برگزیده ها

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: دلایلی که آقای ناطق‌نوری به خاطر آنها از حوزه سیاسی کنار کشیدند آن دلایل همچنان بر جای خود باقی است و اتفاقی نیفتاده که بخواهد در سیاست پررنگتر ظاهر شود.

مازندمجلس: محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب  درباره بازگشت ناطق نوری به عرصه سیاست اظهار کرد: درباره بازگشت آقای ناطق‌نوری به سیاست معتقدم که شرایط سیاسی کشور شرایطی نیست که ایشان دلیلی داشته باشند که به صورت فعال و جدی بخواهند در عرصه سیاسی حضور پیدا کنند؛ یعنی فکر می‌کنم که دلایلی که آقای ناطق‌نوری به خاطر آنها از حوزه سیاسی کنار کشیدند آن دلایل همچنان بر جای خود باقی است و اتفاقی نیفتاده که بخواهد در سیاست پررنگتر ظاهر شود.
او گفت: کسانی که آقای ناطق‌نوری در جریان سیاست‌ورزی از آنها انتقاد داشته همچنان در مدیریت کشور حضور دارند. تخریبی که نسبت به ایشان انجام شده و فاصله‌ای که با بخش‌هایی از نظام به وجود آمده، باعث شده تا قدرتی که بتواند محور جریانات مختلف باشد در ایشان وجود نداشته باشد تا بتواند در سیاست نقش پررنگی ایفا کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اما راه به دست آوردن ظرفیت آقای ناطق‌نوری تصور می‌کنم که پالایش جریان اصولگراست. مشکل اصلی جریان اصولگرایی اول این بود که هیچ‌گاه محوریت قدرتمندی نداشته‌اند، دوم اینکه از زمانی که جریان اصولگرایی پشت سر آقای احمدی‌نژاد قرار گرفت و او هم آنها را پس زد، جریان اصولگرایی در کشور در خلأ باقی ماند. 
 او تأکید کرد: جریان اصولگرایی اصیل همان جریانی است که آقای ناطق‌نوری می‌تواند بر آن تأثیر جدی داشته باشد. اگر آن مجموعه خود را بازسازی کنند و آقای ناطق‌نوری به طور طبیعی محور آنها قرار گیرد می‌تواند یک مرکزیت و تعاملی باشد با جریان اصلاح‌طلب و فهم مشترکی درباره مسائل جامعه ایجاد شود و محوریت دو جریان اصیل اصولگرایی و اصلاح‌طلبی با دو شخصیت مانند آقای ناطق‌نوری و آقای خاتمی خیلی ظرفیت ثابت و سالمی به خود بگیرد. در جریان اصلاحات عملاً این اتفاق افتاده است، هرچند در این جریان هم تلاش‌های زیادی می‌شود تا اصلاح‌طلبی بدلی به جای اصلاح‌طلبی اصیل بنشیند اما وجود محوریتی مثل رییس دولت اصلاحات هست که بتواند این جریان را هدایت کند.
ابطحی تصریح کرد: در جریان اصولگرایی اگر به این فضای چندگانگی فائق بیایند و بتوانند از دل این تضادهایی که ایجاد شده و جبهه‌های مختلفی که ضربه‌های مهلکی هم به این جریان وارد کرده است، یک جریان سالم که همیشه یک بال انقلاب اسلامی ایران بوده را احیا کنند آقای ناطق‌نوری هم عملاً نقش فعال سیاسی به دست خواهد آورد.
او اظهار کرد: یکی از نقاط قوت سیاسی آقای ناطق‌نوری را در حمایت ایشان در دو انتخابات اخیر از آقای روحانی می دانم. چون آقای روحانی شخصیتی بود که قبل از اینکه اصلاح‌طلب باشد جزیی از جریان اصولگرای اصیل کشور و عضوی از جامعه روحانیت مبارز بود.
ابطحی گفت: بنابراین اگر جریان اصولگرای اصیل مانند اصلاح‌طلبان و مانند آقای ناطق‌نوری پشت سر آقای روحانی قرار می‌گرفتند، ایشان می‌توانستند یک محور خوب برای ایجاد وحدت در جامعه و نجات کشور باشند. اینکه آقای ناطق‌نوری توانست پشت سر آقای روحانی قرار گیرد باز هم نشأت‌گرفته از همان ظرفیت بالقوه‌ای است که در وجود ایشان دیده می‌شود که می‌تواند محوریتی باشد که نتیجه آن اعتدال و دوری از افراطی‌گری باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تأکید کرد: البته مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی یک جایگاه شخصی داشتند و ظرفیت‌های شخصی و سیاسی مربوط به خود ایشان بود و قابل انتقال به دیگری نیست. اما معتقد هستم که در حال حاضر دو عقبه بزرگ سیاسی در کشور وجود دارد یکی عقبه اصلاح‌طلبی و دیگری عقبه اصولگرایی و این دو عقبه علی‌رغم اینکه مواضعشان متفاوت است باید باهم همکاری کنند تا بتوانند بسیاری از بحران‌های کشور را مرتفع کنند و جریان انحرافی از اصالت انقلاب را به زاویه بکشانند.
او گفت: آقای ناطق‌نوری یکی از سالم‌ترین چهره‌های سیاسی کشور است که بعد از انقلاب در مدیریت کشورحضور داشته است. سلامت ایشان را هم در این می‌دانم که یک نوع اعتدال همراه با هوشیاری، هوشمندی و دلسوزی برای کشور در وجود آقای ناطق نوری همیشه به چشم می‌خورده است.
ابطحی ادامه داد: یادداشتی در بیستمین سالگرد دوم خرداد امسال نوشتم که بعد از بیست سال آقای ناطق‌نوری در کنار آقای خاتمی قرار دارد. این نکته بسیار مهمی است، دو رقیبی که اولین بار رقابت جدی را در تاریخ انتخابات بعد از انقلاب رقم زدند هر دو از یک سلامت برخودار بودند که بعداز بیست سال برای آینده کشور و برای فضای سیاسی کشور برای مردم ایران در کنار هم قرار گرفته‌اند. این نشانه این است که هوشمندی و علاقه به مردم وجود دارد و فقط قدرت‌خواهی در وجود آقای ناطق‌نوری نیست، ایشان به نظام، به قدرت، به رهبری علاقه‌مند است اما مبانی که براساس آن انقلاب شکل گرفته را فراموش نمی‌کند. یکی از دلایل آن هم می‌تواند این باشد که آقای ناطق‌نوری یک تاریخچه درخشان در طول مبارزات قبل از انقلاب دارد.
او افزود: اساساً کسانی که سنگ‌های بنای این انقلاب را روی هم گذاشته‌اند، افرادی که قبل انقلاب حضور داشته‌اند و نقش ایفا کرده‌اند آزادگی مردم ایران را برای انقلابی که به دنبال آن بودند می‌شناسند و با اهداف واقعی انقلاب از نزدیک آشنایی دارند، می‌دانند که اتفاقاتی که امروز در عرصه سیاسی کشور روی می‌دهد فاصله بسیار زیادی با آرمان‌های اولیه انقلاب دارد.
ابطحی گفت: افرادی که مدیران بعدی بودند یا در حقیقت نسل‌های بعدی بودند از این موضوعات اطلاعی ندارند و خیلی‌های آنها بیشتر در یک مسابقه تملق شرکت می‌کنند. اما اگر کسی آن سابقه را داشته باشد و بداند برای چه منظوری انقلاب اتفاق افتاده و بداند چه رنج‌هایی کشیده شد، شعارهای اصلی این انقلاب چه بود؛ طبیعی است که الان هم به آن اصول و مفاهیم  پایبند هستند و ناطق نوری یکی از آنان است.

منبع: اعتماد آنلاین
جریان ناطق‌نوری سیاسی انقلاب اصولگرایی ابطحی روحانی می‌تواند اصلاح‌طلبی سیاست اینکه ظرفیت جامعه مانند دلایل بتواند ایجاد درباره بتوانند همیشه محوریتی زیادی عملاً اتفاق افتاده انتخابات اصولگرای بسیار افرادی بداند هوشمندی سلامت اعتدال دیگری اصلاحات خاتمی ادامه پالایش محوریت اصلاح می‌کنم کسانی مدیریت دارند محمدعلی تأکید بازگشت آوردن اظهار حمایت اصلاح‌طلب باشند طبیعی همچنان