برگزیده ها

مازندمجلس: در اقدامی قابل توجه، بخش نظارت نظامی در ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی بعد از گذشت هفت روز از ساقط شدن جنگنده اسرائیلی بر فراز سرزمین‌های اشغالی اجازه انتشار جزئیاتی جدید درباره حادثه سرنگونی جنگنده اف ۱۶ خود توسط سامانه‌های پدافند هوایی سوریه را دادند که دهم فوریه اتفاق افتاد.

مازندمجلس:

به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی و نظامی که آنها را افراد بسیار مطلع خواند، گزارش داد، برخی از موشک‌های ضد هوایی سوریه که روز شنبه جنگنده‌های اسرائیلی را هدف گرفتند از حریم هوایی دو شهر تل‌آویو در مرکز و حیفا واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی عبور کردند.
این منابع فاش کردند، این موشک‌ها در دریا سقوط کردند و در آن زمان هیچ صدای آژیری در این مناطق به صدا درنیامد.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی افزودند، بعد از سرنگونی جنگنده اسرائیلی مقامات این رژیم اقدام به بستن فرودگاه بین‌المللی بن گوریون کردند و  برای چندین ساعت اجازه فرود و بلند شدن هیچ هواپیمایی را ندادند. همچنین به هواپیماهایی که عازم فرودگاه مذکور بودند دستور دادند تا زمان گرفتن مجوز فرود در بن گوریون در فرودگاه‌های جایگزین منتظر بمانند. بسته شدن فرودگاه بن‌گوریون به عنوان تنها فرودگاه بین‌المللی اسرائیل گامی بسیار مهم بود.
برخی منابع در دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند، تعداد موشک‌های شلیک شده از خاک سوریه به سوی جنگنده‌های اسرائیلی در طول شش هفته اخیر از تعداد کل موشک‌هایی که در طول ۳۵ سال اخیر شلیک شده بودند، فراتر رفت.
این منابع علت این افزایش را حضور نظامی روسیه در خاک سوریه دانسته و تاکید کردند، مسکو به دنبال برقراری دوباره ثبات در سوریه و تقویت حاکمیت ملی این کشور به ویژه حاکمیت هوایی آن از طریق توسعه استفاده از سامانه‌های دفاعی علیه جنگنده‌های اسرائیلی است.
الکس فیشمن، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت گفت: اسرائیل به دلیل یک موشک سوری قدیمی در جنگ شکست خورد و سوریه موفق شد یک جنگنده پیشرفته را سرنگون سازد.
سامانه‌های دفاع هوایی سوریه در تاریخ ۱۰ فوریه جاری دو حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را دفع کردند. حمله اول صبح ۱۰ فوریه به یکی از پایگاه‌های نظامی مرکز سوریه و حمله دوم به حومه دمشق انجام شد و سامانه‌های دفاع هوایی سوریه با بیش از ۱۰ موشک مدل سام ۵ این دو حمله را دفع کردند.
پس از آنکه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش این رژیم پایگاه‌هایی را در سوریه هدف قرار داده، ارتش سوریه از سرنگونی یک جنگنده اسرائیلی و رهگیری یک جنگنده دیگر که حریم هوایی سوریه را نقض کرده بودند، خبر داد.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی فاش کرد که ضدهوایی‌های سوریه چندین موشک به سمت جنگنده‌های اسرائیلی شلیک کردند، رسانه‌های عبری زبان نیز این حادثه را بسیار خطرناک و غیرعادی توصیف کردند.
روز چهارشنبه نیز سامانه‌های دفاع هوایی سوریه پهپادهای جاسوسی اسرائیل را بر فراز منطقه قنیطره در جنوب این کشور رهگیری کردند.
در این راستا، ارتش اسرائیل با اعلام این خبر که حزب‌الله لبنان سامانه‌های دفاع هوایی از جمله سامانه سام ۵ که شامل یک موشک زمین به هوای میان برد ساخت روسیه است به کار گرفته که می‌تواند هواپیماهای مسافربری، هواپیماهای جاسوسی و گشتی‌های هوایی را رهگیر کند، رسانه‌های این رژیم را غافلگیر کرد.
این اذعان با علم به این مطرح شده که اسرائیل اعلام کرده است که هرگز اجازه نخواهد داد حزب‌الله لبنان سلاح‌هایی را به دست آورد که از خاک سوریه به دستش برسد و نیروی هوایی اسرائیل طی ماه‌های گذشته چندین مقر نظامی در سوریه و موشک‌های استراتژیکی که حزب‌الله قصد انتقال آنها به لبنان را داشته، هدف گرفته است.
در این راستا منابع منابع نظامی اسرائیل گفتند، تکنولوژی جدیدی که حزب‌الله در اختیار دارد تحولی قابل ملاحظه در توانمندی نظامی آن است و رادارهای تعبیه شده روی موشک سام ۵ امکان تشخیص جنگنده‌های اسرائیل و رهگیری آنها را دارند.
این منابع افزودند، عملیات رهگیری اقدامی هجومی محسوب می‌شود چون مربوط به آماده سازی عملی شلیک موشک و هدف قرار دادن جنگنده‌هاست و این منابع افزودند، خلبانان نیروی هوایی اسرائیل که به پرواز در حریم هوایی لبنان عادت کرده‌اند در ماه‌های اخیر با نوعی چالش‌هایی جدید روبه‌رو شده‌اند.
این در حالی است که یک منبع در ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک مدعی شد که نیروهای این رژیم نیمی از سامانه‌های دفاع هوایی سوریه را در حملات هوایی روز شنبه گذشته منهدم کردند.
این منبع افزودند: طبق بیانیه‌های اولیه حدود ۵۰ درصد از سامانه‌های دفاع هوایی سوریه در این حملات نابود شدند و ما در مورد این مساله تحقیق خواهیم کرد.
همچنین ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار نتایج اولیه تحقیقی درباره سرنگونی جنگنده اف ۱۶ خود توسط یک موشک سوری مدعی شد که علت سرنگونی این جنگنده مشکل فنی بوده است.
این ارتش به صورت دقیق علت نقص فنی به وجود آمده در جنگنده مذکور را شرح نداد و تنها مدعی شد، خلبانان اسرائیلی تنها متمرکز بر ماموریت خود بودند تا وارد محدوده رادار موشک‌های ضد جنگنده نشوند اما به محض شلیک موشک آنها اقدام به دفاع از خود کردند، در واقع هدف قرار گرفتن این موشک با سوءاستفاده از ضعف عملکرد خلبان آن انجام شد.
روزنامه عبری زبان هاآرتص در این خصوص نوشت: جنگنده‌های ما از فاصله‌ای دور پایگاهی ایرانی را هدف گرفته بودند، جنگنده‌ها در ارتفاع بالا بودند اما تنها یک جنگنده در ارتفاعی پایین جهت هدف‌گیری دقیق قرار داشت و باعث شده که هدف موشک قرار گیرد.
در نتایج این تحقیق آمده است، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه بیش از ۲۰ موشک دوربرد SA۵ و کوتاه‌برد SA۱۷ به سوی جنگنده‌های اسرائیلی شلیک کردند.
سوریه هوایی اسرائیلی جنگنده اسرائیل صهیونیستی جنگنده‌های منابع سامانه‌های نظامی موشک‌های حزب‌الله لبنان فرودگاه رهگیری رسانه‌های اعلام سرنگونی افزودند گرفته بسیار چندین راستا جاسوسی تحقیق سخنگوی نتایج اولیه هواپیماهای گذشته خلبانان ماه‌های نیروی فوریه حملات اجازه اقدام بین‌المللی امنیتی گزارش تل‌آویو اختیار گوریون همچنین روسیه حاکمیت تعداد گرفتن مذکور روزنامه