعه ابراز