برگزیده ها
بررسی غیررسمی لایحه بودجه 97 در شورای نگهبان آغاز شد

مازندمجلس: سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا بررسی غیررسمی و همزمان لایحه بودجه را آغاز کرده است تا در فرصت مناسب پس از تصویب نهایی این لایحه اعلام نظر کند.

مازندمجلس: به گزارش از روابط عمومی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی در مورد جلسه‌ امروز شورای نگهبان گفت: به دلیل قرار گرفتن در زمان تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی و اینکه هنوز به صورت رسمی مصوبه بودجه به شورای نگهبان ارسال نشده است اما به صورت غیررسمی بررسی بودجه را در دستور داریم.
وی ادامه داد: در جلسه امروز تا تبصره 5 و جزء 6 لایحه بودجه 97 بررسی شد که اشکالات و ایرادات آن به مجلس منتقل خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در هفته‌های آینده این شورا جلسات فوق‌العاده‌ای خواهد داشت تا با بررسی همزمان لایحه بودجه، در فرصت مناسبی پس از تصویب نهایی اعلام نظر کند.
کدخدایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر درخواست دولت برای برداشت بودجه از صندوق ذخیره ارزی جهت تأمین نیازمندی‌های خود، گفت: استفاده از این منابع به مجوز خاص نیاز دارد و شورای نگهبان مانند سال‌های قبل اگر دولت مجوز خاص برای برداشت از این صندوق داشته باشد، ایرادی نخواهد گرفت.
وی درباره پرداخت یارانه‌ها نیز گفت: بحث‌های کارشناسی پرداخت یارانه بر عهده دولت است و شورای نگهبان درباره مغایرت مصوبه با موازین شرع و قانون اساسی اعلام نظر می‌کند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص تطبیق مصوبه بودجه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: مصوبه بودجه و یا لوایح برنامه و بودجه باید با سیاست‌های کلی منطبق باشد و نظارت بر این موضوع بر عهده کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
وی گفت: اگر کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام تشخیص دهد که مصوبه با سیاست‌های کلی منطبق نیست و مغایرت دارد، اعلام خواهد کرد و شورای نگهبان نیز این موارد را طبق اصل 110 به مجلس شورای اسلامی منعکس می‌کند و مجلس مکلف به رعایت آنها خواهد بود.

ایران بودجه شورای نگهبان مجلس