برگزیده ها

مازندمجلس: در حالی که رویارویی ایالات متحده با روسیه در سوریه تشدید شده است، روزنامه الاخبار در گزارشی اعلام کرد هدف آمریکا از مقابله با مسکو، به دست گرفتن کنترل میادین نفتی سوریه است.

مازندمجلس:
به گزارش نامه نیوز به نقل از الاخبار، وجود «مجموعه فاگنر» از نیروهای ویژه اجیر شده به وسیله روسیه در کنار نیروهای «یگان پنجم ارتش سوریه» و نیروهای گردان «الباقر» که از اهالی عشیره «البقاره» هستند مانع نشد تا جنگنده های آمریکایی این نیروها را که در حال پیشروی به سوی میدان نفتی «عمر» و تأسیسات نفتی «کنوکو» بوده اند  به مدت سه ساعت مورد هدف قرار ندهد.
پیش از این حمله که روستای «خشام» در «دیرالزور» را هدف قرار داده بود، آمریکا عملیات شناسایی گسترده ای داشته و از ماهیت نیروهایی که در حال پیشروی به سوی میادین نفتی سوریه بودند آگاهی داشته است و با این حال به این نیروها حمله کرده است. بر اساس گزارش الاخبار این حمله درست بعد از حمله پهپادهای ناشناس به فرودگاه «حمیمیم» و سرنگون کردن یک جنگنده روسی به وسیله یک موشک رخ داده و با وجود اینکه «هیأت تحریر الشام» مسئولیت این حمله موشکی را برعهده گرفته اما هنوز مشخص نیست که جنگنده روسی به وسیله چه جریانی سرنگون شده است.
الاخبار گزارش داده که این تحولات حاکی از تشدید مقابله آمریکا و روسیه در خاک سوریه است و عملیات سه ساعته ۷ فوریه در نزدیکی میدان نفتی عمر سطح جدیدی از این درگیری ها را نشان می دهد.
بر اساس این گزارش امروز در سوریه چندین جنگ در آن واحد در جریان است و اوضاع در این کشور را پیچیده تر می کند، علاوه بر جنگی که ارتش سوریه و همپیمانانش در برابر گروه های معارض مسلح و جریان های منطقه ای حامی آنها دارد، جنگ ها و درگیری های دیگری نیز در حاشیه نبرد اصلی شکل گرفته است و در سایه جنگ اصلی در سوریه جنگی دیگر میان اسرائیل به همراه آمریکا و محور مقاومت شکل گرفته است از سوی دیگر جنگی در شمال سوریه میان ترکیه و جریان های مسلح کُرد وجود دارد و از طرف دیگر جنگی میان روسیه و آمریکا در گرفته است.
تاکنون ایالات متحده و روسیه به صورت رسمی و مستقیم در سوریه یا در هر نقطه دیگری با یکدیگر درگیر نشده اند و شاید هم درگیر نشوند، اما ایالات متحده و روسیه از طریق گروه های نظامی ویژه و خصوصی با یکدیگر مقابله می کنند. این گروه های خصوصی که در دو دهه گذشته بیش از پیش توسط دولت های مختلف برای مشارکت در جنگ ها اجیر می شوند پیش از این نیز به وسیله ایالات متحده در جنگ علیه عراق مورد استفاده قرار گرفته بودند.
روسیه در سوریه از خدمات نظامی گروه «مجموعه فاگنر» استفاده می کند، این کمپانی با ارتش های دیگری به غیر از ارتش روسیه مانند ارتش سودان نیز همکاری می کند و بیشتر عملیات های این گروه در سوریه و اوکراین متمرکز شده است و بر کسی پنهان نیست که رابطه ویژه ای میان موسس این مجموعه یعنی «دیمیتری اوتکین» ژنرال بازنشسته سرویس اطلاعات نظامی ارتش روسیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه حاکم است.
از همان ابتدای ورود روسیه به پرونده بحران سوریه نیروهای فاگنر در جنگ سوریه مشارکت داشته اند و در ابتدای سال ۲۰۱۸ شمار نیروهای نظامی این مجموعه در خاک سوریه حدود ۷ هزار نفر بر آورد شده اند. در کنار ارتش سوریه و روسیه این گروه در عملیات های تدمر، حومه حماه، دیرالزور و درگیری های شمال شرق سوریه مشارکت داشته است.
آمریکایی ها تلاش کرده اند که حمله جنگنده های آمریکایی به نیروهای اجیر شده توسط روسیه در سوریه را کم اهمیت جلوه دهند ولی «جوزف تریویک» کارشناس نظامی معتقد است که این حمله آغاز جنگ کم تنشی میان روسیه و ایالات متحده است.
به گفته این کارشناس نظامی درگیری نظامی آمریکایی حتی با نیروهایی که به وسیله روسیه در سوریه استخدام شده اند می تواند نگرانی نسبت به تشدید این درگیری ها را افزایش دهد به ویژه در منطقه دیرالزور که هدف اصلی از عملیات ارتش سوریه و نیروهای روسی کنترل میادین نفتی و گازی موجود در این منطقه بوده است.
الاخبار می نویسد از سوی دیگر آمریکا هم از نیروهای دموکراتیک سوری به عنوان نیروهای اجیر شده خود در این جنگ استفاده می کند که میادین نفتی و گازی سوریه در شمال این کشور را به اشغال خود در آورده اند و آمریکا بنا دارد تا از پروژه تشکیل دولت کُردها در شرق فرات حمایت کند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اخیرا ایالات متحده را متهم کرده بود که تلاش می کند تا ابد در سوریه باقی بماند، بدون شک این مسأله مشروط به موفقیت طرح آمریکا برای تقسیم و تجزیه سوریه تحت هر عنوانی خواهد بود و به این ترتیب کنترل میادین نفتی شمال سوریه در دست آمریکا خواهد بود تا جنگ بر سر نفت سوریه تشدید شود.
سوریه روسیه نیروهای آمریکا نظامی الاخبار ایالات عملیات وسیله متحده درگیری گرفته میادین آمریکایی مجموعه گزارش جنگنده مشارکت دیگری جریان منطقه دیرالزور تشدید استفاده فاگنر خصوصی کارشناس ابتدای کنترل سرنگون پیشروی نیروها میدان نیروهایی یکدیگر مقابله درگیر