برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران نرخ واقعی دلار را حدود ۴۰۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه عرضه و تقاضای اسکناس دلار بهم ریخته، بانک‌ مرکزی باید پیش‌بینی می‌کرد و اکنون باید بازار را تنظیم کند که این کار با دستور، قابل کنترل نیست و باید اعتماد لازمه برگردد؛ یعنی وقتی رئیس بانک مرکزی می‌گوید "نرخ دلار پایین می‌آید"، مردم در عمل ببینند که این اتفاق می‌افتد.

مازندمجلس: یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن هشدار به خریدران دلار، ‌اظهار کرد: کسانی که در این شرایط دلار خرید و فروش می‌کنند ریسک بالایی را پذیرفتند، چون شرایط موقتی است. مردم نباید غفلت کنند یا احساسی تصمیم بگیرند زیرا ممکن است عواقب بدی برایشان داشته باشد.
به گزارش نامه نیوز وی نرخ واقعی دلار را حدود ۴۰۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در حال حاضر دلار نزدیک به ۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود و مشخص نیست که در روزهای آینده در این فاصله بر کدام نقطه بایستد. کسانی که وارد این عرصه می‌شوند باید بپذیرند که به استقبال ریسک بزرگی می‌روند.  
آل‌اسحاق ادامه داد: قیمت دلار هم مثل کالاهای دیگر تابع عرضه و تقاضاست. در شاخه عرضه باید دید که آیا عرضه ارز کم شده است یا خیر. ادعای دولت این است که ارز نسبت به گذشته بیشتر هم شده است. رئیس جمهور و مسئولان بانک مرکزی گفته‌اند که "بالای ۹۰ میلیارد دلار ارز وجود دارد"؛ یعنی کسانی که گفته‌هایشان باید مورد اعتماد در این زمینه باشد می‌گویند که ارز وجود دارد و مشکلی در این زمینه نیست.
تجار افزایش خرید دلار نداشته‌اند
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: در شاخه تقاضا باید دید تقاضاکنندگان ارز چه کسانی هستند و اینکه چه تحولی در زمینه تقاضا به وجود آمده است. یکی از بخش‌های مرتبط تقاضای دلار، تجارت است. کسانی که می‌خواهند کالا وارد کنند باید ارز بدهند که بتوانند وارد کنند. آیا تقاضای ارز برای تجارت اضافه شده است؟ ثبت سفارش ها نشان می‌دهد که تغییر چندانی اتفاق نیفتاده است.
آل اسحاق تصریح کرد: در زمینه قاچاق هم تقاضا برای کالاهای قاچاق اضافه نشده است. البته تا حدودی برای سفرهای عید تقاضا برای خرید ارز بالا رفته است اما حجم آن چندان قابل توجه نیست. از طرف دیگر، گروهی هستند که فکر می‌کنند ارزش ریال در حال پایین آمدن است و بانک‌ هم سود زیادی به آن‌ها نمی‌دهد و برای همین فکر می‌کنند که باید دلار، طلا یا خانه بخرند که مناسب‌ترین گزینه برایشان خرید دلار است.
عرضه اسکناس دلار کمتر از تقاضا شده است
رییس سابق اتاق بازرگانی تهران درباره دیگر دلایل افزایش نرخ دلار گفت: شرایط فعلی به غیر از عرضه و تقاضا یک ضلع سومی هم دارد و آن اینکه ما در یک جنگ اقتصادی هستیم. یکسری تهدیدها علیه ما در حوزه اقتصاد وجود دارد و یکی از ابزارها در این زمینه بازی کردن با نرخ ارز است؛ بنابراین یکسری مسائل اقتصادی است که به عرضه و تقاضا برمی‌گردد و بخشی هم عوامل غیر اقتصادی است.  
آل اسحاق درباره نرخ واقعی ارز اظهار کرد: اینکه دولت می‌گوید نرخ دلار حدود ۴۰۰۰ تومان است، حرف بی ربطی از نظر اقتصادی نیست. مشکل ما در نحوه ساماندهی، ‌نظارت و پیش‌بینی و به طور کلی مدیریت نظام ارزی است و اینجاست که جای نگرانی دارد. مجموعه ای باید این شرایط را کنترل و پیش‌بینی می‌کرد و عوامل را تشخیص می‌داد. البته آنچه امروز مشکل ایجاد کرده، اسکناس دلار است. درست است که ما ۹۰ میلیارد دلار ارز داریم ولی این میزان ارز اسکناس نیست و ظاهرا بانک مرکزی در این بخش به مشکل برخورده است.  
وی اضافه کرد: در واقع عرضه و تقاضای اسکناس بهم ریخته است نه عرضه و تقاضای ارز. این مسئله باید از قبل پیش‌بینی می‌شد یا اکنون باید به نوعی آن را تنظیم کنند. این کار با دستور قابل کنترل نیست و باید اعتماد لازمه برگردد؛ یعنی وقتی رئیس بانک مرکزی می‌گوید نرخ دلار پایین می‌آید، مردم در عمل ببینند که این اتفاق می‌افتد.
تقاضا زمینه کسانی اقتصاد تقاضای اسکناس شرایط اقتصادی مرکزی پیش‌بینی اضافه اینکه اعتماد تومان کنترل درباره برایشان یکسری بانک‌ می‌گوید عوامل پایین احساسی قاچاق آل‌اسحاق کالاهای بازرگانی افزایش تجارت واقعی میلیارد اسحاق اتفاق البته