برگزیده ها
نهالکاری و مرطوب سازی ۳۰ هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار در اهواز

مازندمجلس: وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه این وزارتخانه نهالکاری و مرطوب سازی ۳۰۰ هزار هکتار از کانون های بحرانی و فوق بحرانی گرد و غبار که از جنوب و جنوب شرق اهواز تا هندیجان امتداد دارد می باشد تا بتوان این پدیده را با منشاء داخلی در خوزستان مهار کرد.

مازندمجلس: وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه این وزارتخانه نهالکاری و مرطوب سازی ۳۰۰ هزار هکتار از کانون های بحرانی و فوق بحرانی گرد و غبار که از جنوب و جنوب شرق اهواز تا هندیجان امتداد دارد می باشد تا بتوان این پدیده را با منشاء داخلی در خوزستان مهار کرد.

به گزارش ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از طرح نهال کاری پنج هزار هکتاری که اسفند ۱۳۹۵ در جنوب شرق اهواز شروع شد و هم اکنون به بار نشسته، اظهارکرد: به لطف الهی و سازگاری طبیعت، گام نخست نهالکاری در جنوب شرق اهواز با موفقیت اجرا شده که این خود نقش مهمی در فرونشاندن گرد و غبارها، ایجاد بادشکن و تقویت پوشش گیاهی و مرطوب سازی منطقه دارد.

وی گفت:البته تخریب طبیعت و محیط زیست سال ها به طول کشیده و مدتها طول خواهد کشید تا طبیعت زخمی منطقه التیام یابد؛ بنابراین نباید مردم انتظار داشته باشند این پدیده مخرب در کوتاه مدت مهار شود بلکه به زمان طولانی نیاز دارد.

حجتی، از ادامه طرح نهالکاری و مرطوب سازی ۳۰ هزار هکتار از زمین های فوق بحرانی در جنوب شرق اهواز با همکاری موسسه جهاد نصر و منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در سال آینده با تامین آب مورد نیاز خبر داد و افزود:با وجود خشکسالی و کاهش آورد رودخانه کارون، تمهیداتی اندیشیده شده تا سهمیه آب بیشتری در اختیار این طرح مهم قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برای مرطوب سازی، تولید و غرس نهال علاوه بر مشارکت نیروهای محلی و بومی و تامین تراکتور توسط روستاییان منطقه، ۳۰ پیمانکار نیز در این طرح بزرگ فعال هستند تا بتوان این طرح را به سرانجام رساند.

حجتی، کمبود آب را یکی از چالش ها برای سرعت بخشیدن و به ثمر رساندن این طرح بیان کرد و افزود: کانال آبرسانی به کانون های اصلی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز به طول ۴۷.۲ کیلومتر با حجم انتقال ۲۰متر مکعب در ثانیه در مدت ۱۰ ماه توسط موسسه جهاد نصر طراحی و احداث شده ولی به دلیل کمبود آب، هم اکنون پنج تا ۶ متر مکعب در ثانیه از رودخانه کارون پمپاژ و به این کانال منتقل می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از ۲ هفته پیش، آب به تالاب خشکیده 'منصوره' در ۴۵کیلومتر جنوب شرق اهواز رسیده و حدود سه هزار هکتار آن مرطوب سازی، پخش و آبگیری شده، ابراز امیدواری کرد با افزایش توان آبرسانی از طریق کانال های فرعی، مساحت ۱۴هزار هکتاری این تالاب تا سال آینده به طور کامل مرطوب سازی شود.

حجتی، از آماده شدن مقدمات انتقال آب به تالاب خشک 'شریفیه' در نزدیکی تالاب شادگان که یکی دیگر از کانون های اصلی گرد و غبار است خبر داد و گفت: به دلیل شیب کم ، آبگیری این تالاب به پمپاژ نیاز دارد که در حال فراهم کردن و تامین تجهیزات آن هستیم.

حجتی وزیر جهاد کشاورزی که چهارشنبه شب وارد اهواز شد امروز برای دومین بار در ماه جاری از محل آبگیری و پمپاژ کانال اصلی آبرسانی به جنوب شرق اهواز در پنج کیلومتری اهواز در ساحل کارون دیدن کرد و آخرین وضعیت انتقال آب به کانال ۴۷.۲کیلومتری را مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین از روند آبگیری و مرطوب سازی تالاب منصوره که ۲ هفته پیش شروع شده بازدید و بر سرعت بخشیدن به این طرح با استفاده از همه ظرفیت های پیمانکاری تاکید کرد.

بازدید از آغاز مرحله دوم طرح غرس نهال در نزدیکی آزاد راه اهواز - بندر امام در ۴۰کیلومتری جنوب شرق اهواز از دیگر برنامه های سفر حجتی به خوزستان بود.

 

اهواز مرطوب تالاب کانال کشاورزی هکتار آبگیری بحرانی نهالکاری انتقال کارون منطقه آبرسانی تامین بازدید طبیعت کانون پمپاژ خوزستان نزدیکی بخشیدن ثانیه منصوره ادامه هکتاری پدیده بتوان برنامه اکنون موسسه رودخانه افزود آینده کمبود