برگزیده ها
امکان افزایش یارانه کم درآمدها وجود دارد/گویا هدف دولت گداپروری است نه محرومیت‌زدایی

مازندمجلس: نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: با افزایش مبلغ یارانه‌ها به 110 هزار میلیارد تومان، امکان افزایش یارانه کم درآمدها هم وجود دارد.

مازندمجلس:محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ، اظهار داشت:‌ در خصوص هدفمندی یارانه‌ها در ابتدای این دوره که آقای احمدی‌نژاد این طرح را ارائه داد هدف این بود که به محرومان کمک شود و به پر درآمدها کمک نشود.

وی افزود: متأسفانه مجلس در آن زمان 6 دهک را ارائه داد و بعد از آن جلسه‌ای آقای مصباحی‌مقدم و احمد توکلی برگزار کردند و طی آن مقرر شد به تمام افراد یارانه تعلق بگیرد و پس از آن آقای احمدی‌نژاد نامه نوشت که این ایده را پس بگیرد و اجرا نکنند اما مجلس با اختلاف یک رأی پیشنهاد را تصویب نکرد و گفتند باید حتما قانون شود این طور هم شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر همچنین تصریح کرد: احمدی‌نژاد هم طی این مصوبه مکلف شد رایانه کلیه دهک‌ها را پرداخت کند حتی یارانه ایرانیان مقیم خارج از کشور. معلوم بود که این مسئله شکست می‌خورد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: باید در موضوع هدفمندی یارانه‌ها حتما یارانه افراد پردرآمد حذف شود. چرا که کسی که روزی 100 هزار تومان هندوانه به اسب‌های خود می‌داده یا برخی مقامات نظام که از توانایی مالی خوبی برخوردار بودند یارانه می‌گرفتند که نیاز به یارانه نداشتند باید یارانه این‌ها حذف  و به یارانه محرومان اضافه شود.

ابطحی همچنین خاطرنشان کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که هر چه افزایش حامل‌های انرژی صورت می‌گیرد هم باید به مبلغ یارانه‌ها اضافه شود. اصلاً منبع درآمد یارانه‌ها به قدری هست که بتوانند میزان یارانه افراد کم درآمد را افزایش دهند، اما این کار را نکردند.

«اگر یارانه پردرآمدها حذف شود مبلغ درآمدی جمع یارانه‌ها افزایش پیدا کند به تبع باید رقم یارانه افراد کم درآمد و قشر محروم بیشتر شود که این کار را هم تا کنون نکرده‌اند و افراد پردرآمد از لیست یارانه‌بگیران به هر دلیلی حذف نشدند.»

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: امروز هم پیشنهاد آقای حاجی‌بابایی بر همین اساس بود که دو نکته اساسی داشت اولاً پیش‌بینی می‌شود سال 97 از محل حامل‌های انرژی بدون افزایش قیمت ما 110 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از یارانه‌ها داشته باشیم.اما در بودجه 98 هزار میلیارد تومان آورند پس مابه‌التفاوت آن چه می‌شود؟

وی ادامه داد: آقای حاجی‌بابایی می‌خواست بگوید که این 110 هزار میلیارد تومان برای دولت قطعاً محقق می‌شود اما باید مبلغ اضافه شده به گروه‌های هدف اضافه شود. یعنی همان افزایش مبلغ یارانه افراد کم درآمد که البته این موضوع در صحن علنی امروز مجلس رأی نیاورد. البته دولت موافق بود چون دست دولت را در قدرت مانورش باز می‌کرد و این خطر را داشت که ما پولی را تصویب کنیم و دولت هر کاری  خواست می‌توانست با آن بکند و ما تکلیفی برای این کار نداشتیم.

ابطحی همچنین خاطرنشان کرد: دولت در حرف می‌گفت که این را خرج کم درآمدها می‌کنم اما در عمل مانند بودجه 95 که انحراف از بودجه را داریم ممکن بود اینجا هم این انحراف را داشته باشیم به همین دلایل بود که رأی نیاورد البته این کاملاً درست است که دیوان محاسبات حتماً باید رصد کند و اگر مبلغ درآمد حاصل از یارانه‌ها از 98 هزار میلیارد به 110 هزار میلیارد تومان رسید حتماً باید دولت لایحه‌ای ارائه کند و مشخص شود این میزان اضافه پول در کجا هزینه می‌شود.

نماینده مردم خمینی‌شهر همچنین عنوان کرد:‌ ما با افزایش یارانه افراد کم درآمد موافق هستیم و در قبال آن باید به کل یارانه افراد ثروتمند حذف شود.

وی در ادامه افزود: عده‌ای با اینکه موضوع  هدفمندی یارانه‌ها مربوط به برنامه سوم توسعه بوده است و در برنامه چهارم و پنجم توسعه هم قید شده است برخی فکر می‌کنند که این به خاطر گداپروری است و تفکرشان متأسفانه تفکر محروم‌زدایی است نه محرومیت‌زدایی. این‌ها می‌گویند باید این‌ها له شوند و کنار بروند مانند هیتلر که یهودیان را می‌سوزاند که ما دیدیم گویا یهودیان ثروتمند به او پول داده بودند تا یهودیان محروم را بکشد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: برخی کاندیداهای ریاست جمهوری سال 96 هم در انتخابات عنوان کرده بودند که یارانه افراد کم درآمد را افزایش خواهند داد که با تمسخر دولتی‌ها مواجه شدند. این‌ها در واقع فقط به فکر حذف رقیب و تمسخر او بودند اما این موضوع را (حذف یارانه ثروتمندان و افزایش یارانه محرومان)، داشتیم و امکان آن هم وجود دارد و نشان داده است که اگر دولت بخواهد می‌تواند این کار را انجام دهد چرا که مگر دولت نمی‌گفت ما شب پرداخت یارانه‌ها  عزا می‌گیریم پس  چرا بعد آمدند و گفتند ما دست در جیب مردم نمی‌کنیم. شما که عزادارید این کار را بکنید معلوم است که اراده‌ای برای این کار وجود ندارد.

یارانه افراد افزایش یارانه‌ها درآمد اضافه تومان میلیارد ابطحی همچنین این‌ها نماینده البته یهودیان خاطرنشان بودجه موضوع هدفمندی خمینی‌شهر درآمدها ارائه احمدی‌نژاد محرومان امکان نیاورد ادامه تمسخر گداپروری باشیم موافق مانند عنوان توسعه ثروتمند حتماً حاجی‌بابایی انحراف گفت‌وگو برنامه محرومیت‌زدایی گفتند پرداخت معلوم تصویب پیشنهاد متأسفانه بگیرد پردرآمد اسلامی افزود میزان محروم انرژی حامل‌های شورای دیگری امروز