برگزیده ها

مازندمجلس: شهردار تهران گفت: همه سرمایه گذارانی که می‌خواهند به ایران بیایند و سرمایه گذاری کنند، سوالشان در مورد نرخ ارز است و اینکه آیا دولت تضمینی می‌دهد که نوسان نرخ ارز را کنترل کند یا خیر، طبعا این یک مسئله پیچیده است.

مازندمجلس: محمدعلی نجفی، شهردار تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییرات شدید نواسانات نرخ ارز، شهرداری قصد دارد؛ چگونه سرمایه گذار خارجی جذب کند، گفت: مسئله تغییرات نرخ ارز، کار سرمایه گذاران خارجی را پرریسک می‌کند، البته فقط هم مربوط به شهرداری و جذب سرمایه گذار در حوزه پسماند نیست. همه سرمایه گذارانی که می‌خواهند به ایران بیایند و سرمایه گذاری کنند، سوالشان در مورد نرخ ارز است و اینکه آیا دولت تضمینی می‌دهد که نوسان نرخ ارز را کنترل کند یا خیر، طبعا یک مسئله پیچیده است.
شهردار تهران با اشاره به برگزاری مناقصه بین المللی در حوزه پسماند افزود: در رابطه با پسماند هنوز همه پیشنهادات را بررسی نکردیم، ولی در حال بررسی موضوع هستیم تا یک سری تضمین‌هایی به سرمایه گذاران احتمالی بدهیم؛ دو موضوع در این خصوص وجود دارد،اول نرخ ارز و دوم قیمت خرید برق پس از تولید است.
او ادامه داد: اگر وزارت نیرو در خصوص قیمت تضمین ندهد، سرمایه گذار خارجی با خود حساب می کند که می‌آید سرمایه‌گذاری می‌کند، برق را هم تولید کرده است، اما ممکن است وزارت نیرو برق تولید شده را با قیمت پایین بخرد، بنابراین بازگشت سرمایه‌اش میسر نیست.
شهردار با اشاره به اینکه با توجه به نوسانات نرخ ارز در حال بررسی شرایط سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، گفت: در همین راستا در حال بررسی هستیم تا علاوه بر تضمینی که قرار است، دولت دهد، خود شهرداری هم  تضمینی بدهد که اگر نرخ خرید برق توسط وزارت نیرو از یک حدی پایین تر آمد، شهرداری آن را جبران کند. در هر حال اصل مسئله برای ما خیلی مهم است که شرکت‌های مهم و معتبر بین المللی بیایند و در این کار شرکت کنند، ولی هنوز چون پاکت مناقصه را باز نکردیم نمی‌توانیم نظر قطعی دهیم.
نجفی درباره اسامی کشورهایی که در این مناقصه بین المللی شرکت کرده‌اند، ادامه داد: مطلع نیستم، اما قبل از اینکه مناقصه را اعلام کنیم، شرکت‌هایی از کشورهای ایتالیا، سویس، فرانسه و آلمان ابراز علاقه کرده بودند. البته مناقصه‌ای قبلا در مورد بازتولید برق برگزار شده بود، این مناقصه داشت به قرارداد با کره جنوبی هم منجر می شد، اما طرف کره‌ای یک شرایطی را مطرح کرد که در حال بررسی آن هستیم و هنوز قطعی نیست.
او در واکنش به این سوال که اگر شرایط مالی شهرداری به علت سیاست‌های غلط مدیریت شهری گذشته و تخلفات صورت گرفته نامناسب است، چرا شهرداری، شهروندان تهرانی را در جریان قرار نمی‌دهند و اطلاعات در قالب گزارش محرمانه به شورا ارائه می‌شود، گفت: واقعیت این است که نباید انتظار داشته باشیم همه مردم مسائل فنی و تکنیکی را با جزییات بدانند. برخی از ارقام را اعلام کردیم،  درست است برخی از بخش‌های گزارش را محرمانه اعلام کردیم، اما اصلی ترین نکات گزارش را در سطح عمومی هم مطرح کردیم.
  شهردار ادامه داد: همه مردم از شرایط مالی شهرداری مطلع نیستند و این اشکال ندارد مهم کارشناسان، مدیران و متخصصان هستند که باید در جریان مسائل قرار گیرند، از طرف دیگر سیاست شهرداری ایجاد نگرانی و دلهره برای مردم نیست و ما مسئولیم شهر را با  وجود همه مشکلاتش اداره کنیم.به صورت اجمالی مشکلاتمان را با مردم در میان می‌گذاریم تا جایی که بشود، مردم را در اجرای برنامه ها همراه کرده و مشارکت مردم را جذب کنیم، ولی بیش از یک حدی هم درست نیست مردم را نگران کنیم.
نجفی با بیان اینکه برخی تخلفات به مراجع قضایی ارائه شده است، گفت:  البته طی روزهای گذشته تاکنون چندین مورد از تخلفاتی که به نظرم سوءاستفاده در آن‌ها بوده است را به اطلاع دادستان محترم تهران رسانده‌ایم. نامه‌ای در این خصوص به دادستان و معاون دادستانی نوشتیم و تخلفات را منعکس کردیم. 
 او ادامه داد: بنابراین از جهت پیگیری تخلفات، شهرداری موارد را دنبال می‌کند، اما هیچ دلیلی ندارد که جزییات را به اطلاع مردم برسانیم. کلیات همان‌هایی است که به مردم گفتیم، مردم باید اطلاع داشته باشند که شرایط اداره شهر تهران با دشواری‌های مواجه است، اما همه تلاش خود را خواهیم کرد که کیفیت زندگی مردم نه تنها افت پیدا نکند، بلکه روز به روز هم بهتر شود.
شهردار تهران در خصوص ردیف بودجه‌هایی که شهرداری به فعالیت های فرهنگی اختصاص داده و 50 درصد آن حذف اما بقیه کماکان باقی است و انتقاداتی را در پی داشته است، نیز تصریح کرد: بالاخره برخی از این فعالیت‌ها ضروری است. سوال کرده بودند در ارتباط با برخی از حسینیه ها و امامزاده هایی که شهرداری برای ساختنشان کمک کرده بود، باید در این زمینه بگویم، مواردی که در این زمینه در بودجه 97 حفظ کردیم مواردی است که یک بخشی از آن‌ها مثل زمین مسجد جزو طرح های شهرداری بوده است و توافق کردیم که این بخش از زمین را بگیریم و در آن طرح شهرداری را اجرا کنیم و در ساخت بقیه مسجد کمک شان می کنیم. بنابراین آنچه در بودجه 97 مانده بخشی ضروری و بخشی از نظر قانونی جزو وظایف شهرداری بوده که باید ادامه پیدا می کرد.
شهرداری سرمایه شهردار کردیم تهران ادامه مناقصه بررسی تخلفات شرایط هستیم گزارش خارجی اینکه سرمایه‌گذاری گذشته اعلام بودجه اطلاع تغییرات بنابراین وزارت تولید تضمینی می‌کند پسماند المللی مسئله البته آن‌ها اداره ندارد گذاران ضروری مواردی زمینه دادستان ارائه بیایند اشاره موضوع نکردیم پایین جریان مسائل پرریسک محرمانه جزییات