برگزیده ها

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در زمان انتخابات اصلاح‌طلبان بین منافع ملی و منفعت خودشان انتخاب کرده و برای منافع ملی در صحنه انتخابات حضور پیدا کردند. براندازان مجلسی همچون مجلس نهم را می‌پسندند.

مازندمجلس: محمدرضا خاتمی در نشست «انقلاب اسلامی و چشم‌انداز پیشِ رو» که به همت حزب اتحاد ملت برگزار شده بود، اظهار کرد: آن چه باعث وقوع انقلاب شد، می‌تواند باعث تثبیت این فرآیند باشد. آرمان‌های انقلاب بر اساس فقه، فلسفه و شریعت به معنای عام کلمه آن نبود؛ بر اساس اسلام تاریخی و سنت‌های اسلامی بود. به ترتیب این آرمان‌ها اولی برابری، دومی عدالت، سومی شفقت و نهایتا حریت و آزادی بود.
به گزارش نامه نیوز وی خاطرنشان کرد که علت وقوع انقلاب اسلامی و رویکرد مردم به جمهوری اسلامی بر اساس یک روایت تاریخی از اسلام بود. خاتمی در ادامه گفت: سه نحله سیاسی اثرگذار در کشور وجود دارد؛ در بستر جریان‌های اخیر صدای براندازان بیش از زمان‌های قبل شده است. آنها بیش از اندازه بزرگ شده‌اند و علت این امر هم خودمان هستیم. این بزرگ‌ترین تبلیغ برای آنها است که با اهداف خاص سیاسی خودشان از مسایل داخل کشور بهره‌برداری کنند. آنها پایگاه و برنامه‌ای ندارند و تنها حمایت آنها از سوی بیگانگان و خارجی‌هاست و جای نگرانی در این مرحله از این وضعیت وجود ندارد.
خاتمی در بخشی از این نشست در دفاع از استراتژی اصلاح‌طلبان در دفاع از دو دولت حسن روحانی یادآور شد: اگر دولت اعتدالی سر کار نبود، رئیسی رئیس‌جمهور بود و حوادث دی ماه اتفاق می‌افتاد، چه می‌شد؟ البته در مقابل حمایت‌ها انتقادات جدی هم نسبت به چینش این دولت اعتدالی وجود دارد. درست است که در سیاست خارجی دستش بسته است اما استانداران را که خودش می‌تواند انتخاب کند. منکر این نمی‌شویم که انتقادات جدی در این زمینه‌ها وجود دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که میان جریان اعتدال و اصلاحات چه رابطه‌ای وجود دارد، گفت: چون خیلی در جریانات و احزاب سیاسی امروز نیستم نمی‌توانم به این سوال جواب بدهم.
خاتمی با بیان این که «نظام ما نظامی ایدئولوژیک است»، گفت: مجموعه کسانی که در نظام هستند، چیزهایی را به عنوان نمادهای وحدت ملی در نظر می‌گیرند و آن را اعلام می‌کنند. انتخابات و راهپیمایی از این جنس است. دکتر شکوری‌راد و آذر منصوری هم در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند، از آن طرف رقیب سیاسی‌شان هم در همین راهپیمایی شرکت می‌کنند.
وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به موضوع نظارت استصوابی که همواره از مجلس ششم مورد انتقاد جدی جریان اصلاحات بوده است، گفت: ما در یک دور معیوب گیر کرده‌ایم. دو عامل ایجاد شد تا نظارت استصوابی شل بشود. یکی از آنها متاسفانه ترس از خارج است. به هر حال می‌خواهند دموکراسی را رعایت کنند. امثال ما را که تایید نمی‌کنند. چند نفری را در این میان تایید می‌کنند که به نظرم در دور بعد هم مطهری و صادقی را دیگر تایید نمی‌کنند. باید دنبال برای دور بعد دنبال آدم‌های سفید بگردیم.
نایب‌رئیس مجلس ششم ادامه داد: علت دوم تحرکات اجتماعی است. تا زمانی که می‌گوییم هر کاری که سرمان آوردید، ما در انتخابات شرکت می‌کنیم درست نیست. البته من نظر شخصی خود را می‌گویم. باید در درون جریان اصلاحات در این باب صحبت کنیم. چه لزومی دارد سی نفر را از تهران وارد مجلس کنیم. چهار نفر را وارد می‌کنیم اما می‌گوییم این افراد قطعا به اصول اصلاح‌طلبی پایبند‌ند.
وی اظهار کرد: جریان اصلاحات برای رئیس‌جمهور و دولتش برنامه دارد. به کسی که می‌خواهد کاندید شود می‌گویم با این شرایط و برنامه‌ها از شما حمایت می‌کنیم. پاشنه آشیل این است که اگر ما نیاییم چه؟ در این میان دو مسئله طرح می‌شود: یک این که برای جریان اصلاحات کدام بهتر است و دوم این که برای کشور کدام بهتر است؟
خاتمی در همین رابطه افزود: برای براندازان مجلس نهم بهتر است؛ چرا که نارضایتی مردم بیشتر می‌شود اما الان هم اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی حمایت‌کردن‌هایشان باشند. باید بگویم که من آینده کشور را بسیار روشن می‌دانم؛ البته عنصر زمان را هم باید در نظر بگیریم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به آزادی یکی از زندانیان سیاسی گفت: آقای نبوی را ۹ سال به زندان انداختند و بعد می‌گویند ببخشید ۴ سالش اشتباه بوده است. گریه آدم درمی‌آید.
وی در پایان گفت: در زمان اصلاحات رونق و امید ایجاد شد. الان به سرعت داریم زمان را از دست می‌دهیم و حضور ما ناامیدکننده می‌شود. این کشور نیاز به اصلاحات دارد؛ حتی اگر به اصلاح‌طلبان نیاز نداشته باشد. حتی اگر خدای ناکرده جمهوری اسلامی نباشد، هم ما باید اصلاح‌طلب باشیم.

اصلاحات جریان سیاسی خاتمی اسلامی انقلاب مجلس اصلاح‌طلبان راهپیمایی تایید می‌کنیم البته اشاره نظارت انتخابات نمی‌کنند می‌گویم اصلاح‌طلب می‌گوییم دنبال ایجاد استصوابی رئیس‌جمهور اسلام تاریخی می‌تواند اظهار خودشان منافع آزادی جمهوری حمایت اعتدالی براندازان دارد؛ ادامه انتقادات