برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز یکشنبه برای شرکت در پنجاه و چهارمین اجلاس امنیتی در راس هیأتی وارد مونیخ شد.

مازندمجلس: این دیپلمات ارشد کشورمان در فرودگاه مونیخ مورد استقبال تعدادی از مقامات سرکنسولگری ایران در این شهر قرار گرفت.
به کزارش نامه نیوز، طبق برنامه اعلام شده، محمدجواد ظریف ظهر روز یکشنبه در سومین و آخرین روز کنفرانس امنیتی مونیخ طی سخنانی در مورد مهمترین مسائل مربوط به امنیت منطقه خاورمیانه و عرصه بین‌الملل سخنرانی خواهد کرد.
کنفرانس امنیتی مونیخ که از روز جمعه آغاز شده است همایشی است که هر ساله در ماه فوریه در هتل «بایریشر هوف» در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود و طی آن به موضوعات و چالش‌های مهم امنیت بین‌المللی پرداخته می‌شود.
در این کنفرانس مقامات ارشد کشورها از جمله وزیران امور خارجه و دفاع، نظامیان کارشناس امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی درخصوص مسائل امنیت جهانی می‌پردازند. هزینه‌های این کنفرانس توسط وزارت دفاع آلمان و کمک‌های مالی صنایع تسلیحاتی تامین می‌شود.
کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 1962 میلادی بنیان نهاده شد و اکنون به یکی از مجامع بین‌المللی با اهمیت در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده است و به دلیل تشابه کمی و کیفی و بازتاب‌های آن با مجمع جهانی اقتصاد به داووس امنیتی نیز شهرت دارد.
سال گذشته تحولات خاورمیانه موضوع عمده بحث‌های این کنفرانس بود و امسال نیز تاکنون مسائل خاورمیانه، جنگ داخلی سوریه، تروریسم و مبارزه داعش از مباحث اصلی سخنرانان این کنفرانس بوده است.
کنفرانس امنیتی مونیخ روز جمعه توسط وزراء دفاع آلمان و فرانسه افتتاح شد. وزیر امور خارجه و کشور آلمان نیز به نمایندگی از دولت فدرال آلمان در این کنفرانس مشارکت داشتند.
بیش از 20 رئیس‌جمهور و رئیس دولت، 40 وزیر خارجه و 40 وزیر دفاع در کنفرانس سال‌جاری که طی روزهای 16 الی 18 فوریه (27 الی 29 بهمن) در هتل بایریشر هوف مونیخ برگزار شده است، شرکت کرده‌اند. علاوه بر مقامات ارشد کشورها، مجموعاً 600 نفر شامل 50 تن از روسای شرکت‌های بزرگ نیز در این کنفرانس حضور دارند.
براساس این گزارش، هیات کشور آمریکا در این کنفرانس شامل وزیر دفاع، وزیر کشور، مشاور امنیتی ترامپ و 12 تن از سناتورهای این کشور از جمله جو بایدن و جان کری است.
وزیر امور خارجه روسیه، نخست‌وزیران ترکیه، بریتانیا و رژیم صهیونیستی به انضمام رئیس کمیسیون اروپایی «ژان کلود یونکر» نیز در این کنفرانس شرکت کرده‌اند.
در روز یکشنبه علاوه بر محمدجواد ظریف، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان و جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز در این اجلاس سخنرانی خواهند کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه حضور یک روزه خود در آلمان علاوه بر سخنرانی در اجلاس امنیتی مونیخ با تعدادی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس نیز دیدار و رایزنی می‌کند.
کنفرانس مونیخ خارجه امنیتی آلمان امنیت مقامات اجلاس بین‌المللی جهانی سخنرانی علاوه مسائل خاورمیانه آمریکا محمدجواد ظریف کرده‌اند تسلیحاتی گزارش بایریشر محمدجواد تعدادی کشورمان یکشنبه فوریه کشورها برگزار صنایع