برگزیده ها
امکان منفی شدن تراز تجاری امسال با وجود رشد صادرات غیرنفتی

مازندمجلس: مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در دو سال گذشته تراز تجاری کشور مثبت شده و امسال هم تصور می شود با توجه به افزایش قیمت ارز صادرات از سال گذشته بیشتر می شود، ولی ممکن است تراز تجاری به دلیل واردات بیشتر، منفی شود.

مازندمجلس:، سید کمال سید علی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران امروز در همایش تامین مالی صادرات گفت: سال 80که یکسان سازی ارز صورت گرفت 3.5 میلیارد دلار کل صادرات کشور بود و سال‌های متمادی صادرکنندگان برای صادرات باید پیمان می سپردند.

وی با اشاره به حذف پیمان ارزی در سال 81 و حذف مقررات ارزی و یکسان سازی نرخ ارز باعث رشد صادرات شد، گفت: 3 تا 9 درصد از تراز تجاری ایران در سال های 56 تا 69 مربوط به صادرات است. در دو سال گذشته تراز تجاری ما مثبت شده و امسال هم تصور می شود با توجه به افزایش قیمت ارز صادرات از سال گذشته بیشتر می شود، ولی ممکن است تراز تجاری به دلیل واردات بیشتر، منفی شود.

سیدعلی بیان داشت: موتور محرکه اقتصاد کشور صادرات است و آن می تواند تولید را حرکت دهد.

مدیرعامل صندوق ضمانت از صادرات ایران تصریح کرد: تامین مالی صادرات یعنی نسیه فروشی و یعنی اینکه بتوانیم کالایمان را به خارج از کشور صادر کنیم و خریداران کالای ما یک سال و شش ماهه بعد پول را به ما بدهند و اما صادرکننده به محض صادرات پول خود را به صورت نقد بگیرد.

وی گفت: سال 69 و 68 و حتی در دوران جنگ در بانک مرکزی خط اعتباری ال سی های پتروشیمی باز شد و بعدها فاینانس ها را انجام دادیم و اگر امروز رقم 14 میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات پتروشیمی داریم، به خاطر آن کار در آن زمان بوده است.

وی بیان داشت: امروز در کشو 2 تا 3 درصد ذخایر ارزی بدهی داد اما در سال 2002 ایران بزرگترین جذب کننده فایناس میان مدت و بلند مدت در دنیا بوده است و از کل فاینانس که 200 میلیارد دلار بود 30 میلیارد دلار آن یعنی 15 درصد کل فاینانس های بلند مدت و میان مدت در دنیا را ایران جذب کرده بود.

سیدعلی بیان داشت: 30 درصد تولید ناخالص داخلی جی دی پی هر کشور می‌تواند، برای آن کشور بدهی ایجاد کند. در بحث کاهش ریسک کشوری فاکتورهایی که ما در دنیا ارائه کردیم در مقام مقایسه با سایر کشورهایی که در گروه 2 یا 3 دارند، ایران وضعیت بهتری داشته است.

وی افزود: ذخایر بالا و بدهی 3 تا 4 میلیارد دلاری که سررسید نشده وضعیت رشد اقتصادی که سال گذشته داشتیم، باعث شد که گروه ریسک تجاری ایران کاهش پیدا کند و امیدواریم در این زمینه به گروه 3 و 4 برسیم.

مدیر عامل صندوق ضمانت از صادرات ایران بیان داشت: ما باید نسیه فروشی را فعال کنیم و دادن خط اعتباری به بقیه بانک ها در دنیا با عنوان اعتبار خریدار می تواندباعث شود که صادرکننده پول خود را نقد بگیرد.

وی بیان داشت: در صندوق ضمانت صادرات اطلاعات ما با موسسات اعتبار سنجی دنیا برقرار است و ما می‌توانیم ظرف یک هفته مشتری صادرکننده را را در هر کجای دنیا اعتبار سنجی کنیم و سقف اعتباری مشتری مد نظررا اعلام می کنیم.

سید علی گفت: اگر صادرکننده خواست از شرکت و کارخانه‌ای جنسی را به صورت نسیه دریافت کند، ولی صادرکننده را آن شرکت قبول نداشت، صاردکننده می تواند به صندوق ضمانت صادرات مراجعه کند و ضمانت نامه اعتباری و تولیدی از ما بگیرد و به آن ها تحویل دهید و صادرکننده پس از 6 ماه پول خود را به طرف مقابل بپردازد و حتی اگر صادرکننده نتوانست پول را بپردازد، شرکت می تواند با آن ضمانت نامه از صندوق ضمانت صادرات پول خود را دریافت کند.

وی افزود: صندوق ضمانت از صادرات برای بیمه ریسک سرمایه گذاری در کشور هم اقداماتی انجام می دهد و ما ریسک سیاسی آن را به عهده می گیرد و برای کشور عراق و افغانستان یک درصد کارمزد در سال از صادرکنندگان دریافت می‌شود.

ب

صادرات ضمانت صندوق صادرکننده میلیارد تجاری اعتباری مدیرعامل تواند گذشته فاینانس بگیرد اعتبار دریافت امروز بپردازد مشتری ذخایر افزود پتروشیمی وضعیت سیدعلی یکسان تامین امسال صادرکنندگان پیمان تولید بیشتر فروشی