برگزیده ها

مازندمجلس: دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی مهمترین مشکل و چالش در حوزه تحقق منشور حقوق شهروندی را تبدیل این منشور به فرهنگ جامعه، گفتمان عمومی و مطالبه جامعه دانست.

مازندمجلس: شهیندخت مولاوردی در بدو ورود به استان مرکزی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طبق آن‌چه که در حقوق شهروندی تحت عنوان سازوکارهای اجرایی منشور حقوق شهروندی پیش‌بینی شده پیگیری برنامه‌های عملیاتی شدن این سازوکارها مدتی است که در دستور کار قرار داده شده و برای بند به بند منشور حقوق شهروندی برنامه تعریف شده است.
وی بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال پیش نویس این برنامه‌ها ارائه شود و از سال 1397 به سمت اجرایی و عملیاتی شدن آن حرکت کنیم.
دستیار ویژه رئیس جمهور درخصوص مشکلات پیش رو در تحقق منشور حقوق شهروندی و این برنامه‌ها اظهار کرد: برخی مشکلات به صورت جهانی مطرح است و برخی نیز به صورت شهر به شهر یا استان به استان ممکن است متفاوت باشد.
وی ادامه داد: با مکاتبه‌ای که با استان‌ها و وزارتخانه ها صورت گرفته بود درخواست انعکاس چالش‌های پیش روی هر استان شده بود و پس از دریافت این چالش‌ها متناسب با مشکلات و چالش‌ها باید برنامه‌ریزی لازم مبتنی بر نظر مشورتی هر استان برای برطرف کردن مشکلات و موانع در سطح کلان صورت گیرد.
وی اظهار کرد: مهمترین مشکل در این حوزه بحث فرهنگی است، و در واقع راه بسیار طولانی تا تبدیل شدن منشور حقوق شهروندی به مطالبه و گفتمان عمومی در جامعه در پیش است.
مولاوردی در خصوص برنامه‌های حقوق شهروندی در خصوص محیط زیست، زنان و سالمندان نیز گفت: این برنامه‌ها از دستگاه‌های متولی دریافت می‌شود و طبق اقدام بسیار مهمی که بعد از ابلاغ و یک ماه پس از رونمایی از منشور صورت گرفته است رئیس جمهور طی مکاتبه‌ای با تمامی دستگاه‌ها مفاد مندرج در منشور منطبق با ماموریت هر دستگاهی را ابلاغ کرده است.
وی ارائه برنامه تفصیلی توسط دستگاه‌های متولی را مطالبه رئیس‌جمهور در این دستورالعمل بیان کرد و گفت: ارائه لایحه در صورت صلاحدید و تشخیص موضوع دیگری است که مورد تاکید واقع شده است.
وی گفت: با جمع‌بندی نهایی موضوعات، در حال حاضر گزارش سالانه پیشرفت‌ها و راهکارهای برطرف کردن موانع حقوق شهروندی براساس آن‌چه که از دستگاه‌ها دریافت شده در حال تدوین است؛ چراکه طبق منشور رییس جمهور باید به مردم گزارش ارائه دهد.
مولاوردی افزود: در خصوص حوزه بانوان، کودکان و خانواده نیز موضوعات با حساسیت خاصی دنبال می شود تا هم آنچه تحت عنوان مواد خاصی اشاراتی به بانوان، کودکان و خانواده دارد و هم عمومات منشور در حوزه زنان محقق شود.
منشور شهروندی استان ارائه مشکلات مولاوردی گزارش اظهار جمهور دریافت برنامه‌ها مطالبه بسیار دستگاه‌های موانع برطرف متولی ابلاغ کودکان خانواده بانوان موضوعات دستگاه‌ها چالش‌ها گرفته عملیاتی برنامه برنامه‌های اجرایی عنوان مهمترین شهیندخت آن‌چه مکاتبه‌ای گفتمان عمومی تبدیل