برگزیده ها
تأمین یک میلیارد دلار از محل فاینانس برای تجهیز موسسات پژوهشی

مازندمجلس: مجلس دولت را مجاز کرد که یک میلیارد دلار از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) را برای استفاده از منابع بانکها به منظور تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای مؤسسات پژوهشی از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین کند.

مازندمجلس:، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست عصر امروز شنبه 28 بهمن، بخش هزینه‌ای بند الف تبصره 3 بودجه 97 کل کشور را بررسی و تصویب کردند.

بر این اساس، نمایندگان مجلس با رعایت مصوبه شماره 0101/94344 مورخ 23 اسفند 1395 مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال 1397 سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) برای طرحها علاوه بر باقیمانده سـهمیه سـال ‌قبل، معادل ریـالی سی میلیارد (30.000.000.000) دلار تعیین کردند.

بنا بر مصوبه مجلس، در مواردی که استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با مجوز قانونی منوط به تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازپرداخت اصل و هزینه‌های تسهیلات مالی أخذشده از منابع بانکهای کارگزار خارجی و بانکها و مؤسسات توسعه‌ای بین‌المللی ‌باشد، وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است پس از تصویب هیأت وزیران به نمایندگی از طرف دولت ضمانت‌نامه‌های کلی و یا اختصاصی مورد نیاز برای طرحهای مذکور را حداکثر ظرف مدت یک‌ماه صادر و یا اختیار امضای آن را با تصویب هیأت وزیران به مقام مسئول ذی‌ربط تفویض کند.

به علاوه، طرحهای بخشهای خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی  و شرکتهای دانش بنیان نیز با سپردن تضمین‌های لازم به بانکهای عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند و بازپرداخت اصل و سود هریک از طرحهای مذکور از محل عایدات طرح تأمین و پرداخت خواهد شد.

طبق این مصوبه در مورد کلیه طرحهای مصوب شورای اقتصاد که منابع آنها از محل تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) تأمین می‌شوند، أخذ تأییدیه دستگاه اجرائی ذی‌ربط(به‌منظور تأیید اولویت برای استفاده از تأمین مالی خارجی)، وزارت امور اقتصادی و دارایی (به‌منظور صدور ضمانت‌نامه دولتی)، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (به‌منظور کنترل تعادل و مدیریت تراز ارزی کشور) و سازمان برنامه و بودجه کشور (صرفاً برای کنترل طرحهای بخش دولتی شامل طرحهای شرکتها و طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) ضروری بوده و بازپرداخت اصل و سود هر یک از طرحها از محل عایدات طرح و یا منابع پیش‌بینی‌‌شده در قانون بودجه قابل پرداخت است و شورای اقتصاد با رعایت اولویت‌های بند (پ) ماده (4) قانون برنامه ششم توسعه، تسهیلات مذکور را به طرحهای بخش دولتی که دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی باشند، اختصاص می‌دهد.

نمایندگان مجلس در ادامه، وزارت اقتصاد را موظف کردند در خصوص طرحهای غیردولتی، پس از أخذ تضمین لازم از بانکهای عامل که به پشتوانه أخذ وثائق مناسب و کافی از مالکان طرحها صادر شده است، نسبت به صدور ضمانت‌نامه بازپرداخت اقدام ‌کند.

مجلس همچنین دولت را مجاز کرد که یک میلیارد دلار از تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) فوق‌الذکر را برای استفاده از منابع بانکها و مؤسسات مالی و توسعه‌ای بین‌المللی به منظور تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری با تضمین دولت و بازپرداخت آن، از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین کند.

طرحهای تسهیلات تأمین خارجی بازپرداخت فاینانس بودجه مذکور استفاده منابع تضمین اقتصادی دولتی به‌منظور اقتصاد مؤسسات بانکهای اسلامی شورای میلیارد تصویب نمایندگان مصوبه طرحها وزارت پژوهشی پرداخت تجهیز جمهوری قانون برنامه کنترل عایدات ضمانت‌نامه عمومی بین‌المللی توسعه‌ای رعایت دارایی وزیران بانکها ذی‌ربط علاوه غیردولتی