برگزیده ها

مازندمجلس: یک مقام مسئول در شرکت‌ هواپیمایی آسمان جزئیات آخرین مکالمات خلبان با برج مراقبت را توضیح داد.

مازندمجلس:
 یک مقام مسئول در شرکت‌ هواپیمایی آسمان نسبت به اظهارات اخیر مبنی بر مجهز نبودن هواپیمای آسمان به سیستم مکان یاب واکنش نشان داد و گفت: هواپیمای آسمان مجهز به سیستم ELT یا سیستم مکان یاب هواپیما بوده است و پرداخت نکردن آبونمان و حق عضویت سیستم مکان‌یاب صحت ندارد، ضربه کافی برای فعال شدن این سیستم وارد نیامده است.
به گزارش نامه نیوز این مقام مسئول توضیح داد: ایرلاین‌ها با شرکت‌های بین‌ المللی ارائه دهنده این سرویس طرف نیستند و سازمان هواپیمایی کشوری تامین کننده این سرویس و قرارداهای فی مابین است.
وی درباره علت غیر فعال نبودن سیستم مکان یاب هواپیمای ATR تاکیدکرد: علت غیرفعال بودن سیستم این است که ضربه کافی برای فعال شدن این سیستم وارد نیامده است.
طبق گفته این مقام آگاه شرکت هواپیمایی آسمان، برای فعال شدن این سیستم نیاز به ضربه‌ای با نیروی 5 جی است که طبق نظر کارشناسان شرکت هواپیمایی این ضربه به سیستمELT یا سیستم مکان یاب هواپیما وارد نشده است.
وی درباره آخرین گفتگوی خلبان با برج مراقبت اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات آخرین ارتباط خلبان با فرودگاه یاسوج و در فاصله 14 مایلی به فرودگاه بوده در همان محلی که انتظار می‌رود هواپیما دچار سانحه شده است.
این مقام آگاه مکالمات خلبان با برج را درباره کم کردن ارتفاع عنوان کرد و گفت: فرودگاه یاسوج شرایط ویژه ای دارد و از لحاظ شرایط جغرافیایی، منحصر به فردترین فرودگاه کشور و پرواز در مسیر آن دشوار است، صحبت‌هایی برای کسب اجازه کم کردن ارتفاع نیز از صحبت‌های معمول است.
وی این هواپیمای کوتاه پرواز را برای مسیر یاسوج مناسب دانست و بیان داشت: چندین سال است که این مدل هواپیما در این مسیر پرواز می کند و سطح ارتفاع پروازی آن تا 25 هزار پا است که برای داخل کشور ما پاسخگو است و شرکت هواپیمایی آسمان تنها ایرلاینی است که پرواز به یاسوج را پوشش می‌دهد.
منبع: جام جم

سیستم آسمان یاسوج هواپیمایی پرواز خلبان هواپیما هواپیمای فرودگاه درباره ارتفاع سرویس شرایط نبودن مراقبت مسئول مکالمات نیامده