برگزیده ها
50 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی به سازمان بهزیستی واگذار می شود

مازندمجلس: وکلای ملت در جلسه امروز مقرر کردند 50 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) واگذار می شود.

مازندمجلس:، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز دوشنبه (30 بهمن ماه 96) در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 کل کشور، تبصره 10 این لایحه را به تصویب رساندند.

به موجب بند (الف) این تبصره، شرکتهای بیمه‌ای مکلفند مبلغ دوهزار و هفتصد و پنجاه میلیارد (2.750.000.000.000)ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه (پرتفوی) ‌هر یک از شرکتها تعیین و به‌ تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد به‌صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف 160111 جدول شماره (5) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور قرار می‌گیرد تا در ردیف‌های مربوط به این دستگاهها در جدول شماره(7) این قانون در امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر، هزینه شود. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این بند است. وجوه واریزی شرکتهای بیمه موضوع این بند به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس کشور موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه‌ماه یکبار از نحوه هزینه وجوه مذکور به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش نمایند.

همچنین بند (ب) تبصره 8 عنوان می کند به‌منظور تهیه و اجرائی نمودن طرح جامع کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی (موضوع ماده (80) قانون برنامه ششم توسعه) اعتبار ردیف
22-550000  جدول شماره (9) این قانون، به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با تأیید شورای اجتماعی کشور صرف اقدامات اجرائی طرح فوق می‌گردد.

بند (ج) تبصره فوق ذکر می کند وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از طریق سازمان خصوصی‌سازی، آن قسمت از سهام و دارایی‌های متعلق به مؤسسه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد را که کنترلی بوده و یا زیان‌ده و کم‌بازده می‌باشند، مطابق مقررات مربوط به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی به فروش برساند و منابع حاصله را در اختیار صندوق مذکور قرار دهد. دولت موظف است از منابع حاصله از واگذاری سهام و دارایی‌های مذکور و اجرای بند (پ) ماده (12) قانون برنامه ششم توسعه، تعهدات مالی صندوق مزبور بابت خرید سهام غیرمدیریتی (کمتر از پنج درصد (5%)) را که از طریق سازمان خصوصی‌سازی عرضه شده و یا می‌شود، تهاتر و تسویه نماید.

بر اساس بند (ه‍) این تبصره، در مورد آرای حل اختلاف مراجع و دستگاههای اجرائی که در اجرای اصول یکصد و سی و چهارم (134) و یکصد و سی و نهم (139) قانون اساسی و یا در اجرای قوانین و مقررات مربوط صادر می‌شود چنانچه به هر دلیل دستگاه اجرائی ذی‌ربط از اجرای تصمیم مرجع حل اختلاف خودداری نماید، علاوه بر برخورد قانونی با مستنکف یا مستنکفین در چهارچوب قانون رسیدگی به تخلفات اداری، سازمان برنامه و بودجه کشور مطابق رأی مرجع مذکور، حداکثر ظرف مدت هجده ماه از تاریخ وصول رأی، از اعتبارات بودجه سنواتی دستگاه، مبلغ مربوطه را کسر و به اعتبارات دستگاه اجرائی ذی‌نفع اضافه می‌نماید. در خصوص شرکتهای دولتی و یا مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، اجرای تکلیف مذکور از محل حساب شرکتها و مؤسسات انتفاعی یادشده نزد خزانه برعهده وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) می‌باشد.

بند الحاقی1- به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود عرصه و اعیان تعداد تا پنجاه هزار باب از واحدهای مسکونی مسکن مهر تکمیل‌شده یا نیمه‌تمام فاقد متقاضی را با مجوزهای مربوطه و تسهیلات پرداخت‌شده برای تحویل به مستمری بگیران تحت پوشش به کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی واگذار نماید.

آیین‌نامه اجرای این بند متضمن نحوه واگذاری و نحوه انتقال تسهیلات توسط وزارتخانه های راه و شهرسازی و اموراقتصادی و دارائی با همکاری بانک مرکزی و کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور ظرف مدت یک‌ماه پس از تصویب این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.

طبق بندالحاقی2 بند (هـ)، به منظور تأمین استاندارد و ایمنی پرواز و رفع مخاطرات ناشی از عدم وجود ظرفیت لازم برای پذیرش پروازها در فرودگاههای مشترک (نظامی و کشوری) با اولویت رفع محدودیت ظرفیت پذیرش هواپیما در فرودگاههای بین‌المللی مهرآباد و شهید بهشتی اصفهان از طریق تملک عرصه در اختیار بخش نظامی، آن قسمت از درآمد شرکت مادرتخصصی فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران که در سالهای 1396 و 1397 به خرید املاک از نیروهای مسلح اختصاص داده می‌شود به‌عنوان هزینه پذیرفته‌شده تلقی و از مالیات معاف می‌باشد. همچنین آن بخش از املاک و دیگر دارایی‌های ثابت شرکت نیز که در همین رابطه به نیروهای مسلح منتقل می‌شود، از پرداخت مالیات معاف می‌باشد.

قانون اجرای مذکور تبصره اجرائی هزینه تصویب بودجه اسلامی برنامه جمهوری نماید مربوط اختیار دستگاه مرکزی وزارت صندوق گزارش بهزیستی مالیات شرکتهای دارایی‌های می‌باشد شماره مربوطه واگذاری اساسی منابع حاصله اختلاف اعتبارات تسهیلات فرودگاههای پذیرش نظامی املاک مجلس نیروهای ظرفیت خمینی شهرسازی انتفاعی چهارم کمیته امداد مؤسسات اولویت خزانه‌داری درآمد واریزی راهداری جاده‌ای می‌رسد شرکتها واگذار شورای لایحه پنجاه نیروی انتظامی اقتصادی توسعه دارایی خصوصی‌سازی مطابق متقاضی اجتماعی اورژانس موضوع به‌عنوان همچنین مقررات