برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات نتانیاهو گفت: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مونیخ درباره ایران ، سیرک کاریکاتوری است. امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: من بسیار خوشحال هستم که موفق شدم در نهایت خود را به آخرین روز کنفرانس امنیتی مونیخ امسال برسانم. من تازه از سفر دولتی تاریخی رئیس جمهور روحانی به هند، اینجا رسیده ام. پارسال، من در کنفرانس سال گذشته پیشنهاد ایران را درباره یک توافق امنیتی برای خلیج فارس تکرار کردم ، مبتنی بر گفتگو، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز. اگر به یاد داشته باشید برخی از همسایگان ما از فرصت پارسال خود برای ایراد اتهاماتی علیه ایران استفاده کردند. برخی این کار را انجام دادند و برخی دیگر نیز امروز صبح یا بعد از ظهر امروز این کار را انجام خواهند داد. شما مخاطب یک سیرک بودید که حتی ارزش پاسخگویی ندارد. بنابر این بیاییم به موضوعات جدی تر برسیم. من خوشحال هستم که برخلاف رویکرد برخی، دبیرکل سازمان ملل پیشتر در این کنفرانس، تصمیم گرفت که رویکرد پیشرویی را که من تاکید و تشریح کرده بودم، تایید کند.

من امروز اینجا هستم تا این رویکرد را تشریح کنم و به شما بگویم اگر یک تلاش جمعی برای برقراری صلح فراگیر و امنیت در منطقه خلیج فارس صورت نگیرد، ما درگیر هرج و مرج و احتمالا وضعی بسیار بدتر از آن، نه فقط برای این نسل بلکه برای نسل های بعد، خواهیم شد و هرج و مرج ما در این جهان، هرج و مرج همه خواهد بود همان طور که رویدادهای منطقه ما و کل جهان از ابتدای قرن نشان داده است.

ظریف گفت: با شکست قلمرویی داعش ، تهدید افراط گرایی از بین نرفته است. ما خواستار یک منطقه قوی هستیم، ما نمی خواهیم در منطقه هژمون باشیم ؛ دوران هژمونی گذشته است.
وی افزود: برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع بین باشیم و تفاوت ها را بپذیریم.

ظریف گفت: آمریکا و مشتریان محلی آن از انتخاب ها و تصمیمات نادرستشان در حال عذاب هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی به تمام همسایه های خود تجاوز کرده و تقریبا هر روز زمین و آسمان سوریه را مورد تجاوز قرار می دهد.

ظریف با بیان اینکه برجام یک الگوی بازی با حاصل‌جمع جبری صفر نبود، گفت: ایران پیشنهاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را داد و هنوز این پیشنهاد روی میز است.

امروز کنفرانس منطقه مونیخ پیشنهاد امنیتی رویکرد کشورمان خارجه باشیم تجاوز تشریح گذشته خواهیم بسیار درباره بودیم کارتونی موضوعات افزود اینجا خوشحال پارسال