برگزیده ها
شرایط اعطای تسهیلات فاینانس مشخص شد

مازندمجلس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند که یک میلیارد دلار از منابع فاینانس را به منظور تجهیز آزمایشگاه ها، کارگاه های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری اختصاص دهند.

مازندمجلس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند که یک میلیارد دلار از منابع فاینانس را به منظور تجهیز آزمایشگاه ها، کارگاه های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری اختصاص دهند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی جزئیات بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۷ با بند الف تبصره ۳ ماده واحده این لایحه با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الف تبصره ۳ این لایحه آمده است: با رعایت مصوبه شماره ۰۱۰۱/۹۴۳۴۴ مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۵ مجمع تشخیص مصلحت نظام در مواردی که استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با مجوز قانونی منوط به تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازپرداخت اصل و هزینه‌های تسهیلات مالی أخذشده از منابع بانکهای کارگزار خارجی و بانکها و مؤسسات توسعه‌ای بین‌المللی ‌باشد، وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است پس از تصویب هیأت وزیران به نمایندگی از طرف دولت ضمانت‌نامه‌های کلی و یا اختصاصی مورد نیاز برای طرح‌های مذکور را حداکثر ظرف مدت یک‌ماه صادر و یا اختیار امضای آن را با تصویب هیأت وزیران به مقام مسؤول ذی‌ربط تفویض کند.

طرح‌های بخشهای خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های دانش بنیان نیز با سپردن تضمین‌های لازم به بانکهای عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند و بازپرداخت اصل و سود هریک از طرح‌های مذکور از محل عایدات طرح تأمین و پرداخت خواهد شد.

در مورد کلیه طرح‌های مصوب شورای اقتصاد که منابع آنها از محل تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) تأمین می‌شوند، أخذ تأییدیه دستگاه اجرائی ذی‌ربط(به‌منظور تأیید اولویت برای استفاده از تأمین مالی خارجی)، وزارت امور اقتصادی و دارایی (به‌منظور صدور ضمانت‌نامه دولتی)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (به‌منظور کنترل تعادل و مدیریت تراز ارزی کشور) و سازمان برنامه و بودجه کشور (صرفاً برای کنترل طرحهای بخش دولتی شامل طرحهای شرکتها و طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) ضروری بوده و بازپرداخت اصل و سود هر یک از طرحها از محل عایدات طرح و یا منابع پیش‌بینی‌‌شده در قانون بودجه قابل پرداخت می‌باشد.

شورای اقتصاد با رعایت اولویت‌های بند (پ) ماده (۴) قانون برنامه ششم توسعه، تسهیلات مذکور را به طرحهای بخش دولتی که دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی باشند، اختصاص می‌دهد.

در خصوص طرحهای غیردولتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است پس از أخذ تضمین لازم از بانک‌های عامل که به پشتوانه أخذ وثائق مناسب و کافی از مالکان طرحها صادر شده است، نسبت به صدور ضمانت‌نامه بازپرداخت اقدام ‌نماید.

دولت مجاز است یک میلیارد دلار از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) فوق‌الذکر را برای استفاده از منابع بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه‌ای بین‌المللی به منظور تجهیز آزمایشگاهها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری با تضمین دولت و بازپرداخت آن، از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین نماید.

همچنین نمایندگان مجلس با بند ب تبصره ۳ ماده واحده لایحه بودجه ۹۷ موافقت کردند که در این بند آمده است که برای اجرای طرح ها با رعایت سقف مقرر در بند الف این تبصره با رعایت ضوابط قانونی اقدام نماید.

تسهیلات منابع تأمین بازپرداخت بودجه فاینانس طرحهای خارجی تبصره رعایت استفاده لایحه طرح‌های اسلامی شورای اقتصادی مذکور دارایی تضمین دولتی به‌منظور مؤسسات نمایندگان وزارت ضمانت‌نامه منظور اقتصاد تجهیز پرداخت میلیارد کنترل اقدام نماید قانون طرحها برنامه عایدات غیردولتی توسعه‌ای بین‌المللی واحده بانکهای جمهوری موافقت اختصاص فناوری ذی‌ربط عمومی آموزش پژوهشی تصویب وزیران قانونی