برگزیده ها
پژو ۲۰۰۸ از آمار تولید ۱۰ ماهه خودروسازان حذف شد/ تکلیف پیش‌فروش‌ها مشخص نیست

مازندمجلس: وزارت صنعت، پژو ۲۰۰۸ را از آمار تولید ۱۰ ماهه خودروسازان حذف کرد. این در حالی است که میزان تولید این خودرو طی ماه‌های گذشته در آمار وزارت صنعت صفر قید شده بود.

مازندمجلس:، جدول تولید خودرو در ۱۰ ماهه امسال نشان می‌دهد که وزارت صنعت نام پژو ۲۰۰۸ را از این جدول حذف کرده و اطلاعاتی در مورد آمار تولید این خودرو در فهرست وزارت صنعت وجود ندارد. این درحالی است که خط تولید پژو ۲۰۰۸ اردیبهشت امسال با حضور رئیس جمهور در ایران خودرو به تولید رسید ولی طی ماه‌های گذشته همواره رقم صفر برای تولید این خودرو در آمار وزارت صنعت ذکر می‌شد. هر چند آمار تولید این خودرو در اردیبهشت‌ ماه ۴ دستگاه اعلام شد که آن‌ هم مربوط به مونتاژ پژو ۲۰۰۸ در زمان افتتاح خط تولیداین محصول در ایران خودرو بوده است.

طبق آمار ماه‌های قبل، تولید پژو ۲۰۰۸ در حالی هنوز عملیاتی نشده که پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ در گذشته انجام شده و با توجه به عدم تولید این خودرو در کشور مشخص نیست خریداران پژو ۲۰۰۸ چه وضعیتی در تحویل خودروی خود داشته باشند و چه میزان از این تعهدات با خودروهای وارداتی پاسخ داده خواهد شد.

بررسی آمار تولید خودرو طی ۱۰ ماهه امسال نشان می‌دهد در این مدت یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۲۳۱ دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۵.۲ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت تولید سواری به یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۹۸ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۶.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

آمار تولید خودرو در دی امسال نیز نشان می‌دهد در این ماه ۱۵۱ هزار و ۱۷۹ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به دی ۹۵، رشد ۹.۵ درصدی را تجربه کرده است. در این ماه تولید سواری با رشد ۹.۲ درصدی به ۱۴۱ هزار و ۷۲۰ دستگاه رسیده است.

بررسی آمار تولید خودرو در گروه صنعتی ایران‌ خودرو نیز نشان می‌دهد تولید محصولات این گروه صنعتی با رشد ۱۰.۷ درصدی در ۱۰ ماهه امسال به ۵۸۷ هزار و ۹۶۸ دستگاه رسیده است. تولید سواری در این گروه صنعتی نیز طی ۱۰ ماهه امسال ۱۲.۴ درصد رشد داشته و به ۵۷۷ هزار و ۳۹۹ دستگاه رسیده است. در دی‌ ماه امسال نیز تولید انواع خودرو توسط ایران‌ خودرو رشد ۵.۵ درصدی را تجربه کرده و به ۶۸ هزار و ۳۳۳ دستگاه رسیده است.

در دی‌ ماه امسال ۶۷ هزار و ۱۰۲ دستگاه سواری توسط ایران‌ خودرو به تولید رسیده که نسبت به دی ۹۵ رشد ۶ درصدی را دارا بوده است.

در مورد تولید گروه صنعتی سایپا نیز باید به تولید ۵۳۶ هزار و ۳۶۷ دستگاه انواع خودرو طی ۱۰ ماهه امسال اشاره کنیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۹ درصد رشد داشته است. در این مدت، تولید سواری در سایپا با رشد ۱۸.۲ درصدی به ۴۹۲ هزار و ۵۴۸ دستگاه رسیده است. در دی امسال نیز ۶۷ هزار و ۳۹۸ دستگاه انواع خودرو توسط گروه سایپا به تولید رسیده که نسبت به دی ۹۵ رشد ۱۳.۲ درصدی را داشته است.

تولید سواری در این گروه خودروسازی نیز طی دی سال جاری با رشد ۱۴ درصدی به ۶۲ هزار و ۲۳۰ دستگاه رسیده است.

تولید خودرو دستگاه درصدی امسال رسیده می‌دهد سواری انواع صنعتی مشابه ایران‌ سایپا وزارت تجربه بررسی گزارش ماه‌های گذشته خودروسازان میلیون