برگزیده ها
خالی بودن ظرفیت تولید عامل پائین بودن صادرات غیر نفتی

مازندمجلس: رئیس اداره صادرات بانک مرکزی گفت: یکی از دلایل عدم رشد صادرات غیرنفتی ظرفیت پایین تولید است، در حالی که ظرفیت تولید 70 تا 80 درصد است.

مازندمجلس:، صمد کریمی رئیس اداره صادرات بانک مرکزی امروز در همایش ملی صادرات با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تامین مالی صادرات گفت: یکی از موتورهای رشد اقتصادی کشورها، رشد صادات غیرنفتی است و در کنار سایر عوامل موثر بر رشد اقتصاد کشورها نشان می‌دهد که کشورهایی که بر صادرات غیرنفتی تاکید دارند، شوک و تکان‌های ارزی کمتری هم دارند.

وی با بیان اینکه بخش نفت فرصت پویایی را از صادرات غیرنفتی گرفته است، بیان داشت: در ایران به دلیل برخی اشکالات، بهره‌وری کل عوامل تولید در بخش صادراتی تفاوتی با بخش‌های غیر صادراتی نداشته است.  
رئیس اداره صادرات بانک مرکزی بیان داشت: در تامین مالی صادرات در کشورهای مختلف یکی از عوامل بسیار مهم در ایجاد جریان‌های با ثبات وروی ارز در کشورها بوده و این بدان معناست که که بخش صادرات قوی بدون اینکه تامین مالی در راستای ایجاد جریان باثبات در آن کشورها طراحی شده باشد، ممکن نیست. 
وی با بیان اینکه بنابراین مدل تامین مالی صادرات در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است، گفت: از سال 1393 خرید ارز صادرکنندگان به نرخ آزاد مجاز شناخته شده است و در مرداد 1395 خرید ارز صادرکنندگان و سرمایه گذاران خارجی و دفاتر نمایندگی های بانکی، بانک های عامل مجاز به خرید این درآمدها با نرخ ارز آزاد شده اند.
وی با بیان اینکه با سه کشور از جمله ترکیه و پاکستان سوآپ ارزی امضا شده است، گفت: در قالب این طرح، اعتبار ریالی به واردکنندگان ترک داده می شود تا کالا و خدمات صادرکنندگان ایرانی را خریداری کنند 
وی بیان داشت: بر این اساس ترکیه اعتبار لیر در اختیار واردکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی قرار می دهد تا بدینوسیله از کالاها و خمات کشور ترکیه استفاده کنند و مدت این قرارداد هم سه سال است.
کریمی بیان داشت: بنابراین اگر واردکننده ایرانی به بانک مراجعه کرد و تقاضای استفاده از این خطر را داشت بانک عامل باید این تقاضا را به بانک مرکزی اعلام کند و بانک مرکزی هم با بانک مرکزی ترکیه قرارداد سوآپ ارزی منعقد می‌کند و در نتیجه اکر صادرکننده ترک کالا را به ایران صادر کرد و اسناد آن مورد تایید قرار گرفت، سپس بانک مرکزی حساب ترکیه ای را بستانکار می کند و بعد هم پول به حساب وارکننده ترک واریز می شود و وارکننده ایرانی هم یکسال فرصت دارد تا این رقم را بازپرداخت کند. 
این نماینده بانک مرکزی بیان داشت: بنابراین در صورتی که واردکننده ترک قصد خرید کالای ایرانی را داشته باشد، به بانک عامل حوزه خود مراجعه می‌کند و بانک عامل هم با بانک مرکزی ترکیه ارتباط برقرار می‌کند و بدین ترتیب وارد کننده ترکیه هم یک سال فرصت دارد که اصل و فرع سود را به پول ملی به طرف ایرانی پرداخت کند. 
وی بیان داشت: در پاکستان هم پرتفوی ما با یورو است و تسویه 3 ماهه انجام می شود و بدین ترتیب میزان صادرات و ورادات دو کشور د پایان سه ماه فرآیند انجام می شود که اکنون با حدود 10 کشور تفاهم نامه در حوزه پیمان های پولی امضا شده است.

رئیس اداره کل صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی به دنبال کاهش نرخ واقعی ارز نیست، گفت: بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی و ارزی همگرایی نرخ ارز در بازار بین بانکی و بازار آزاد را دنبال می‌کند. 

وی گفت: در سال 1391  شکاف نسبی بین بازار آزاد و رسمی 112 درصد بوده که در آخر دی ماه این رقم به 22 درصد رسیده است و نوسانات شاخص دلار که 28.3 درصد در سال 91 بوده است در حال حاضر و تا پایان دی ماه سال جاری به 3 درصد رسیده است.

وی با اشاره  به اینکه در حوزه حمایت زا صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی بانک مرکزی مبلغ 200 میلیارد دلار نزد بانک توسعه صادرات سپرده‌گذاری کرده است، گفت:  براساس آخرین مصوبات دولت این مصوبه به مدت دو سال دیگر تمدید شده است. 

کریمی در مورد ضمانت‌های ارزی اظهار داشت: بانک مرکزی رقم 150 میلیون یورو سپرده‌گذاری کرده که در نهایت این سپرده‌گذاری معطوف به بانک توسعه صادرات شده است، تا بدین وسیله ضمانت‌نامه متقابل صادر شود.

کریمی با بیان اینکه آیین نامه معاملات  مشتقه ارزی تدوین شده است، گفت: این ابزار می‌تواند پوشش مناسبی برای ریسک ارز  داشته باشد.
وی همچنین به ایجاد درگاه اینترنتی معاملات ارزی در سیستم بانکی ایران اشاره کرد و گفت: براساس این درگاه اینترنتی 27 بانک، کارگزار خریدار ارز صادرکنندگان غیرنفتی محسوب می شوند و صادرکنندگان می‌توانند به بانک‌های عضو بازار بین بانکی ارز تهران مراجعه کنند و درخواست فروش ارز صادرات داشته باشند.

رئیس اداره صادرات بانک مرکزی گفت: برای افزایش کارایی و تامین به موقع ریال، معاملات داخلی هم راه اندازی شده است که بر این اساس معامله گران اتاق معاملات ارزی بانک ها از هیجدهم آذرماه می‌توانند به صورت آنلاین ارز صادرکنندگان را به بانک های دیگر و یا بانک مرکزی بفروشند.

کریمی اظها داشت:  بر اساس تصمیمات اخیر کمیته صادرات بانک مرکزی، بانکها می توانند به نیابت از بانک مرکزی ارز صادرکنندگان را  بخرند.

وی افزود: نرخی که بانک مرکزی در سامانه معاملات الکترونیکی ارز اعلام می کند از نرخ خرید صرافی‌ها بالاتر است و این مسئله که قیمت ارزی که بانک مرکزی از صادرکنندگان خریداری می کند، پایین تر از بازار آزاد ارز است. 
کریمی با بیان اینکه بنگاه هایی که در صادرات فعال هستند می‌توانند از تسهیلات یوزانس استفاده کنند، گفت: آئین نامه تامین مالی صادرات بسیار پربار است .

وی اظهار داشت: یکی از دلایل عدم رشد صادرات غیرنفتی ظرفیت پایین تولید است در حالی که ظرفیت تولید 70 تا 80 درصد است.

ب

مرکزی صادرات صادرکنندگان اینکه ترکیه تامین ایرانی بازار اداره غیرنفتی کریمی می‌کند بانکی کشورها معاملات تولید سپرده‌گذاری استفاده مراجعه ایجاد ظرفیت می‌توانند عوامل بنابراین پایان ترتیب پایین وارکننده دنبال اظهار توسعه اینترنتی رسیده براساس درگاه اعتبار صادراتی بسیار گرفته دارند عنوان اشاره سرمایه گذاران قرارداد واردکننده خریداری خدمات پاکستان واردکنندگان اعلام