برگزیده ها

مازندمجلس: رئیس جمهور، تعمیق دوستی های تاریخی میان دو ملت ایران و هندوستان در همه عرصه های فرهنگی، اقتصادی و تجاری را مسوولیت امروز سیاستمداران دو کشور دانست و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط همه جانبه با هندوستان به عنوان یک کشور دوست در منطقه، استقبال می کند.

مازندمجلس: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار «نارندرا دامورداس مودی» با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط تهران - دهلی نو اظهارداشت: روابط ایران و هند به ضرر هیچ کشوری نیست و ظرفیت های گسترده ای برای توسعه و تعمیق روابط ایران و هندوستان وجود دارد که باید از تمامی این ظرفیت ها در راستای منافع و آینده ای بهتر برای دو ملت و منطقه ، بیش از پیش بهره گرفت.
وی تقویت زبان فارسی در هندوستان را برای توسعه روابط دو کشور مهم برشمرد و با بیان اینکه بدون زبان فارسی تعمیق پیوندهای تاریخی دو ملت دشوار خواهد بود؛ بر ضرورت مبادلات فرهنگی، تقویت و ایجاد کرسی های زبان فارسی در دانشگاه های هندوستان تاکید کرد.
رئیس جمهور، حوزه های مرتبط با انرژی و حمل و نقل را دو ظرفیت مهم برای همکاری راهبردی ایران و هندوستان خواند و افزود: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی و اروپای شرقی ، می تواند روابط تاریخی دو کشور و منطقه را مستحکم تر سازد. 
روحانی اظهار داشت: روابط ترانزیتی دو کشور ظرفیت های چندجانبه و منطقه ای با مجموعه کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد و ما آماده قراردادهای سه جانبه و چندجانبه ایم تا این مسیر ترانزیتی از چابهار ، به مسیر استراتژیک برای استحکام روابط منطقه ای تبدیل شود.
روحانی همچنین با بیان اینکه ایران می تواند انرژی مورد نیاز هندوستان را در قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت تامین کند، گفت: این قراردادهای بلندمدت در حوزه های انرژی و حمل و نقل، دو کشور را به شرکای راهبردی و مطمئن مبدل خواهد ساخت.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به علاقه مندی شرکتهای هندی برای توسعه فعالیتهایشان در ایران گفت: این شرکتها می تواند در حوزه های انرژی، تاسیسات شیرین سازی آب، کشاورزی و ایجاد شهرکهای فناوری و انرژی خورشیدی فعال شوند.
روحانی، تروریسم را معضلی نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان دانست و با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری کشورها در این عرصه، گفت: باید با ریشه های تروریسم که عمدتا فکری و فرهنگی و ناشی از ترویج اندیشه های افراطی و مروج خشونت است، مبارزه کرد و ما آماده همکاری فرهنگی در این زمینه با کشورهای دوست ازجمله هندوستان هستیم.
نخست وزیر هند نیز در این دیدار روند توسعه روابط دو کشور را رضایتبخش خواند و تاکید کرد که کشورش مصمم به توسعه همه جانبه روابط با ایران است و باید از ظرفیت های گسترده ای که در روند توسعه این مناسبات وجود دارد ، بهره برداری کرد.
نارندرا دامورداس مودی گفت: با برداشته شدن بسیاری از موانع بر سر راه توسعه همکاری اقتصادی ایران و هندوستان، عمده سرمایه گذاری های دوجانبه به نتیجه رسیده و به روند توسعه مناسبات تهران - دهلی نو شتاب داده است.
وی با بیان اینکه هندوستان آماده همکاری های درازمدت با ایران در همه زمینه های مورد علاقه دو کشور است ، تصریح کرد: شرکت های هندی آماده اند سرمایه گذاری های خود را در حوزه های همکاری های مشترک از جمله نفت و گاز توسعه دهند.
نخست وزیر هندوستان همچنین به اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری های منطقه ای اشاره و با تاکید بر اینکه "چابهار می تواند بازی مناسبات تجاری در منطقه و جهان را عوض کند" ، گفت: ما هم اکنون صدور محصولات خود از جمله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز کرده ایم.
وی همچنین پیشنهاد داد که در آینده نزدیک سمیناری متشکل از نمایندگانی از کشورهای منطقه از جمله روسیه و کشورهای اوراسیا در چابهار برگزار شود.
مودی در ادامه ترویسم و گسترش آن را موجب نگرانی همه کشورهای منطقه و ازجمله هندوستان برشمرد و گفت که کشورش آماده همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم است.
در حضور رئیس جمهور ایران و نخست وزیر هندوستان؛ تهران و دهلی نو 15 سند همکاری امضا کردند
همچنین جمهوری اسلامی ایران و هندوستان برای تعمیق سطح مناسبات مشترک ، 15 سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این اسناد و یادداشت تفاهم همکاری روز شنبه در دهلی نو و در حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و " نارندرا دامورداس مودی" نخست وزیر هندوستان از سوی مقامات عالی رتبه دو کشور به امضاء رسید.
اسناد و تفاهم نامه های امضا و مبادله شده در حضور دکتر روحانی و آقای "مودی" به این شرح است:
1- موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف
2- یادداشت تفاهم لغو روادید سیاسی
3- یادداشت تفاهم چارچوب همکاریها در زمینه کشاورزی
4- یادداشت تفاهم همکاری در حوزه آنتی دامپینگ
5- یادداشت تفاهم مدیریت موقت فاز اول بندر اول بندر چابهار
6- یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و اداره پست هند
7- یادداشت تفاهم همکاری بین معاونت امور زنان ریاست جمهوری ایران و وزارت امور زنان هند
8- موافقتنامه استرداد مجرمین(امور کنسولی)
9- موافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری
10- یادداشت تفاهم همکاری های بهداشت، درمان و دارو بین وزارتین بهداشت دو کشور
11- یادداشت تفاهم همکاری در حوزه طب سنتی بین وزارت بهداشت ایران و وزارت طب سنتی هند(آیوش)
ب: فهرست اسناد؛
1- یادداشت تفاهم صدور روادید الکترونیک
2- یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی فیکی(ficci)
3- یادداشت تفاهم همکاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی آسوچم(asshocham)
4- یادداشت تفاهم اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی پی. اچ. دی. چمبر (phd. chamber)
همچنین در حاشیه این مراسم از تمبر مشترک جمهوری اسلامی ایران و هند رونمایی شد.
ایران برای توسعه روابط همه جانبه با هندوستان، محدودیتی قائل نیست
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی همچنین روز شنبه در دیدار"سوشما سواراج" وزیر خارجه هندوستان در دهلی نو، با بیان اینکه دو کشور برای توسعه و تقویت بیش از پیش روابط و همکاری ها، تجربه و ظرفیت گسترده ای دارند، گفت: در دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر هندوستان اشاره کردم اگر بتوانیم به نقطه ای از روابط عالی برسیم که اجداد ما در ایران و هندوستان داشتند، کار بزرگی کرده ایم.
رئیس جمهور، توسعه روابط دو کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه آسیا را به نفع دو ملت و کل منطقه دانست و اظهارداشت: تسهیل روند رفت و آمد مردم ایران و هند با توجه به جاذبه های فراوان فرهنگی و تاریخی در دو کشور با اهمیت است.
روحانی به اراده مقامهای ارشد دو کشور برای توسعه همکاری های مشترک اشاره کرد و گفت: ایران و هندوستان در حوزه های انرژی، حمل و نقل، معدن، صنعت و فناوری های نوین می توانند همکاری‌های خود را توسعه دهند و تهران با ارائه تسهیلات به شرکتهای هندی، از حضور فعالتر آنها در بازارهای ایران استقبال می‌کند.
رییس جمهور همچنین تقویت همکاری‌های دو کشور در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی را ضروری برشمرد و اظهارداشت: تقویت همکاری‌های ایران و هند در مسایل منطقه‌ای می‌تواند پایه‌های ثبات و امنیت در منطقه را تقویت کند.
وزیر خارجه هندوستان نیز در این دیدار که در هتل اقامت رئیس جمهور انجام شد، تاکید کرد که کشورش مصمم است روابط خود را در همه عرصه‌ها با جمهوری اسلامی ایران تقویت کند.
"سوشما سواراج" بازدید مقامهای بلندپایه ایران و هندوستان از پایتخت‌های دو کشور را نشانه سطح عالی روابط دانست و گفت ما امیدوارم روابط دو کشور در همه زمینه‌ها توسعه یابد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که برای تقویت رفت و آمد میان مردم دو کشور، روند دریافت ویزا تسهیل شود.
وزیر خارجه هندوستان همچنین طرح توسعه بندر چابهار را نه تنها برای ایران بلکه منطقه بسیار با اهمیت برشمرد و گفت: مردم افغانستان، هند و منطقه از پروژه توسعه چابهار بسیار خرسند هستند.
هندوستان همکاری توسعه روابط منطقه تفاهم یادداشت تقویت روحانی چابهار همچنین جمهور انرژی ظرفیت بازرگانی تاکید دیدار اینکه جمهوری آماده کشورهای مناسبات مشترک اشاره تواند اسلامی فرهنگی تهران برشمرد موافقتنامه خارجه جانبه الاسلام نارندرا همکاری‌های اهمیت کشورش زمینه دانست تروریسم دامورداس قراردادهای تاریخی فارسی تعمیق ایجاد گسترده راهبردی افغانستان وزارت اظهارداشت بهداشت بسیار گذاری منطقه‌ای مسایل مقامهای روادید تسهیل سواراج اسناد سوشما چندجانبه کشوری المسلمین ابراز آینده بازارهای فعالتر می‌تواند تامین استقبال ضرورت خواند کشاورزی فناوری مبارزه ازجمله شرکتهای علاقه ترانزیتی بلندمدت ادامه سرمایه