برگزیده ها

مازندمجلس: پس از ماه‌ها تنش میان برلین و آنکارا، وزرای خارجه ترکیه و آلمان در دیداری بر ارتقای روابط دوجانبه توافق کردند.

مازندمجلس:
به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با زیگمار گابریل، همتای آلمانی‌اش در مونیخ اعلام کرد که آنها بر "تعمیق روابط و همکاری میان دو کشور" توافق کردند.
چاووش‌اوغلو ادامه داد: به عنوان وزرای خارجه دو کشور ما مذاکرات خود را برای تقویت و تعمیق روابط دوجانبه و همچنین همکاری در بسیاری از مسائل منطقه ادامه می‌دهیم.
این دیدار در حالی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ انجام گرفت که دنیز یوجل، خبرنگار دیولت که بیش از یکسال در ترکیه زندانی بود، آزاد شد.
چاووش‌اوغلو درباره آزادی یوجل گفت: این حکم آزادی یک تصمیم مستقل بوده که از سوی دادگاه صادر شده است و دولت هیچگونه دخالت و نفوذی در این باره نداشته است. تنها دولت ترکیه از وزارت دادگستری درخواست کرد که روند رسیدگی به این پرونده تسریع یابد.
چاووش‌اوغلو با ابراز خرسندی در این باره گفت: ما اکنون بر یکی از مسائل میان دو کشور غلبه پیدا کردیم. اکنون باید بر یک دستورکار مثبت تمرکز کنیم.
همچنین زیگمار گابریل نیز از آزادی یوجل استقبال کرد و از دولت ترکیه برای تسریع این روند قضائی قدردانی کرد. او گفت: من می‌دانم که این یک تصمیم مستقل دادگاه بود. این مساله نشان داد که با دیپلماسی ما می‌توانیم بسیاری از مشکلات دشوار را حل کنیم.
وی ادامه داد: آلمان و ترکیه مذاکرات و همکاری‌ها را در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، انرژی و امنیت گسترش می‌دهند و قرار است دو طرف بر حل مسائل باقی مانده تلاش کنند.
گابریل تاکید کرد: ما در ناتو شریکی یکدیگر هستیم و منافع امنیتی یکسان داریم.
ترکیه چاووش‌اوغلو گابریل ادامه آزادی مسائل مونیخ خارجه روابط دیدار امنیتی اکنون مستقل دادگاه تسریع تصمیم همکاری زیگمار آلمان وزرای تعمیق توافق همچنین مذاکرات بسیاری