برگزیده ها

مازندمجلس: آمریکا می‌تواند از تحقق مقاصد روسیه برای راه انداختن روند صلح در سوریه جلوگیری کند.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز پایگاه روزنامه نزاویسیمایا در گزارشی به بررسی جدیدترین تحولات سوریه و ایفای نقش آمریکا در این کشور پرداخته و نوشته است آمریکا در خاورمیانه منافع خود را پیگیری می‌کند. منابع کُرد و عرب اعلام می‌کنند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برنامه تحویل اسلحه به مبلغ 393 میلیون دلار به "نیروهای دموکراتیک سوریه" که کردها هسته اصلی آنها را تشکیل می‌دهند تایید کرده است.
این اطلاعات با اعلامیه جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در مورد اینکه ایالات متحده پس از شکست "دولت اسلامی" یگان‌های مدافع خلق کرد را مسلح نمی‌کند مغایرت دارد. از قرار در وهله اول مقامات ترکیه از واشنگتن در مورد این اطلاعات درخواست توضیح می‌کنند. مقامات ترکیه واحدهای کُرد تحت رهبری "نیروهای دموکراتیک سوریه" را تروریست تلقی می‌کنند. همانا به درخواست آنکارا (در مذاکرات آستانه) نمایندگان یگان‌های مدافع خلق به فهرست طرفین مذاکرات داخلی سوریه در سوچی وارد نشدند. به گزارش خبرگزاری ترکی "آنادولو"، آنکارا اجازه داده فقط نمایندگان شورای ملی کردی سوریه "به عنوان ساختاری که در فعالیت تروریستی دخالت نداشته" در مذاکرات سوچی حضور یابد. رسانه‌های گروهی سوریه می‌گویند هفته گذشته همایش واحدهای کرد در حلب برگزار شد که طی آن از تمامیت ارضی کشور حمایت شد.
تحلیل اوضاع در داخل و پیرامون سوریه نشان می‌دهد خطر آغاز جنگ داخلی تمام عیار در کشور باقی مانده است. و این خطر با ادامه مسلح کردن مخالفان رژیم بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در سال 2018 از طرف ایالات متحده ارتباط دارد.

نشریه آمریکایی "دیلی نیوز" (Daily News) ادعا می‌کند در بودجه دفاعی سال آینده آمریکا که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ امضا کرده حجم کمک به اپوزيسيون سوریه به 500 میلیون دلار بالغ مي‌شود زیرا به غیر از تحویل اسلحه (393 میلیون دلار) واشنگتن قصد دارد تعلیم شبه‌نظامیان سوری را ادامه داده و قصد دارد بیش از 100 میلیون دلار برای این منظور هزینه کند.

چنانچه از گزارش "دیلی نیوز" برمی‌آید، نه تنها به واحدهای "نیروهای دموکراتیک سوریه" بلکه دیگر ساختارهای اپوزيسيون معتدل چون ارتش آزاد سوریه نیز کمک نظامی واگذار مي‌شود. این واحدها قبلاً اعلام کرده‌اند در همایش گفتگوی ملی شرکت نمی‌کنند. این امر به نفع آمریکایی‌ها که می‌خواهند از تقویت حکومت اسد در سوریه جلوگیری کنند می باشد. طبق داده‌های "دیلی نیوز"، تعداد نفرات واحدهای آمریکا گرا به 30 هزار خواهد رسید. این تعداد قادر به راه انداختن جنگ داخلی تمام عیار علیه رژیم اسد می‌باشد. این واقعیت که بسیاری از واحدهای ارتش آزاد سوریه و بطور اخص واحدهای در حال جنگ با "نیروهای دموکراتیک سوریه" از حمایت ترکیه برخوردار می‌شوند اوضاع را بغرنج‌تر می‌کند. رسانه‌های گروهی، با استناد به منابع ترک اعلام کردند رهبران بیش از 50 قبیله سوری در ریحانلی (ترکیه) جمع شده‌اند و در این محل "همکاری با شبه‌نظامیان ارتش آزاد سوریه علیه نیروهای دولتی سوریه و همچنین واحدهای کرد یگان‌های مدافع خلق را بررسی کردند".

فعلاً دشوار است گفت فعالیت رزمی علیه نیروهای بشار اسد تا چه اندازه شدید خواهد بود. ولی این واقعیت که در نظر است مبالغ محسوسی از بودجه ایالات متحده برای کمک به ارتش آزاد سوریه و قبایل ترک گرا واگذار شود خیلی گویا است.
در عین حال، برغم خارج کردن بخش محسوس گروه نظامی روسيه از سوریه، نیروی هوایی روسيه وارد کردن ضربات شدید به مخالفان اسد در استان‌های دمشق، عدلیب و حمس را ادامه داد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در جلسه شورای امنیت در دوشنبه گذشته گفت ضربات دقیقی طی این عملیات وارد شده است. از سخنان پوتین چنین برمی‌آید که وی امکان تقویت دوباره نیروهای روس در سوریه را منتفی نمی‌داند. هرچند بسیاری از صاحبنظران می‌گویند نیروهای باقیمانده در سوریه هم محسوس هستند. سرگئی شویگو وزیر دفاع روسيه دیروز اعلام نمود روسيه به تشکیل گروه‌های نظامی دائمی خود در تارتوس و حمیمیم (پایگاه نیروی هوایی و مرکز تأمینات فنی ناوگان) پرداخته است. وزیر قبلاً گفته بود "مرکز آشتی دادن طرفین درگیری و همچنین سه گردان پلیس نظامی" هم در سوریه باقی می‌مانند. علاوه بر این، به گفته شویگو "حضور دائمی ناوها و زیردریایی‌های روسي حامل تسلیحات دقیق در دریای مدیترانه هم تأمین مي‌شود".
به این ترتیب، روسيه برغم هر امری امکان کافی برای تأمین عملیات حفاظت از صلح سوریه را دارد. اگر آمریکایی‌ها بخواهند کارشکنی کنند مسکو پادزهری پیدا می‌کند. البته همه اینها به امکانات مالی و مادی مضاعف نیاز خواهد داشت. ولی چنانچه از رشد بودجه نظامی روسيه برمی‌آید، وزارت دفاع این امکانات را دارد.
سوریه نیروهای واحدهای آمریکا روسيه نظامی می‌کند دموکراتیک ترکیه میلیون رئیس‌جمهور اعلام برمی‌آید یگان‌های مي‌شود متحده مذاکرات بودجه داخلی ادامه مدافع گزارش ایالات واگذار قبلاً امکان شویگو چنانچه امکانات تأمین شبه‌نظامیان آمریکایی‌ها دائمی عملیات محسوس هوایی نیروی اپوزيسيون همچنین ضربات تعداد واقعیت پوتین بسیاری تقویت رسانه‌های اسلحه تحویل تشکیل اطلاعات مقامات ترامپ دونالد پایگاه بررسی پرداخته منابع واشنگتن درخواست گذشته می‌گویند همایش حمایت اوضاع گروهی فعالیت آنکارا نمایندگان طرفین شورای مخالفان