برگزیده ها

مازندمجلس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار فروش سهام زیان‌ده صندوق فولاد را تعیین کردند.

مازندمجلس:به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش های هزینه ای لایحه بودجه سال آینده، با تصویب بند (ج) تبصره ۱۰ لایحه بودجه، ساز و کار فروش سهام زیان‌ده و کم‌بازده صندوق بازنشستگی فولاد را برای سال آینده مشخص کردند.

بر این اساس وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شد «از طریق سازمان خصوصی‌سازی، آن قسمت از سهام و دارایی‌های متعلق به مؤسسه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد را که کنترلی بوده و یا زیان‌ده و کم‌بازده هستند، مطابق مقررات مربوط به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی به فروش برساند و منابع حاصله را در اختیار صندوق مذکور قرار دهد.

دولت موظف است از منابع حاصله از واگذاری سهام و دارایی‌های مذکور و اجرای بند (پ) ماده (۱۲) قانون برنامه ششم توسعه، تعهدات مالی صندوق مزبور بابت خرید سهام غیرمدیریتی (کمتر از پنج درصد) را که از طریق سازمان خصوصی‌سازی عرضه شده و یا می‌شود، تهاتر و تسویه کند».

گفتنی است، بند (پ) ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه هم که در این بنداز بودجه ۹۷ به آن اشاره شده، مقرر می‌دارد؛ «مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با کلیه وظایف، اختیارات، ‌تعهدات و دارایی‌ها- از جمله اموال منقول و غیرمنقول، سهام، امتیازات، موجودی، اسناد و اوراق با حفظ هویت مستقل به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقال می‌یابد.

حداکثر طی مدت سه سال، کلیه تعهدات حال و آتی صندوق- به میزانی که براساس مطالعات محاسبه بیمه‌ای برای تعیین ارزش فعلی تعهدات آتی (اکچوئری) که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه به تأیید سازمان حسابرسی کشور می‌رسد و مورد تأیید سازمان قرار می‌گیرد- با منابع حاصل از واگذاری سهام، سهم‌الشرکه، اموال شرکتها، امتیازات، حقوق بهره‌برداری از معادن و حقوق مالی دولت و سایر منابع حسب مورد از طریق سازمان خصوصی‌سازی و خزانه‌داری کل کشور پرداخت خواهد شد. میزان واگذاری‌ها هر ساله در بودجه‌های سالانه پادار خواهد شد».

صندوق فولاد قانون منابع بودجه تعهدات خصوصی‌سازی بازنشستگی زیان‌ده لایحه واگذاری برنامه توسعه مجلس مذکور امتیازات تأیید اموال حداکثر کارکنان کم‌بازده آینده تعیین وزارت دارایی‌های اجرای بررسی مؤسسه حاصله