برگزیده ها
اختصاص 3هزار و 117 میلیارد تومان اعتبار برای طرح توسعه آبیاری نوین

مازندمجلس: مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: اعتبار اختصاص یافته در سال جاری برای توسعه آبیاری نوین کشاورزی 3 هزار و 177 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در بودجه سنواتی بوده است.

مازندمجلس: مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: اعتبار اختصاص یافته در سال جاری برای توسعه آبیاری نوین کشاورزی 3 هزار و 177 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در بودجه سنواتی بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس زارع مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری و مشاور وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز شنبه 28 بهمن در رابطه با تولید پایدار محصولات کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های راهبردی را در جهت افزایش بهره‌وری از تولید پایدار محصولات کشاورزی در نظر دارد که یکی از آن برنامه‌ها توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است که به دلیل صرفه‌جویی در منابع آب از ضرورت استفاده از آب سالم که بسیار مهم است.

وی افزود: طبق برنامه بودجه ششم سالانه 250 هزار هکتار زمین کشاورزی به سامانه نوین آبیاری باید مجهز شود که در سال 96، 285 هزار هکتار از این اراضی در حال انجام است از 140 هزار هکتار از 286 هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: طرح سامانه نوین آبیاری یک میلیارد و 250 هزار مترمکعب در استفاده از آب صرفه‌جویی کرده و 30 درصد کاهش مصرف سموم و بذر را داشتیم و 25 درصد در مصرف انرژی از آب‌های زیرزمینی کاسته شده است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری و تکنولوژی در سامانه‌های نوین آبیاری اظهار کرد: در حال حاضر با توسعه فناوری و تکنولوژی روز ضرورت نیاز به سیستم آبیاری هوشمند احساس می‌شود که این پروژه در حال انجام است.

مشاور وزیر در خصوص بهره‌گیری از بخش خصوصی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی مهم‌ترین و بیشترین سهم را در تجهیز این طرح‌ها دارد و امیدواریم که به طور مطلوبی بتواند طرح‌ها را به انجام برساند. در حال حاضر 17 هزار طرح در حال انجام است و 250 تولیدکننده تجهیزات مورد نیاز سامانه نوین آبیاری در کشور در این زمینه فعالیت می‌کند که بنابر میزان تولید زمینه صادرات تجهیزات را هم دارند.

وی افزود: در راستای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری آگاهی بخشی به کشاورزان را داریم و امسال دومین نمایشگاه بین المللی آبیاری را که از پنج تا هشت اسفند خواهد بود برگزار می‌کنیم.

وی یادآور شد: دولت از طریق مصوبات مجلس کمک‌های بلاعوضی را به کشاورزان و سامانه نوین آبیاری اختصاص داده که هر سال نیز میزان این کمک‌ها تغییر می‌کند.

زارع گفت: در سال جاری برای آبیاری موضعی برای هر هکتار 10 میلیون تومان اختصاص داده و برای آبیاری کم‌فشار 4.5 میلیون تومان پیش‌بینی شده است. این پروژه‌ها زودبازده بوده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. پیش‌بینی برای آبیاری هوشمند برای سال‌های آینده انجام شده تا بتوانیم تلفات آب را در مزرعه به حداقل برسانیم و این هوشمندسازی به عنوان یک سیاست مورد عنایت قرار گرفته است.

زارع در ادامه گفت: در حال حاضر با بکارگیری از سنسورهای هوشمند در خاک نیاز آبی گیاهان را تشخیص داده و از اتلاف آب جلوگیری می‌کنیم.

وی در رابطه با بودجه اختصاص یافته به بخش سامانه‌های نوین آبیاری تشریح کرد: 3هزار و 117 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی پیش‌بینی شده که 840 میلیارد تومان از آن از طریق صندوق و 2هزار و 275 میلیارد تومان هم از بودجه سنواتی پرداخت خواهد شد که در مجموع تاکنون 40 درصد پرداختی داشته‌ایم. کمک بلاعوض به آبیاری زیرسطحی هم در نظر گرفته شده که مبلغ آن برای هر هکتار 10 میلیون تومان است. سالانه 600 هزار هکتار عملیات آب و خاک در کشور باید انجام شود که 400 هزار هکتار پروژه آب و سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از سیاست‌های وزارتخانه پیشروی به سمت شیوه‌های بود که راندمان بالاتری داشته باشند. در سال 94 به سمت توسعه آبیاری موضعی و قطره‌ای رفتیم و در حال حاضر 60 درصد آبیاری‌ها به صورت موضعی و 40 درصد از آنها به خاطر شرایط اقلیمی به صورت بارانی و ماننند قبل آبیاری می‌شود. از 8.7 میلیون هکتار از اراضی آبی 20 درصد به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده‌اند. فارس و قزوین استان‌هایی هستند که به سیستم سنسوری آبیاری مجهز شده و این کار در آنجا عملیاتی شده است.

 

آبیاری هکتار کشاورزی توسعه تومان اختصاص میلیارد سامانه‌های بودجه سامانه میلیون مشاور اعتبار ضرورت موضعی استفاده تولید سنواتی صندوق هوشمند پیش‌بینی طرح‌ها تجهیز خصوصی پروژه تجهیزات زمینه می‌کند کشاورزان می‌کنیم گرفته میزان سالانه محصولات اظهار پایدار رابطه 3هزار یافته صرفه‌جویی افزود فناوری تکنولوژی ادامه بهره‌برداری اراضی سیستم