برگزیده ها

مازندمجلس: نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت که مسئولان قضایی و امنیتی وعده رفع حصر تا پایان سال را داده‌اند.

مازندمجلس: علی مطهری در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره موضوع حصر، گفت: به ما قول هایی دادند و گفته‌اند زیاد در رسانه‌ها اظهارنظر نکنیم و در مقابل آن‌ها به دنبال این هستند که تا پایان سال به این موضوع خاتمه بدهند. ما هم منتظریم آیا آن‌ها به قول‌شان عمل می‌کنند یا نه.
وی افزود: تاکنونی اقداماتی در مورد حصر انجام شده، ملاقات‌هایی صورت گرفته ولی باید منتظر باشیم البته در مورد آقای موسوی ملاقات اقوام راحت‌تر انجام شد و کارهایی صورت گرفت ولی در مورد آقای کروبی گشایش بیشتری انجام شد.
نایب رییس مجلس یادآور شد: هنوز مسئولانی که این موضوع به آن‌ها مربوط است اظهارنظری نداشته‌اند اما افراد غیرمسئول حرف‌هایی برخلاف این تصمیم زده‌اند؛ اما چون مسئولان حرف روشنی نزده‌اند ما روی قول‌هایی که داده‌اند حساب می‌کنیم تا ببینیم آیا این اتفاق تا پایان سال رخ می‌دهد یا نه؟ در غیر این صورت اعتراضات‌مان را شروع می‌کنیم!
مطهری خاطرنشان کرد: این قول در مذاکره و ملاقات‌ها مطرح شده و مسئولان امنیتی و قضایی هم آن را گفته‌اند که ما منتظر اقدامات آن‌ها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: من شخصا معتقدم اگر محصورین خطایی هم کرده‌اند هفت سال حصر خانگی واقعا مجازات قابل توجهی است و کافی است.
نایب رییس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره مرگ کاووس سید امامی با بیان این‌که «اطلاعات ناقصی در این باره وجود دارد»، گفت: نهاد رسمی که پاسخگوی مجلس است وزارت اطلاعات است و ما می‌توانیم از آن به طور رسمی و غیررسمی توضیح بخواهیم، آن‌ها باید در این باره توضیح بدهند، ما که نمی‌توانیم از اطلاعات سپاه توضیح بخواهیم. وزارت اطلاعات تاکنون یک کلمه هم در این باره صحبت نکرده و این خوب نیست. ضمن این‌که رسیدگی به مساله جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و آن‌ها باید در این باره صحبت کنند. این‌که سکوت کنند کادر درستی نیست.
وی درباره پیگیری‌های خود در این موضوع نیز گفت: وقتی قرائن زیادی باشد که ظلمی صورت گرفته مثل موضوع ستار بهشتی، من وارد این مساله شدم و تحقیق کردم. خودشان هم قبول داشتند که تخلف شده و ماموری او را کتک زده که باعث این موضوع شده ولی اختلاف این بود که آن‌ها معتقد بودند باید این موضوع پنهان بماند و ما می‌گفتیم باید آشکار شود اما الان قبول ندارند تخلفی شده و می‌گویند خودکشی کرده، ما هم قرائن محکم نداریم که خودکشی نشده یا اتفاق دیگری افتاده است.
مطهری درباره اظهارات دادستان تهران و مستند صداوسیما درباره سید امامی، گفت: بهتر بود بعد از اثبات جرم این بحث‌ها مطرح می‌شد.
وی ادامه داد: به طور کلی ما باید به مسئولان اعتماد داشته باشیم و حرف‌شان را بپذیریم ولی این‌که خود فرد قانع شود بحث دیگری است. اگر کسی از من سوال کند که آیا قانع شدم، می‌گویم هنوز نه و به دنبال اطلاعات بیشتری هستم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بازنگری در اداره زندان‌ها، گفت: در چند ماهه اخیر موضوع خودکشی در زندان‌ها تکرار شده و این نشان می‌دهد آسیبی در سازمان زندان‌ها وجود دارد. نمایندگان هم به دنبال این موضوع هستند، تذکر کتبی به وزرای اطلاعات و دادگستری دادند و بحث‌هایی هم در مورد طرح سوال وجود داشت.
مطهری در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در مورد اظهارات اخیر رییس‌جمهور در بحث رفراندوم، گفت: من نفهمیدم در چه شرایط فعلی چه ضرورتی بود که این موضوع را مطرح کردند. رفراندوم در مورد مسائل اعتقادی و ایدئولوژیک معنایی ندارد. ممکن است ضرورتی درباره موضوعی که رای مردم می‌تواند در آن میسر باشد وجود داشته باشد.
وی در پایان گفت: ‌راجع به موضوعات مهم اگر دو سوم مجلس رای بدهند و رهبری تایید کند این امکان وجود دارد ولی فعلا ضرورتی برای رفراندوم نیست و نهایتا این راهی است که قانون اساسی برای ما باز کرده اما اینکه امروز این کار لازم باشد برای من روشن نیست.

موضوع اطلاعات درباره آن‌ها دیگری مطهری رفراندوم پایان این‌که ضرورتی وزارت دادند خودکشی توضیح زندان‌ها دنبال بدهند بیشتری مسئولان می‌کنیم اتفاق اظهارات بخواهیم امامی مساله قرائن خاطرنشان می‌دهد گفته‌اند کرده‌اند خانگی خطایی محصورین گشایش کروبی واقعا مجازات گرفته منتظر امروز نکرده توجهی اینکه باشیم