برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر تغییر نگاه به بهبود فضای کسب و کار و مشاغل خانگی گفت: ما باید بتوانیم این نوع مشاغل را رسمی کنیم و پوشش های تأمین اجتماعی گره بزنیم.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی ظهر امروز در نشست بررسی عملکرد مشاغل خانگی پس از ارائه عملکردی از میزان تسهیلات ارائه شده در حوزه توسعه مشاغل خانگی توسط دبیرخانه ستاد این نوع مشاغل گفت: متأسفانه در تمام جلسات بر روی وضعیت تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغال متمرکز می شویم؛ اما سوال من این است که آیا توسعه مشاغل خانگی و بهبود فضای کسب و کار خاص مشاغل خانگی فقط باید معطوف به تسهیلات باشد؟ قطعا این گونه نیست. ما به عنوان دولت باید نظامات هدفمند و برنامه هایی برای بازاریابی و توسعه فضای کسب و کار تدوین کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: هرچند در گذشته تصور غلطی در دولت ها مبنی بر توسعه اشتغال با رویکرد صنعت کارخانه ای وجود داشت اما خوشبختانه در حال حاضر ذهن تصمیم گیران در جهت ایجاد اشتغال مبتنی بر بنگاه های کوچک تغییر کرده است.

وی با انتقاد از تعاریف ناصحیح از مشاغل کاذب تصریح کرد: برخی معتقدند یک روزنامه فروش دارای شغل کاذب است در حالی که این گونه نیست. بلکه این شغل در زمره مشاغل خدماتی قرار دارد؛ شغل کاذب به شغلی گفته می شود که فرد در حالی که در روز فقط ۲ ساعت کار می کند، اما ۹ میلیون تومان حقوق دریافت می کند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه معتقدم همه متقاضیان مشاغل خانگی صرفاً به تسهیلات نیاز ندارند و متکی به وام نخواهند بود، یادآور شد: اما متأسفانه در تمام جلسات و نشست ها، شاخص تسهیلات به عنوان شاخصی برای میزان پیشرفت و توسعه مشاغل خانگی اعلام می شود؛ واقعیت این است که ما باید به دنبال ترویج فعالیت های مشاغل خانگی باشیم.

ربیعی با طرح این سوال که آیا شغل ها و ایده های جدید در حوزه مشاغل خانگی شناسایی کرده ایم، افزود: ما به عنوان دولت باید به بازاریابی و فروش محصولاتی که در کسب و کارهای خانگی تولید می شوند باشیم. ما باید مشاغل خانگی را رسمیت ببخشیم و با بیمه گره بزنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بنابراین باید فضای مبنی بر پرداخت تسهیلات صِرف را برای توسعه فضای کسب و کار بشکنیم، ادامه داد: باید به مشاغل خانگی به عنوان منبع اشتغال نگاه کنیم؛ ما ناگزیر هستیم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در سال ۹۷ بتوانیم مشخصا اعلام کنیم از مجموع حدود یک میلیون شغلی که قرار است ایجاد شود، سهم مشاغل خانگی چقدر بوده است. ضمن اینکه باید به گونه ای گزارش ارائه شود که بتوانیم میزان درآمد افراد شاغل در کسب و کارهای خانگی و کیفیت مشاغل این افراد را بسنجیم.

وی در پایان از دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی خواست تا برش ها و رسته های مشاغل خانگی را منطبق با مناطق روستایی و حتی شهرها شناسایی کند.

مشاغل خانگی توسعه تسهیلات کسب و کار اشتغال عنوان اینکه ارائه ربیعی میزان باشیم اعلام میلیون افراد ایجاد بتوانیم کارهای شناسایی برنامه متأسفانه دبیرخانه گزارش جلسات بررسی اجتماعی تعاون بازاریابی افزود