برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد ۱۰ درصدی صنایع سبز در کشور خبر داد و گفت: فهرستی از موارد حمایتی برای صنایع سبز تهیه کرده‌ایم که به زودی در هیات وزیران تصویب می‌شود.

مازندمجلس: محمد شریعتمداری در همایش ملی صنعت و خدمات سبز که امروز با حضور رییس سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه و اهمیت اقتصاد سبز با توسعه صنعتی کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست. شرایط محیطی حاکم بر صنایع به نحوی در حال تغییر است که بدون برنامه‌ریزی برای محیط زیست نمی‌توان در بلندمدت صنعت را پیش برد. قطعا بدون توجه به محیط زیست بخش صنعت دچار مشکلاتی خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که امروزه محیط زیست در بخش‌های مختلف توسعه‌ای در عرصه ملی و بین‌المللی نمود پیدا کرده است، گفت: توسعه صنعتی سازگار با محیط هم از حیث مکان‌یابی و هم از حیث برنامه‌های توسعه صنعتی از مهم‌ترین توصیه‌های سازمان توسعه صنعتی ملل متحد است. همچنین قوانین ناظر بر بازیافت و انطباق بین ضایعات صنایع با صنعت بازیافت از مهم‌ترین اصول این سازمان به شمار می‌رود که مورد تاکید صنعت کشور ما نیز است. افزون بر اینها استفاده از روش‌های حداقل کننده مصرف انرژی و انتشار آلایندگی از اصول اصلی مورد توجه سازمان توسعه صنعتی ملل متحد است که وزارت صنعت نیز به این مفهوم پافشاری می‌کند.
نمی‌توانیم هرجا دوست داشتیم صنعتی مستقر کنیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: این اصول و سایر اصول فرعی حاکم بر محیط کسب‌وکار در حوزه صنعت نشان می‌دهد که بدون پذیرش این مفروضات نمی‌توان در حوزه صنعت در بلند مدت فعالیت کرد. به عبارت ساده‌تر نمی‌توانیم در هر نقطه‌ای که خواستیم هر صنعتی که دوست داشتیم مستقر کنیم.
شریعتمداری با اشاره به این‌که مدتی است که از این مهم دور افتاده‌ایم، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به اشتباه هر صنعتی را در هر نقطه‌ای پیاده کردیم و امروز دچار تبعات آن هستیم. در نتیجه همین شرایط است که امروز کلان‌شهرها امکان مناسب برای زندگی بشر ندارند و در تهران در برخی از روزهای سال زندگی برای مردم سخت و دشوار شده است.
سرمایه‌گذاری‌هایی که به غلط جانمایی شده‌اند
وی با بیان این‌که در مناطق مختلف کشور بی‌توجهی‌ها در انتقال تاسیسات و صنایع آب‌بر به منابع خشک مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه ایجاد صنایعی که نیاز به زیربناهای برق و گاز دارد در نقاطی که با کمبود این منابع مواجه هستند مشکلاتی را پیش آورده است. برخی از این طرح‌ها که به غلط جانمایی شده در مراحل پایانی هستند و تا بیش از ۹۰ درصد طرح اجرایی شده است و در شرایط حاضر نمی‌توانیم این سرمایه‌ گذاری‌ها را معطل کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن را نمی‌توان به کنار آب منتقل کرد اما صنایع معدنی وابسته به آب به ویژه فولاد را می‌توان به کنار آب انتقال داد. متاسفانه به دلیل استقرار صنایع گسترده در فلات مرکزی مجبوریم حجم قابل ملاحظه‌ای از آب را از خلیج فارس با صرف هزینه‌های قابل ملاحظه به فلات مرکزی منتقل کنیم. اینها همگی اشتباهاتی است که در دوره‌های گذشته در حوزه توسعه صنعتی کشور رخ داده است.
شریعتمداری تاکید کرد: استقرار اشتباه صنایع در برخی مناطق کشور نه تنها مشکل اقتصادی و محیط زیستی، بلکه مسائل سیاسی و اجتماعی نیز ایجاد کرده است. بنابراین باید از این راه برگردیم و توسعه صنعتی را براساس عقل و منطق و علم پیش ببریم.
تهیه استراتژی توسعه صنعتی کشور تا پایان سال جاری
وی در ادامه عدم برخورداری از استراتژی توسعه صنعتی کشور مبتنی بر طرح آمایش سرزمین را یکی از مهم‌ترین ضعف‌های صنعت کشور دانست و گفت: در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ سند توسعه صنعتی تدوین شد، اما این سند در سال‌های بعد کنار گذاشته شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفت که امیدواریم با همکاری مشترک صاحبنظران صنعتی و کارشناسان محیط زیست و بخش خصوصی بتوانیم تا پایان سال جاری استراتژی توسعه صنعتی کشور را براساس آمایش سرزمین و ملاحظات زیست محیطی تهیه و به جامعه صنعتی کشور ابلاغ کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کاهش مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر، کاهش شدت انرژی و کاهش استفاده از منابع طبیعی در حوزه صنعت باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین افزایش بهره‌وری منابع طبیعی، کاهش آلایندگی‌ها براساس گسترش فناوری‌های نو و هوشمندسازی تولید و توزیع در کشور باید مورد توجه و اهتمام بخش کشور قرار گیرد.
مصرف سرانه انرژی بیش از 2 برابر مصرف جهانی است اما ارزش افزوده آن کافی نیست
شریعتمداری در ادامه با اشاره به این‌که مصرف سرانه انرژی در کشور ما بیش از دو برابر مصرف جهانی است، گفت: در سال ۱۳۹۲ سهم صنعت از کل مصرف گاز و برق به ترتیب ۳۴.۷ درصد و ۳۴.۱ درصد گزارش شده که سهم بالایی است و میزان ارزش افزوده ناشی از مصرف انرژی نیز به حد کافی نبوده است.
وی ادامه داد: ارزش افزوده ناشی از مصرف انرژی در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۴ تا چهار برابر کاهش پیدا کرده بود و روند معکوس را تا سال ۱۳۹۲ در زمینه انرژی‌بری و عقب‌افتادگی ارزش افزوده طی کردیم که خوشبختانه این روند در سال ۱۳۹۲ متوقف شد.
انتشار مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای در ایران ۶۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی است
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به این‌که سرانه انتشار دی‌اکسید کربن به عنوان مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای ۶۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی است، اظهار کرد: این میزان انتشار دی‌اکسید کربن در حوزه صنعت کشور یکی از مهم‌ترین اشکالات است که باید به آن پرداخته شود.
شریعتمداری با تاکید بر این‌که امروز حرکت در مسیر توسعه سبز یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است، گفت: باید در این مسیر حرکت کنیم در شرایط حاضر شاهد آن هستیم که در دنیا هر روزه از اقتصاد کربن محور بیشتر فاصله گرفته‌ می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی صنعت کشور ما نیز باید به سمت ملاحظات زیست محیطی برای توسعه پایدار حرکت کند.
به زودی فهرست موارد حمایتی از صنایع سبز در هیات وزیران تصویب می‌شود
وی با بیان این‌که خوشبختانه قوانین خوبی در این زمینه به تصویب رسیده است، گفت: مواد ۳۲، ۴۴ و ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه به آلودگی هوای کلان شهرها و انرژی‌بری صنایع  توجه جدی دارد و تکالیفی را برای بخش‌های صنعتی در این زمینه مشخص کرده است. البته طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در اجرای ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه گام‌های مهمی برداشته‌ایم. همچنین به زودی فهرستی از موارد حمایتی از صنایع سبز در هیات وزیران به تصویب خواهد رسید که قدم خوبی برای توسعه صنعتی کشور است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته اقدامات اجرایی مناسبی در حوزه ناوگان حمل و نقل صورت گرفته است، اظهار کرد: در سال گذشته موفق به تعویض 6000 دستگاه خودروی آلاینده تاکسی شدیم و قصد داریم این مسیر را تا ۱۷۰ هزار دستگاه ادامه دهیم. همچنین طی سال‌های گذشته انتقال مسافر از جاده به ریل مورد توجه ما بوده است.
حذف ۳۵۰ هزار خودروی سنگین و نیمه سنگین فرسوده در سال آینده
شریعتمداری افزود: طی یک ابرپروژه که مورد تاکید رییس جمهوری است و سال ۱۳۹۷ آغاز می‌شود قرار است بیش از ۱۰ میلیارد دلار به حوزه جایگزینی خودروهای فرسوده تزریق شود تا ۳۵۰ هزار خودروی سنگین و نیمه سنگین فرسوده را از چرخه مصرف خارج کرده و ۲۰۲ هزار وسیله نقلیه مطابق با استانداردهای روز دنیا وارد چرخه مصرف کنیم.
وی در ادامه اظهار کرد: به لحاظ نرم‌افزاری از ابتدای دولت یازدهم دفاتر مربوط به اچ اس ای را در مجموعه دولت پیگیری کرده و ساختاری را برای این کار ایجاد کردیم. همچنین بیش از ۴۰۰۰ ساعت آموزش‌های زیست محیطی برگزار کردیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر این‌که در حوزه خودروسازی قدم‌های خوبی برداشته شده است، گفت: در سال ۱۳۹۲ تنها ۴۰ درصد تولیدی‌های خودرو دارای استاندارد یورو۴ بودند، اما امروز ۱۰۰ درصد خودروها با استاندارد یورو ۴ تولید می‌شود. همچنین تولید خودروهای دارای استاندارد یورو ۵ در کشور آغاز شده و روند رو به افزایش دارد؛ به طوری که در سال ۱۳۹۰ تعداد این دستگاه‌ها به ۲۲۸۰ می‌رسید اما امروزه ۱۹ هزار و ۱۲۰ هزار دستگاه دارای استاندارد یورو ۵ داریم.
خودروهای هیبریدی در آغاز راه
شریعتمداری تاکید کرد: در حوزه خودروهای هیبریدی نیز قدم‌های کوچکی برداشته شده و این قدم‌ها در حال افزایش است.
وی در ادامه با اشاره به رشد ۳۰ درصدی تاسیس تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در واحدهای صنعتی، گفت: بازچرخانی پساب در واحدهای صنعتی تا ۳۷ درصد رشد داشته است. همچنین در حوزه مطالعات پسماند در واحدهای تولیدی و صنعتی شاهد رشد ۳۶ درصدی هستیم. افزون بر این ۸۶ درصد طرح‌های مشمول ارزیابی زیست محیطی دارای ای آی ای هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به این‌که از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۲۲ دستورالعمل تخصصی برای شناسایی مشکلات ارزیابی در کنترل مخاطرات زیست محیطی تهیه و ابلاغ کرده‌ایم، اظهار کرد: همه این فعالیت‌ها باعث شده که امسال در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز شاهد رشد ۱۰ درصدی صنایع سبز باشیم که قدم بزرگی است.
در نوزدهمین همایش صنعت و خدمات سبز ۶۷ واحد صنعتی و ۲۲ واحد خدماتی سبز معرفی و تقدیر شدند.
صنعتی توسعه صنایع این‌که ادامه تاکید اشاره تجارت همچنین انرژی محیط زیست اظهار مهم‌ترین محیطی سال‌های گذشته شریعتمداری امروز سنگین خودروهای انتشار دارای افزوده منابع استاندارد جهانی کردیم ایجاد شرایط استراتژی پایان درصدی سرانه برابر تولید نمی‌توان براساس زمینه خودروی همایش واحدهای فرسوده خدمات دستگاه مشکلاتی تصویب افزایش نمی‌توانیم گزارش هستیم انتقال یازدهم نقطه‌ای برنامه بخش‌های موارد دی‌اکسید حمایتی وزیران مختلف قانون داریم استفاده هیبریدی ارزیابی نوزدهمین اینها بازیافت قوانین مستقر داشتیم قدم‌های برداشته میانگین گلخانه‌ای بنابراین جانمایی زندگی آمایش مرکزی استقرار مناطق متاسفانه اجرایی منتقل سرزمین ملاحظات میزان امروزه انرژی‌بری خوشبختانه برگزار اقتصاد ابلاغ طبیعی افزون اشتباه بالاتر