برگزیده ها
بی‌مدیریتی سبب افزایش لجام گسیخته نرخ ارز شده است/ عده‌ای می‌گویند این افزایش عمدی است

مازندمجلس: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نابسامانی در بازار ارز نشانگر عدم انسجام و مدیریت این حوزه از سوی چند دستگاهی که به این بخش مربوط می‌شود و به ویژه بانک مرکزی است.

مازندمجلس: محمود صادقی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به نوسانات شدید ارزی اظهار داشت:‌ با توجه به افزایش لجام‌گسیخته ارز در حال حاضر ارزش ریال و پول ملی در حال سقوط است و این مقدار از افزایش واقعا قبول نیست. 

وی افزود: برخی شبهات مطرح می‌شود و عده‌ای می‌گویند این افزایش ارز عمدی است که ما امیدواریم این‌گونه نباشد. 

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: برای تأمین کسری بودجه، برخی شبهه دارند اما هر چه هست نشانگر عدم انسجام و مدیریت این حوزه از سوی چند دستگاهی است که به این بخش مربوط می‌شود به ویژه بانک مرکزی.

وی بر همین اساس اضافه کرد:‌ برخی اعتراض دارند و عنوان می‌کنند آقای عراقچی معاون ارزی در این زمینه از تجربه کافی برخوردار نیست و گفته می‌شود تیم آنها تیم بی‌تجربه‌ای است البته این جزو علت‌های اخیر این موضوع می‌شود و حتما سلسله عللی در این رابطه وجود دارد. 

صادقی ادامه داد: برخی دیگر هم به منتقدین و مخالفین علت این نابسامانی در ارز را نسبت می‌دهند،‌ به عنوان مثال می‌گویند آنها می‌خواهند دولت را با مشکل روبرو کنند و کسانی که پول‌های کلان دراختیار دارند هر کجا سرمایه خود را می‌برند بحران درست می‌کنند. 

صادقی ادامه داد:‌ با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد مدیریت در این بخش خوب نمی‌شود و اینها هیچ‌کدام توجیه نمی‌کند. 

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: برخی می‌گویند از آنجایی که 11 هزار میلیارد تومان برای بدهی سپرده‌گذاران پرداخت شده است، همین امر سبب نابسامانی در بازار ارز شده است،‌ اما به نظر می‌رسد فعال نبودن اقتصاد بخش‌های مختلف اقتصاد پول‌های سرگردان را به جاهایی می‌برد که کم‌خطر و زودبازده است و این حجم بالایی نقدینگی به هر دلیلی (چه به دلیل اینکه اشخاصی این نقدینگی‌ها را تحت اختیار دارند و یا به دلایل دیگر) می‌تواند بسیار بحران‌ساز باشد و به جای اینکه منابع را به سمت فعالیت مولد و سازنده سوق دهد، به دلالی و مسائل این قبیل سوق می‌دهد و با این نگاه،‌ دلایل و بسترهای مختلفی باعث بروز چنین پدیده‌هایی می‌شود. 

وی افزود:‌ مردم بیشتر یاد گرفته‌اند که سپرده‌های خود را در بخش‌هایی که زودتر جواب می‌دهند آنجا ببرند که یکی از آنها همین ارز یا سکه است و هر چه هست نشان می‌دهد که ما در بخش اقتصاد بیماری داریم. 

افزایش صادقی می‌گویند دارند اقتصاد پول‌های می‌دهند نابسامانی می‌رسد ادامه دلایل اینکه می‌دهد عنوان فراکسیون تهران نماینده شورای اسلامی مدیریت گفت‌وگو افزود عده‌ای